• Посилання скопійовано

Облік придбаного за цільові кошти екскаватора і передача його в позичку

Комунальне підприємство, платник податку на прибуток і ПДВ, отримало від міської ради (засновника) за програмою благоустрою кошти на придбання екскаватора. Екскаватор придбали, відобразили ПК, але за рішенням засновника його слід передати за договором позички іншому підприємству (у якого також засновник міськрада) на три роки. Як обліковувати ці операції, що з ПДВ?

Облік отримання екскаватора

Отримані від міськради кошти є коштами цільового фінансування капітальних інвестицій – придбання екскаватора. Бухгалтерський і податковий облік для такої ситуації ми детально розглядали тут. Зараз наведемо тільки бухгалтерські проводки на підставі умовного числового прикладу:

  • Д-т 311 К-т 482 — 3 550 000 грн — отримано кошти від міськради;
  • Д-т 371 тощо К-т 311 — 3 550 000 грн — перераховано кошти постачальнику за екскаватор;
  • Д-т 641 К-т 644 — 591 666,67 грн — відображено ПК з ПДВ;
  • Д-т 482 К-т 69 — 3 550 000 грн — відображено доходи майбутніх періодів за отриманим цільовим фінансуванням;
  • Д-т 152 К-т 631 — 2 958 333,33 грн — отримано екскаватор (без урахування ПДВ);
  • Д-т 644 К-т 631 — 591 666,67 грн — відображено суму ПДВ;
  • Д-т 631 К-т 371 — 3 550 000 грн — зараховано зобов'язання за отриманим екскаватором і передоплатою.

Далі екскаватор планується передати за договором позички. Договір позички – це по суті безоплатна оренда. Про це скажемо далі. 

В такому разі екскаватор залишається у власності підприємства, тож його слід в загальному порядку ввести в експлуатацію і амортизувати в загальному порядку, списуючи амортизацію на субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності»:

  • Д-т 104 К-т 152 — 591 666,67 грн — екскаватор введено в експлуатацію;
  • Д-т 949 тощо К-т 131 — 9 861,11 грн — нараховано амортизацію за місяць;
  • Д-т 69 К-т 745 — 9 861,11 — визнано дохід від цільового фінансування, пропорційно до нарахованої амортизації.

 

Передача екскаватора в позичку

Як вже зазначалося, в бухгалтерському обліку такий екскаватор продовжує перебувати на балансі підприємства, на нього в загальному порядку нараховується амортизація – на субрахунок 949, оскільки екскаватор не використовується в діяльності підприємства.

Щодо податкових наслідків, то, податкова служба неодноразово висловлювала свою думку в своїх консультаціях. Наприклад, можна почитати тут, те саме в ІПК ДПСУ від 15.09.2020 р. № 3859/ІПК/99-00-05-05-02-06.

Тезисно думка податкової служби така.

 

Щодо ПДВ

При передачі екскаватора в позичку ПДВ не нараховується.

Але за користування екскаватором слід нарахувати ПДВ, як на безоплатно надані послуги. 

У цьому разі складається дві ПН – одна на фактичну ціну постачання, яка складає 0 грн.

Друга на різницю між звичайною (ринковою) ціною і фактичною ціною. Ринкова ціна може визначатися за цінами оренди подібного екскаватора.

Про складання такої другої ПН на безоплатну передачу можна почитати тут.

 

Щодо податку на прибуток

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то для цілей оподаткування переданий екскаватор вважається невиробничим ОЗ, а тому в податковому обліку амортизація не нараховується (див. ст. 138 ПКУ). Відтак фінрезультат до оподаткування буде збільшуватися на суму амортизації, нарахованої в бухобліку. І не буде зменшуватися на суму амортизації за даними податкового обліку.

Окрім того, на суму безоплатно наданих послуг може збільшуватися фінрезультат до оподаткування згідно з пп. 140.5.10 ПКУ.

Причому в розглядуваній ситуації підприємство, якому передаватимуть екскаватор, є пов’язаною особою, адже має того самого засновника (міськраду), що і підприємство, яке передає екскаватор.

А в пп. 140.5.10 ПКУ сказано, що коригування за цим підпунктом застосовується, якщо безоплатна передача здійснена:

  • неплатнику податку на прибуток;
  • платнику податку на прибуток, який є пов’язаною особою (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від’ємне значення об’єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування).

Тобто, коригування за цим підпунктом застосовується, якщо підприємство отримувач є платником єдиного податку.

Або платником податку на прибуток, якщо виконуються такі умови:

  1. отримувач допомоги минулого року задекларуваввід’ємне значення об’єкта оподаткування податком на прибуток;
  2. підприємство, яке надавало ТМЦ, зменшило фінрезультат до оподаткування на суму безоплатно наданих послуг.

Щоправда, якщо підприємство надавач послуг збільшило фінрезультат до оподаткування на суму амортизації переданого в позичку екскаватора (податкова різниця за ст. 138 ПКУ), воно фактично не зменшило фінрезультат до оподаткування на суму безоплатно наданих послуг. Тобто, друга умова не виконується.

Тому, на наш погляд, різниця за пп. 140.5.10 ПКУ не може бути застосована, якщо отримувач послуги є платником податку на прибуток.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202411
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024290
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202429
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202453