• Посилання скопійовано

Утилізація акумуляторів, які були товаром: як оформити та обліковувати?

Підприємство займається оптовою торгівлею акумуляторами (АКБ). На складі певна кількість АКБ стала не придатною для продажу. Вирішено передати їх на утилізацію спеціалізованому підприємству. Як документально оформити перетворення товару (АКБ) на брухт з метою звільнення продажу такого брухту від ПДВ і як провести це в бухобліку?

Зараз діє Положення про порядок збирання та переробки відпрацьованих свинцево-кислотних акумуляторів. Ним не встановлено спеціальних правил щодо обліку таких акумуляторів або спеціальної форми звітності для тих підприємств, які передають такі акумулятори на утилізацію.  Тож, і тут ці правила обліку підприємство розробляє самостійно.  Хоча це Положення поширюється на відпрацьовані акумулятори, на нашу думку, його слід застосовувати до всіх акумуляторів, що передаються на утилізацію з різних причин, в тому числі і з причини непридатності до продажу. 

Відповідно до пп. 23 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово до 1 січня 2027 року від оподаткування податком на додану вартість звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджені Постановою Кабміну від 12 січня 2011 р. №15.

У Переліку №15 містяться такі позиції: 

  • 8548 10 21 00  використані (виснажені) акумулятори електричні, свинцево-кислотні;
  • 8548 10 91 00  залишки та лом електричних акумуляторів із вмістом свинцю.

Списання акумуляторів здійснює спеціальна комісія, призначена керівником підприємств, згідно з пп. 8.4 та пп. 8.5 розд. VIII Правил №795.  В даному випадку, коли акумулятори є товаром і призначені для перепродажу, на них не ведуться картки обліку. Тому рішення комісії із зазначенням причини списання акумуляторів оформлюється актом у довільній формі, який затверджується керівником.

Зокрема, якщо через тривале зберігання акумуляторів вони втратили споживчі якості, їх можна розглядати як виснажені акумулятори. В акті доцільно зазначити: дату виготовлення акумуляторів, строк зберігання, фактичний строк зберігання, зафіксувати втрату якості і зазначити причини цього. Якщо, наприклад,  акумулятори мають механічні пошкодження, вони можуть розглядатися як лом електричних акумуляторів із вмістом свинцю.

На підставі такого акту продаж акумуляторів спеціалізованому підприємству не оподатковується ПДВ.

На підставі акту в бухобліку проводяться два записи: 

1) акумулятори списуються з рахунку товарів: Дт 947 Кт 281 і нараховується ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ;

2) замість акумуляторів оприбутковуються відходи за ціною можливого їх продажу спеціалізованому підприємству: Дт 209 Кт 718.

Оскільки акумулятори як товар коштували дорожче, ніж їх можна продати на утилізацію, у кінцевому підсумку підприємство матиме  збиток на суму різниці між вартістю акумуляторів та ціною можливого продажу відходів.

Податкова накладна складається на звільнену операцію без ПДВ, на фактичну вартість продажу акумуляторів як брухту. Код ставки – 903, код пільги – 14060465 за Довідником №113/2

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Перетворення складу на офіс: що в бухобліку?
    ТОВ на загальній системі орендує нежитлове приміщення, яке може викоритовувати як склад чи офіс. Частину приміщень, яку раніше використовували як складські, керівник хоче відремонтувати і використовувати як офісні. Які документи треба оформити, щоб перевести приміщення із складських в офісні? Як правильно оформити документи, щоб ремонт цих приміщень (заміна дверей, штаклювання, заміна підлового покриття) можна віднести на витрати? Які бухгалтерські проведення при переведенні складських кімнат в офісні?
    Сьогодні 11:1131
  • Відображення в обліку встановлення системи вентиляції за рахунок коштів гранту
    Підприємство - платник податку на прибуток отримало грант на встановлення нової системи вентиляції у виробничому приміщенні. Як відобразити в обліку дану операцію: як модернізацію чи новий об’єкт ОЗ?
    Сьогодні 10:0820
  • Облік валютного авансу на закордонне відрядження за курсом НБУ
    Чи потрібно щоденно перераховувати невикористаний залишок виданого валютного авансу на закордонне відрядження за офіційним курсом НБУ до моменту подання Звіту про використання коштів, чи достатньо застосувати курс НБУ на дату видачі авансу або на дату затвердження Звіту?
    Сьогодні 09:5931
  • Облік комплекту меблів: деталізація та оприбуткування
    Чи допускається бухоблік комплекту офісних меблів (наприклад, стіл, шафа, тумба) як єдиного об'єкта основних засобів (або МНМА) без деталізації кожної складової (стіл окремо, шафа окремо) у первинних документах та бухобліку?
    13.10.202545
  • Особливості обліку та оподаткування виплати дивідендів автомобілем
    Учасник ТОВ хоче отримати дивіденди у негрошовій формі (автомобіль). Розмір нерозподіленого прибутку та балансова вартість автомобіля дозволяють це зробити. Як правильно це оформити документально? Які податки сплатити?
    13.10.202567