• Посилання скопійовано

Покупець підприємство, а платник та вантажоодержувач - відокремлений підрозділ: що в обліку?

Підприємство уклало договір з держпідприємством. За договором покупцем товару є держпідприємство, а платником та вантажоодержувачем - відокремлений підрозділ такого підприємства. ПН виписана на державне підприємство. Як правильно відображати в бухобліку оплати від відокремленого підрозділу? Як провести взаємозалік? Що з оборотами за субрахунками 6431, 6432?

Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.16): «Який порядок складання податкової накладної при поставці товарів/послуг покупцю, якщо договором передбачена оплата за такі товари/послуги від третьої особи?».

ДПС відповідає, що незалежно від того, що згідно з умовами договору виконання обов’язку щодо оплати за товари/послуги покладено на іншу особу, податкова накладна складається на покупця (отримувача) товарів/послуг.

Таким чином, в розглядуваній ситуації ПН цілком правомірно виписана на головне підприємство.

Схожим чином господарські операції відображаються і в бухгалтерському обліку підприємства. 

У разі відвантаження (продажу) товару дебіторська заборгованість відображається за головним підприємством, а не відокремленим підрозділом, навіть якщо вантажоодержувачем є відокремлений підрозділ:

  • Дт 361(головне підприємство) Кт 70 – визнання доходу від відвантаженого товару.

У разі отримання оплати від відокремленого підрозділу закривається дебіторська заборгованість, яка відображена за головним підприємством:

  • Дт 311 Кт 361(головне підприємство).

Це пояснюється тим, що відокремлений підрозділ за договором є платником за головне підприємство. Якщо платник за головне підприємство, значить, отриманою оплатою має закриватися заборгованість головного підприємства, а не формуватися окрема заборгованість відокремленого підприємства.

Якщо підприємство при відображенні ПЗ з ПДВ використовувало субрахунки 6431, 6432, то в аналітиці до цих субрахунків має також зазначатися головне підприємство, а не відокремлений підрозділ.

Таким чином, в обліку підприємства продавця не може виникати заборгованість відокремленого підрозділу.

Але якщо з якихось причин підприємство продавець відобразило в обліку окремо заборгованість головного підприємства і відокремленого підрозділу, їх можна зарахувати одна з одною на підставі бухгалтерської довідки.

Наприклад, якщо заборгованість за відвантаженими товарами головного підприємства відображається за дебетом субрахунку 361, а отримана оплата від відокремленого підрозділу за кредитом субрахунку 681, то на підставі бухгалтерської довідки роблять зарахування проведенням:

  • Дт 681 Кт 361.

Схоже проведення роблять і в разі наявності заборгованостей за іншими субрахунками, наприклад, 6431, 6432.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202528
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202546
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025173
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202580
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202539