• Посилання скопійовано

Облік рекламних матеріалів, переданих як мотиваційні виплати

Постачальник надає покупцеві мотиваційні виплати у вигляді рекламних плакатів, як винагорода за продаж покупцем придбаного у постачальника певного обсягу продукції. Плакати покупець розмістить на своїх торгових точках. Як обліковувати?

Загальне зауваження

Очевидно, що прямо в НП(С)БО відповіді на це питання ми не знайдемо. Тому для відповіді на нього маємо виходити із загальних принципів, закладених в основу бухгалтерського обліку.

Наприклад, згідно з ст. 4 Закону про бухоблік, бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються на принципах, серед яких такий принцип, як превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.

Виходячи з цього принципу, неважливо, як назвати передачу рекламних плакатів від постачальника покупцеві. Для обліку важливо, в чому суть такої передачі. 

За умовами запитання отримані плакати покупець розмістить у своїх торгових точках. І мета цих плакатів – спонукати покупців покупця більше купувати продукції, яку покупець отримує від постачальника. Тобто, операції з плакатами направлені на збільшення продажу як постачальника, так і покупця.

Тобто, як і для постачальника передача плакатів має рекламний характер. І для покупця розміщення плакатів має рекламний характер. Тож і в обліку постачальника і покупця ці операції відображаються як витрати на рекламу.

 

Облік в постачальника

Вартість переданих плакатів списується до витрат на збут – на рахунок 93.

Передачу можна оформити звичайною накладною чи актом приймання-передачі. В документах на передачу доцільно зазначити, що це мотиваційна винагорода, передана з рекламною метою (реклами продукції, яку поставляє постачальник), згідно договору між постачальником і покупцем.

Чи оподатковується ПДВ така операція передачі плакатів?

Дивимося відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.04): «Чи є об’єктом оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), придбаних у неплатників податку без ПДВ?».

Спершу ДПС зазначає, що операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), придбаних без ПДВ у неплатників податку, є об’єктом оподаткування ПДВ, база оподаткування при здійсненні яких визначається не нижче ціни придбання.

Але далі ДПС уточнює, що у разі якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів) включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то така безоплатна передача товарів/послуг не розглядається як окрема операція з постачання (у тому числі з безоплатного постачання) товарів/послуг, і додаткового нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не потребує. Такі безоплатно передані товари/послуг визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено.

На наш погляд, в розглядуваній ситуації безоплатно передані плакати включаються до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ. Адже по суті безоплатно передані плакати збільшуватимуть обсяг продажу продукції і за рахунок збільшеного обсягу продажу покриватиметься вартість переданих плакатів.

Тобто, операція безоплатної передачі плакатів не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Але з урахуванням української традиції суцільного документування керівнику постачальника доречно скласти, наприклад, наказ по підприємству з проведення рекламних заходів, яким встановити, що, по-перше, мотиваційна винагорода покупця у вигляді безоплатної передачі рекламних плакатів проводиться з рекламною метою продукції, яку постачає постачальник. По-друге, зазначити, що така операція передачі не є окремою операцією постачання, адже вартість плакатів покривається за рахунок виручки від продажу основної продукції, тож фактично включається до складу вартості проданої продукції. А відтак така операція не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Але ДПС може мати іншу точку зору з цього питання. Тому постачальнику може бути доцільним отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Або ж постачальник може піти шляхом найменшого спротиву і для уникнення можливих непорозумінь нарахувати ПДВ як на операцію безоплатного постачання. В такому разі складається дві ПН – одна на ціну постачання, 0 грн. Друга на ціну придбання плакатів.

 

Облік в покупця

Покупець отримав плакати безоплатно, тому відображає плакати на балансу проводкою:

  • Дт 209 Кт 718 – на справедливу вартість отриманих плакатів.

Після розміщення плакатів в торговельних точках, тобто, використанні плакатів, вони списуються на витрати:

  • Дт 93 Кт 209.

Операцію розміщення плакатів можна оформити актом розміщення, який в довільній формі складе відповідальна особа. Або іншим подібним документом. Варіанти документування можуть бути різні, залежно від особливостей кожної конкретної ситуації.

Поряд з цим, як вже говорилося вище, з огляду на традиції суцільного документування, керівник покупця може видати наказ про рекламну кампанію, в якому зазначити, що отримані як мотиваційна винагорода рекламні плакати розміщуються в торгових точках з рекламною метою – для реклами продукції, яку продає покупець.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    Сьогодні 12:023
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Сьогодні 09:0233
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    Сьогодні 07:0518
  • Як списати безнадійну дебіторську заборгованість?
    ТОВ здійснило передоплату ФОПу за обладнання. Обладнання фактично не отримано і достеменно відомо, що не буде отримано в майбутньому. Повернення коштів також не очікується. Як оформити та списати цю безнадійну заборгованість у бухгалтерському та податковому обліках, уникнувши податкових різниць та дисконтування? Чи можна зараз створити резерв сумнівних боргів під цю суму, якщо раніше резерв не створювали?
    Сьогодні 06:1168
  • Різниця амортизації після дооцінки та зміни терміну використання ОЗ
    Проведено дооцінку основних засобів та збільшено термін корисного використання в бухгалтерському обліку. У податковому обліку терміни використання залишилися попередніми, тому податкова амортизація перевищує бухгалтерську. Чи є це помилкою та як виправити ситуацію?​
    17.12.202522