• Посилання скопійовано

Нарахування податкової амортизації на виведене з експлуатації обладнання

Підприємство працює за МСФЗ (є ВПП). З початку 2023 р. одна з шахт на простої. Податкова амортизація ОЗ нараховувалася. З 4 кварталу 2023 р. шахта виведена з простою, але частково обладнання виведене з експлуатації, тому що не буде використовуватися в виробничій діяльності. Чи нараховувати податкову амортизацію на такі ОЗ?

Дещо про бухгалтерську амортизацію

За загальним правилом, ОЗ амортизуються протягом строку корисного їх використання. Тому, якщо керівник підприємства прийме рішення вивезти ОЗ із експлуатації (не законсервувати), то це потрібно документально оформити. Це може бути наказ або акт виведення ОЗ із експлуатації.

Згідно з пп. 55 МСБО 16, амортизація ОЗ починається з моменту, коли він стає придатним для використання, а припиняється – лише на одну з двох дат, яка відбувається раніше:

  • на дату, з якої ОЗ класифікують як актив, утримуваний для продажу; або
  • а дату, з якої припиняють визнання активу.

Отже, дана норма не передбачає припинення амортизації, коли актив не використовують або він вибуває з активного використання, доки актив не буде амортизований повністю. Тому питання призупинення бухгалтерської амортизації на період виведення з експлуатації обладнання для підприємства, що працює за МСФЗ-стандартами, не постає.

 

Податкова амортизація

Відповідно до п. 6 МСБО 16, строк корисного використання – це:

а) період, протягом якого очікується, що актив буде придатний для використання суб'єктом господарювання, або

б) кількість одиниць виробленої продукції чи подібних одиниць, що їх суб'єкт господарювання очікує отримати від активу.

Відповідно до пп. 56 МСБО 16, майбутні економічні вигоди, втілені в активі, споживаються суб'єктом господарювання переважно через використання активу. Проте інші фактори, такі як технічне або комерційне старіння, а також моральний і фізичний знос активу (в той час, коли цей актив не використовують), часто призводять до зменшення очікуваних від активу економічних вигід.

Отже, зважаючи на дану норму та беручи ще до уваги пп. 138.3.2 ПКУ напрошується висновок, про відсутність можливості призупинення нарахування амортизації в МСФЗ. Тому що тимчасове невикористання обладнання не робить його таким, що не призначений взагалі для використання в господарській діяльності підприємства. 

Свого часу, до аналогічного висновку дійшов Мінфін, виклавши його у своєму листі 22.04.2019 р.  №11210-09-63/11170.

Проте, податківці неодноразово у своїх роз’ясненнях викладали протилежну думку з цього питання, яка полягала в тому, що підприємства, які працюють за МСФЗ, не мають права на нарахування податкової амортизації в період фактичного невикористання ОЗ. Ось декілька таких листів є, наприклад: ІПК ДПСУ від 28.12.19 р. №2210/6/99-00-07-02-02-15/ІПК, №2522/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 26.04.19 р. 

Що кажуть суди? За рішенням Донецького окружного адмінсуду від 04.11.2019 р. у справі №200/11764/19-а скасовано ІПК, отриману платником з подібними висновками та скасовано обмеження щодо непроведення податкової амортизації, коли такі ОЗ не призначені для використання в госпдіяльності згідно з пп. 138.3.2 ПКУ

Тож, якщо підприємство бажає нараховувати податкову амортизацію, всупереч листам податкової, то можна користуватися даним судовим рішенням при захисті свого права на це при перевірці.

Проте, якщо обладнання, яке частково виведене з експлуатації, й надалі не буде використовуватися в виробничій діяльності, чи з інших причин, якщо керівник підприємства згодом прийме рішення списати його, то й не буде критерія визнання його активом або воно перестане відповідати визначенню ОЗ для цілей оподаткування у пп. 14.1.138 ПКУ. Відповідно, не буде й податкової амортизації.

Тоді в бухобліку, керуючись п. 67 МСФЗ 16, слід припиняти визнання балансової вартості об'єкта основних засобів:

а) після вибуття, або

б) коли не очікують майбутніх економічних вигід від його використання або вибуття.

А головне, що буде для ОЗ в податковому обліку при здійсненні такого списання.

В податковому обліку, якщо ОЗ вже не будуть використовуватись в господарській діяльності (тобто вже не призначаються для неї), то вони перестають відповідати визначенню основних засобів за пп. 14.1.138 ПКУ.

Основні засоби - матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 20000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 20000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202520
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025313