• Посилання скопійовано

Послуги розширеної гарантії: як облікувати?

Підприємство, сервісний центр з ремонту техніки Apple, надає послуги розширеної гарантії – 2 роки після закінчення гарантії виробника. У разі гарантійного випадку клієнт звертається до підприємства за безоплатним ремонтом. Які особливості обліку та документування?

Додаткові умови:

Підприємство продає послуги, оформлюючи продаж сертифікатом. Причому сертифікат продається постачальнику техніки, а вже останній продає сертифікат клієнтам разом з технікою. 

Клієнти, у яких виникає гарантійний випадок, звертаються до сервісного центру, надаючи сертифікат. Отримавши сертифікат, сервісний центр надає послуги з ремонтупротягом гарантійного терміну. 

 

Загальні зауваження щодо продажу сертифікатів

З умов запитання випливає, що підприємство виконуватиме ремонт не безоплатно, а за плату. Продаж сертифікату по суті є отриманням передоплати за послуги, які можуть бутинадані пізніше. Причому сертифікати продаються одній особі (постачальнику техніки), а ремонт отримуватимуть інші особи (покупці техніки, які купили її у постачальника).

Окрім того, сертифікати не обов’язково будуть використані клієнтами. Разом з тим клієнти, які скористалися послугами ремонту, можуть отримати послуги на іншу суму, ніж зазначена у сертифікаті.

Таким чином, фактичне надання послуг має характер гарантії, вірогідності. 

 

Визнання доходу від проданих сертифікатів

Відповідно до п. 10 НП(С)БО 15, дохід, пов'язаний з наданням послуг, визнається, виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.

Разом з тим згідно з п. 12 НП(С)БО 15, якщо послуги полягають у виконанні невизначеної кількості дій (операцій) за визначений період часу, то дохід визначається шляхом рівномірного його нарахування за цей період (крім випадків, коли інший метод краще визначає ступінь завершеності надання послуг).

На наш погляд, в розглядуваній ситуації підходить метод визнання доходів, наведений в п. 12 НП(С)БО 15.

Тому що підприємство (сервісний центр) не може чітко визначити кількість дій (операцій) з ремонту, які воно виконуватиме протягом строку дії сертифікату (2 роки). В такому разі дохід від послуг визнається рівномірно(наприклад, щомісяця, щокварталу) протягом строку дії сертифікату (2 роки).  

Обраний метод визнання доходу підприємство (сервісний центр) має закріпити своєю обліковою політикою.

Тому кошти, отримані за проданий сертифікат, визнаються у складі доходів майбутніх періодів на рахунку 69, звідки протягом строку дії сертифікату включаються до складу доходу:

  • Дт 361 Кт 69 – продано сертифікат;
  • Дт 643 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 311 Кт 361 – надійшла оплата за сертифікат;
  • Дт 69 Кт 703 – пропорційне визнання доходу протягом періоду дії сертифікату;
  • Дт 703 Кт 643 – відображено розрахунки з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід віднесено до складу фінрезультатів.

Оскільки послуги з ремонту надаватимуться особам, які пред’явили сертифікати, то й аналітичний облік на рахунку 69 має вестися в розрізі сертифікатів, за номерами.

 

Надання послуг з ремонту

Клієнт, у якого виник гарантійний випадок, надає сервісному центру сертифікат і техніку для ремонту. 

Оформляються операції отримання техніки і сертифікат документами, встановленими самостійно сервісним центром, адже відсутні форми документів, встановлених нормативними документами. Наприклад, це може бути приймальна квитанція, приймальний акт тощо.

Отримана техніка відображається сервісним центром на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні», за вартістю, зазначеною в приймальних документах.

Виробнича собівартість наданих послуг ремонту (зарплата спеціалістів, які виконують ремонт, ЄСВ на цю зарплату, вартість витрачених запчастин, інших матеріалів, загальновиробничі витрати – амортизація ремонтного приміщення, комунальні послуги тощо) списується на рахунок 23. 

Відповідно до п. 7 НП(С)БО 16, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Оскільки, як зазначено вище, дохід від наданих послуг визнається пропорційно протягом строку дії сертифікату, то витрати неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду. Тому всі витрати виробничої собівартості відображені на рахунку 23 протягом звітного періоду (місяця, кварталу), в кінці такого періоду списуються на собівартість реалізації послуг з ремонту:

  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість реалізованих послуг;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесена на фінрезультати.

Після того, як ремонт виконано, відремонтована техніка повертається клієнту, що відображається зменшенням суми на субрахунку 023.

Вартість виконаних ремонтних робіт оформляється документом, самостійно створеним підприємством, адже для такого випадку немає форми документа, затвердженого нормативними документами.

Наприклад, це може бути Акт наданих послуг ремонту, в якому може наводитися вартість виконаних робіт. Може наводитися калькуляція витрат на ремонт тощо. 

Але показники цього акту не відображаються в бухгалтерському обліку. Вони мають довідковий характер. Адже, як ми зазначили вище, дохід від цих послуг визнається пропорційно, протягом строку дії сертифікату, а не на підставі показників виконаної роботи.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442