• Посилання скопійовано

Облік у комітента пошкодженого товару в результаті військових дій

Комітент передав комісіонеру по договору комісії товари, які в подальшому були пошкоджені в результаті військових дій. Комісіонер надав такі документи: лист ТПП України про настання форс-мажорних обставин, акт списання товару, яким визначено, що порядок та умови відшкодування товару вирішуються сторонами за відповідною домовленістю шляхом укладення додаткової угоди; лист-повідомлення про списання з обліку нереалізованих залишків товарів. Як комітенту відобразити списання пошкодженого товару в обліку?

Бухгалтерський облік

Передача товару посереднику (комісіонеру) відображається проведенням Дт 283 «Товари на комісії» Кт 28 «Товари».

Більш детально ми писали про це тут.

Вартість втрачених товарів – це втрати, що не пов’язані з операційною діяльністю підприємства і вони є іншими витратами. Відповідно до Інструкції №291 завдані підприємству збитки від знищення товарів внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану відображаються на рахунку 977 за фактичною собівартістю, зокрема проведенням Дт 977 «Інші витрати діяльності» Кт 283 «Товари на комісії».

Визнання витрат проводиться відповідно до документів, наданих комісіонером (лист ТПП України/сертифікат, акт списання товару, лист-повідомлення про списання з обліку нереалізованих залишків товарів та акту звірки).

 

Оподаткування

ПДВ

Відповідно до пп. 32 - 1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ тимчасово, протягом дії воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях, або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану.

До наведених у цьому пункті операцій норми пп. 198.5 ПКУ не застосовуються.

Дію обставин непереборної сили засвідчує ТПП України. Листом ТПП України від 28.02.2022 р. №2024/02.0-7.1 підтверджено, що введення військового стану в Україні з 24.02.2022 р. до його офіційного закінчення є обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами).

ДПС звертає увагу на те, що платнику також окремо доцільно провести інвентаризацію, звернутись до органів ДСНС, здійснити всі можливі заходи фіксації факту пошкодження. В даній ситуації всі ці дії має зробити комісіонер і отримати сертифікат ТПП України для підтвердження пошкодження товару. За умовами запитання комісіонер оформив ці документи.

Комітент також у себе проводить інвентаризацію і фіксує факт відсутності товару відповідно до документів, наданих комісіонером.

 

Податок на прибуток

Об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ (пп. 134.1.1 ПКУ).

ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму пошкодженого товару внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного.

ДПС також наголошує, що за умови виконання вимог бухгалтерського обліку щодо визнання витрат, дані витрати обліковуються за правилами бухгалтерського обліку. Хоча дане питання і не відноситься до компетенції ДПС.

 ***

Висновки:

  1. Комітент на основі документів, наданих комісіонером, списує пошкоджені товари до складу інших витрат діяльності;
  2. Податкові зобов’язання з ПДВ у разі документального підтвердження пошкодження товару в результаті військових дій відповідно до пп. 198.5 ПКУ  комітентом не нараховуються;
  3. ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування за операціями зі списання пошкодженого товару внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану.

Додатково читайте тут та тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Допомога від Mercy Corps для ФОП-ВПО: оподаткування та облік
    Чи включається до доходу та чи оподатковується цільова благодійна допомога, отримана ФОП-"єдиноподатником" ІІ групи (який є ВПО) на свій підприємницький рахунок від іноземної неурядової організації "Mercy Corps", яка відобразила цю виплату в звітності з ознакою доходу "190"?
    07.07.202511
  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202520
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202534
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025253
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.20251 008