• Посилання скопійовано

Гарантійна заміна технічно складного товару: як облікувати?

ТОВ «К» продає імпортні технічно складні побутові товари покупцю - ТОВ «Р» (рітейл). ТОВ «Р» продає ці товари кінцевому споживачу (фізособам – неплатникам ПДВ). Товар підлягає гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні. Покупцям надається гарантійний талон при купівлі товарів. ТОВ «К» має договір з Сервісним центром – ФОП «М» про надання послуг гарантійного ремонту (заміни) товарів, які реалізовані через ТОВ «Р», і ТОВ «К» замінює ці товари в разі потреби. Який облік та оподаткування таких операцій у ТОВ «К»?

Конкретна сума витрат на гарантійне обслуговування і період їх виникнення не можуть бути визначені на момент реалізації товарів, тому що вони залежать від майбутніх подій. У звітному періоді, в якому було реалізовано товари, імпортер ТОВ «К»  зобов'язане створити забезпечення (резерв), виходячи з попереднього досвіду гарантійного обслуговування або прогнозних оцінок фахівців.

Відповідно до пп. 12 П(С)БО 11, забезпечення створюються для відшкодування подальших (майбутніх) операційних витрат, зокрема, для виконання гарантійних зобов'язань.

Для обліку таких забезпечень Інструкцією №291 передбачений субрахунок 473 "Забезпечення гарантійних зобов'язань", на якому ведеться облік сум майбутніх витрат, зарезервованих для забезпечення гарантійних ремонтів або замін проданих товарів. Для рівномірного розподілу витрат між обліковими періодами забезпечення створюються періодично (як правило, щомісячно або поквартально).

Згідно з пп. 17 П(С)БО 11 залишок забезпечення переглядається на кожну дату балансу і, при необхідності, коригується (збільшується або зменшується). У разі відсутності вірогідності вибуття активів для погашення майбутніх зобов'язань сума такого забезпечення підлягає сторнуванню.

Якщо суб'єкт господарювання не подає проміжну фінансову звітність органам статистики або ж податковим органам, то йому щомісячно створювати забезпечення для виконання гарантійних зобов'язань просто недоцільно. Залишок такого забезпечення необхідно буде переглядати (інвентаризувати) на кінець року, і усі проміжні розрахунки в цій ситуації попросту втратять актуальність.

Для тих суб'єктів господарювання, які подають проміжну (квартальну) фінансову звітність і реалізують продукцію або товари з гарантією, сума забезпечення для виконання гарантійних зобов'язань повинна визначатися щомісячно.

Повернення товарів в обліку відображають через субрахунок 704 «Вирахування з доходу».

Підстав для коригування ПДВ немає, тому що проданий товар був оплачений. Таким чином, якщо товар повертається, то залишається ще оплата цього товару. В рахунок цієї оплати покупцю буде надано справний новий товар.

Але необхідність у коригуванні податкової накладної може виникнути, якщо найменування нового товару буде відрізнятися від повернутого. У такому разі на дату передачі нового товару потрібно буде скласти РК до ПН на зміну номенклатури при незмінних ціні та кількості.

 

Бухоблік гарантійних замін у ТОВ «К» (суми умовні)

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Сума, грн

Створено резерв гарантійних зобовязань на початок місяця

93

473

80000,00

Зменшення доходу на продажну вартість поверненого товару з ПДВ, виникнення заборгованості перед ФОП «М» з надання йому нового товару для заміни

704

361

12000,00

Зменшено в обліку суму податкових зобов’язань з ПДВ методом сторно

704

643

(2000,00)

Оприбутковано отриманий від ФОП «М» товар за собівартістю, відновлено залишок товару на складі

902

281

(7000,00)

Передано новий товар ФОП «М» за такою ж продажною вартістю

361

702

12000,00

Закрита заборгованість за ПЗ з ПДВ на субрахунку 643

702

643

2000,00

Списано новий товар, наданий покупцю, за рахунок резерву

473

281

7100,00

Списано несправний товар, який не підлягає ремонту

947

281

7000,00

Операція з надання покупцю нового товару по суті є постачанням товару. Але з тієї причини, що «оплатою» такого товару є повернення несправного товару, нові податкові зобов’язання з ПДВ не виникають. Якщо повернення та надання товару відбуваються одночасно, то й одночасно сторнуються ПЗ за несправним товаром і виникають ПЗ за новим товаром. В цьому випадку робиться РК до ПН на зміну номенклатури (код причини 104), а продажна ціна товару залишається така ж сама. 

Якщо повернення та надання товару відбуваються не одночасно, в різні дати, то на нашу думку, краще зробити РК на повернення несправного товару (код причини 103) – на дату повернення і нову ПН на реалізацію нового товару – на дату такої реалізації.

В обох випадках в кінцевому підсумку зобов’язання з ПДВ не збільшуються.

На нашу думку, складати РК та ПН потрібно на дату передання нового товару сервісному центру – ФОП «М», тому що саме ця подія є виконанням гарантійних зобов’язань імпортера – імпортер зобов’язаний передати новий товар сервісному центру, а вже той у свою чергу виконує свої зобов’язання перед кінцевим споживачем.

Всі витрати, що пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань – заміна товару, ремонт та гарантійне обслуговування – списуються в обліку імпортера за рахунок раніше створеного резерву. Якщо резерв не створювався, ці витрати одразу відносяться до складу витрат на збут на рахунок 93.

Питання про те, яким чином визначити вартість поверненого товару для прибуткування на баланс ТОВ «К», не регламентоване законодавством і вирішується на розсуд самого ТОВ «К». Якщо є можливість ідентифікувати партію, з якої був цей товар, його доцільно оприбуткувати за вартістю цієї партії. Якщо ж ідентифікувати партію неможливо, ТОВ «К» може оцінити товар на основі середньої собівартості таких товарів за певний період, або за собівартістю останніх надходжень тощо. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення в обліку повернення невикористаних підзвітних сум та подальше їх використання
    Працівник зняв кошти з карткового рахунку та повернув їх підприємству. Кошти було витрачено на виплату зарплати. Як відобразити в обліку дану операцію?
    Сьогодні 12:112
  • Як відобразити в обліку виплату винагороди практиканту ПТУ при проходженні виробничої практики?
    Якими проведеннями відобразити проходження виробничої практики студентами ПТУ та виплату їм винагороди за вироблену продукцію? А також, як відобразити 50% від нарахованої їм зарплати, що перераховується на навчальний заклад за договором?
    19.06.202520
  • Облік підзвітних коштів ТОВ на єдиному податку
    ТОВ – платник ЄП (ІІІ група, 5%). Директор використовує корпоративну картку для розрахунків та зняття готівки, але не надає авансових звітів і підтвердних документів. Він вважає, що для "єдинника" облік витрат необов'язковий. Чи повинна юрособа на ЄП вести облік витрат та вимагати документи на підзвітні суми? Які податкові та облікові наслідки таких операцій? Що взагалі означає "спрощений бухоблік доходів та витрат"?
    19.06.202520
  • Поетапний капітальний ремонт орендованих приміщень: як облікувати?
    Товариство орендує частину будівлі (декілька кімнат) та проводить в ньому ремонти етапами, тобто частина приміщення використовується, а в інших кімнатах почергово здійснюються ремонти. Загалом повинно бути 3 етапи. Суму першого капітального ремонту визнано як інший необоротний актив (109 рахунок) з терміном експлуатації (амортизації) 12 років. Щодо другого і третього етапу робіт - це повинно відображатися як модернізація чи потрібно визнати нові необоротні активи на дату приймання будівельних робіт? На кожен етап складався новий договір
    18.06.2025292
  • Заміни бракованої бруківки в межах гарантії: як облікувати?
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку операцію з отримання нової партії бруківки від постачальника на заміну бракованої, яка була виявлена у 2025 році після її укладання в 2024 році? Постачальник надає нову бруківку за накладною з вартістю, але без оплати, в рамках гарантійних зобов'язань
    18.06.202521