ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Оплатили за імпортне авто з рахунку підприємства, а МД оформлено на іншу особу: що робити?

ТОВ заплатило 6000 євро за автомобіль в Німеччину, митну декларацію оформлено на директора. Автомобіль передали благодійному фонду, який передав це авто військовим на фронт. Є акти передачі на двох військових. Як ТОВ має провести цю операцію в бухобліку та яке оподаткування?

Помилка підприємства в даній ситуації полягає в тому, що митна декларація оформлена не на підприємство, яке оплатило автомобіль, а на фізичну особу – директора. В графі 8 митної декларації зазначається інформація про одержувача – зазначену в транспортному документі особу, якій перевізник згідно з транспортними документами або за дорученням відправника (відправник, що доставляє товари самостійно, не користуючись послугами перевізника) має передати товари. Якщо одержувачем є інша особа, ніж підприємство, яке оплатило автомобіль, таке підприємство не зможе оприбуткувати автомобіль в рахунок раніше сплачених коштів 6000 євро.

Оскільки автомобіль ввезено через приватну фізичну особу, то й передання цього автомобіля благодійному фонду потрібно теж оформляти через цю фізичну особу. В такому разі ця операція не має стосунку до підприємства, яке оплатило кошти за цей автомобіль.

У підприємства ж залишається дебіторська заборгованість, яка виникла після оплати 6000 євро продавцю автомобіля. Оскільки підприємство знає, що ця заборгованість вже не буде погашена, вона не повинна визнаватися активом і має бути списана.

В бухобліку дебіторська заборгованість списується в тому періоді, в якому вона перестала бути активом, тобто перестала відповідати вимогам п. 5 НП(С)БО 10. В даному випадку це буде період, коли автомобіль був ввезений в Україну через директора і підприємство не було імпортером цього автомобіля, з чого випливає висновок, що воно вже не отримає економічних вигід від погашення заборгованості.

Якщо підприємство не коригує фінрезультат з метою оподаткування, списання заборгованості зменшує фінрезультат за правилами бухобліку у періоді списання – див. таблицю.

Якщо підприємство коригує фінрезультат, воно повинно звернути увагу на податкові правила списання безнадійної заборгованості у пп. 139.2 ПКУ. Докладніше про це ми писали у цій аналітиці. В даному випадку очевидно, що строк позовної давності за цією заборгованістю ще не сплив, тож в бухобліку підприємство може списати її вже зараз та одночасно збільшити фінрезультат з метою оподаткування на суму списаної заборгованості. Потім, в тому періоді, в якому закінчиться строк позовної давності за цією заборгованістю, підприємство зможе зменшити фінрезультат з метою оподаткування на суму списаної заборгованості.

Визначення строку позовної давності є окремим питанням і повинно вирішуватися на підставі первинних документів та деталей цієї операції.

Щодо валютного нагляду нагадаємо, що зовнішньоекономічні операції в розмірі до 400 тисяч гривень не підлягають валютному нагляду, тож сума 6000 євро не контролюється банком – див. нашу публікацію тут.

 

Бухоблік списання суми, що була сплачена за автомобіль, показаний у таблиці.

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Сума

Перераховано валюту за автомобіль, офіційний курс євро 40 грн/євро

377

312

6000 євро

240000 грн

Списано дебіторську заборгованість у періоді, коли автомобіль було ввезено через іншу особу, офіційний курс євро 40,2 грн/євро

944

377

6000 євро

241200 грн

Списано курсову різницю

377

714

1200 грн

Списано витрати на фінрезультат*

791

944

241200 грн

Списано доходи на фінрезультат

714

791

1200 грн

*) У підприємства, яке не коригує фінрезультат, ця сума 241200 грн зменшить об’єкт оподаткування податком на прибуток. Підприємство, яке коригує фінрезультат, повинно збільшити фінрезультат на суму 241200 грн – 6000 євро за курсом на дату списання заборгованості в бухобліку. Потім, коли спливе строк позовної давності, можна буде зменшити фінрезультат, але вже за курсом на дату такого зменшення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026396
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202640
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202656
  • Списання ноутбука з ліквідаційною вартістю 1 000 грн у 2026 році: ПДВ-ризики та алгоритм дій (аудіоверсія)
    ТОВ без доходів у 2025 році в лютому 2026 року списало ноутбук із ліквідаційною вартістю 1 000 грн на підставі акта сервісного центру про неремонтопридатність і рішення засновників. Ноутбук передано директору для утилізації до кінця року, але станом на 01.08.2026 р. не утилізовано. У липні 2026 року ТОВ анульовано ПДВ-реєстрацію за рішенням ДПС. Які ПДВ-наслідки списання та анулювання реєстрації?
    30.09.202666
  • Плановий ремонт цеху переробки сої у 2026 році: облік витрат і ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство — платник податку на прибуток і ПДВ — надає послуги з переробки давальницької сої замовників. Протягом місяця цех не працював через плановий ремонт: продукцію не виготовляли, послуг переробки не надавали. На яких рахунках відобразити витрати на ремонт, амортизацію, оплату праці та утримання цеху, і чи виникають ПДВ-наслідки?
    30.09.202640