• Посилання скопійовано

Як облікувати борг поручителя?

Підприємство А виступило поручителем за кредитним договором підприємства В, яке визнано банкрутом і перебуває в процесі санації. Ухвалою суду борг В визнано боргом А і включено до реєстру вимог кредиторів А. Як відображати такий борг в обліку підприємства А?

Юридичні особливості договору поруки

Особливості договору поруки встановлені в ст. 553 – ст. 559 ЦКУ.

Згідно з ч. 1 ст. 553 ЦКУ за договором поруки поручитель поручається перед кредитором боржника за виконання ним свого обов'язку. Поручитель відповідає перед кредитором за порушення зобов'язання боржником.

Поручитель відповідає перед кредитором у тому ж обсязі, що і боржник, включаючи сплату основного боргу, процентів, неустойки, відшкодування збитків, якщо інше не встановлено договором поруки (ч. 2 ст. 554 ПКУ).

До поручителя, який виконав зобов'язання, забезпечене порукою, переходять усі права кредитора у цьому зобов'язанні, в тому числі й ті, що забезпечували його виконання (ч. 2 ст. 556 ЦКУ).

Таким чином, поручитель зобов’язаний замість боржника виконати зобов’язання, якщо отримає відповідну вимогу від кредитора. Якщо поручитель виконає таке зобов’язання, сплативши кредитору борг, такий поручитель стає новим кредитором для боржника і має право вимагати від нього сплати боргу.

 

Бухгалтерський облік

Відповідно до Інструкції №291 позабалансовий рахунок 05 «Гарантії та забезпечення надані» передбачено для узагальнення інформації про наявність та рух виданих підприємством гарантій та забезпечень виконання як власних зобов'язань та платежів, так і зобов'язань та платежів інших підприємств (за договорами поруки).

Зокрема, на цьому рахунку обліковується, серед іншого, вартість взятих на себе зобов'язань за договорами поруки.

Збільшення залишку на рахунку 05 відбувається при видачі гарантій та забезпечень, зменшення - при погашенні заборгованості, на яку були вони надані, та при перенесенні зобов'язань за ними на баланс.

В ч. 2 ст. 556 ЦКУ зазначено, що права кредитора у поручителя виникають тільки тоді, коли він сплатить зобов’язання. Таким чином, і зобов’язання зі сплати заборгованості перед кредитором слід відображати на балансі, на наш погляд, в момент такої сплати.

Виходячи з наведеного, бухгалтерський облік поручителя буде такий (див. таблицю).

Таблиця. Бухгалтерський облік поручителя (цифри умовні)

№пор.

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума

Дт

Кт

1

Укладено договір поруки

05

 

100 000

2

Оплата кредитору

377кредитор

311

100 000

3

Списано забезпечення з рахунку 05

 

05

100 000

4

Пред’явлена вимога до боржника

377боржник

377кредитор

100 000

Якщо боржник погасить борг

5

Погашення боргу боржником

311

377боржник

100 000

Якщо боржник не погасить борг

6

Списання боргу, якщо боржника буде ліквідовано і борг стане безнадійним чи поручитель простить борг боржнику

944

377боржник

100 000

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    Сьогодні 16:50
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.202566
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202519
  • Облік хімікатів у гальванічних ваннах: від завантаження до списання
    Як правильно обліковувати хімічні речовини (кислоти, реагенти), які заливаються у великих обсягах у гальванічні ванни для тривалого використання? Ці речовини не списуються одразу, а витрачаються поступово. Планується, що списання буде відбуватися щомісяця відповідно до норм, розрахованих на основі обсягу покритих деталей
    18.06.202510
  • СКД-картки для працівників: відображення в податковому та бухгалтерському обліках
    Як підприємству, яке орендує офіс із встановленою орендодавцем системою контролю доступу (СКД), відображати в бухгалтерському та податковому обліках операції з придбання СКД-карток в орендодавця та їх видачі працівникам?
    18.06.202525