• Посилання скопійовано

Переоцінка виробничого приміщення: нюанси обліку

Підприємство володіє виробничим приміщенням, що було отримано як внесок до статутного капіталу. Після зміни учасників згідно з договором купівлі-продажу корпоративних прав новим власником проведено експертну оцінку даного приміщення, яка суттєво відрізняється від вартості, заявленої в статуті. Як правильно відобразити в бухобліку дану операцію: як збільшення статутного капіталу чи як дооцінку?

Відповідно до пп. 14.1.90 ПКУ, корпоративні права – права особи, частка якої визначається у статутному капіталі (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацією, отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.

Тобто купівля-продаж корпоративних прав являє собою заміну одного учасника в товаристві на іншого, без зміни розміру статутного капіталу.

Збільшення статутного капіталу товариства  може відбуватися без додаткових вкладів (за рахунок нерозподіленого прибутку товариства) (ст. 17 Закону №2275) або за рахунок додаткових вкладів учасників і/або третіх осіб, в т.ч. у грошовій та негрошовій формі (ст. 18 Закону №2275).

Враховуючи зазначене вище, дооцінка виробничого приміщення не призводить до збільшення статутного капіталу.

Підприємство може переоцінювати об'єкт основних засобів, якщо залишкова вартість цього об'єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. У разі переоцінки об'єкта основних засобів на ту саму дату здійснюється переоцінка всіх об'єктів групи основних засобів, до якої належить цей об'єкт (п. 16 НП(С)БО 7).

Групою основних засобів вважається сукупність однотипних за технічними характеристиками, призначенням та умовами використання об'єктів основних засобів.

Порогом суттєвості для проведення переоцінки або відображення зменшення корисності об'єктів основних засобів може прийматися величина, що дорівнює 1 відсотку чистого прибутку (збитку) підприємства, або величина, що дорівнює 10 відсотковому відхиленню залишкової вартості об'єктів основних засобів від їх справедливої вартості (п. 34 Методичні рекомендації №561).

Згідно з п. 19 НП(С)БО 7, якщо об'єкт ОЗ переоцінюється вперше, то у бухгалтерському обліку результати переоцінки будуть відображені таким чином:

сума дооцінки залишкової вартості об'єкта основних засобів включається до складу капіталу в дооцінках та відображається в іншому сукупному доході:

  • Дт 10 - Кт 411 (на суму дооцінки залишкової вартості об'єкта);
  • Дт 411 - Кт 131 (на суму дооцінки зносу об'єкта).

Отже, якщо підприємство приймає рішення провести переоцінку приміщення, то необхідно провести переоцінку всієї групи основних засобів, до якої воно відноситься. – тобто всіх приміщень, що є на балансі. Сума дооцінки включається до складу капіталу у дооцінках та відображається в іншому сукупному доході.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    Сьогодні 16:50
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.202566
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202519
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.202510
  • СКД-картки для працівників: відображення в податковому та бухгалтерському обліках
    Як підприємству, яке орендує офіс із встановленою орендодавцем системою контролю доступу (СКД), відображати в бухгалтерському та податковому обліках операції з придбання СКД-карток в орендодавця та їх видачі працівникам?
    18.06.202525