• Посилання скопійовано

Списання прострочених товарів: що в обліку?

Підприємство на залишках має товари (дитячі товари - соски, пустушки, бутилочки тощо), термін реалізації яких закінчився. Який алгоритм списання цих товарів? Яке оподаткування ПДВ та податком на прибуток?

Проведення інвентаризації

Згідно з п. 7 розд. І Положення №879 у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства проведення інвентаризації є обов’язковим.

В контексті ситуації, яку ми розглядаємо, закінчення терміну реалізації товару – це подоба псування цінностей, як про це сказано в Положенні №879.

Тому якщо термін реалізації товарів закінчився, підприємство зобов’язане в загальному порядку провести інвентаризацію таких товарів.

Про особливості інвентаризації можна почитати, приміром, тут.

Пропозиції інвентаризаційної комісії щодо подальшої долі прострочених товарів наводяться у протоколі (див. п. 1 розд. ІV Положення №879). Наприклад, комісія може запропонувати в протоколі утилізувати прострочені товари. 

Керівник підприємства затверджує інвентаризаційні документи протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації (див. п. 5 розд. ІV Положення №879). Тобто, він приймає пропозицію комісії.

Після цього товари утилізують – поміщаються до сміттєконтейнера. Цю процедуру може виконувати та сама інвентаризаційна комісія, оформляючи таку господарську операцію актом про утилізацію, довільної форми. В акті зазначається, що такі-то товари, в такій-то кількості поміщені до сміттєконтейнера і підлягають списанню з балансу.

Акт затверджується керівником підприємства і разом з інвентаризаційними документами передається до бухгалтерії для списання товарів з балансу.

 

ПДВ

Якщо списані товари придбавалися з ПДВ, то потрібно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. «г» п. 198.5 ПКУ, оскільки товари використані в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Про особливості складання зведеної ПН для цієї ситуації можна почитати тут.

Якщо списані товари придбавалися без ПДВ, компенсуюче ПЗ з ПДВ не нараховується, адже компенсувати немає чого.

 

Бухгалтерський облік

Детально про особливості бухобліку можна почитати тут.

Списані товари відображаються проведеннями:

• Дт 947 Кт 28 – на собівартість списаних товарів;
• Дт 947 Кт 641 – нарахування компенсуючого ПЗ з ПДВ. 

Якщо підприємство буде встановлювати винну в простроченні товару особу і стягувати з неї збитки, будуть додаткові проводки, які можна подивитися за посиланням вище.

 

Податок на прибуток

Вартість списаних товарів та нараховане компенсуюче ПЗ з ПДВ зменшує фінрезультат до оподаткування (Дт 791 Кт 947), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для такої ситуації ПКУ не встановлює.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?
    Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?
    16.05.202522
  • Безоплатне отримання тимчасово ввезеного інструменту: митний та бухгалтерський облік
    Підприємство тимчасово ввезло інструменти від нерезидента зі сплатою часткових митних платежів. Наразі постачальник готовий передати ці інструменти безоплатно. Чи може підприємство залишити інструменти, оформивши безоплатне постачання, та як відобразити ці операції в бухобліку?
    16.05.202514
  • МЗК при продажу офісного центру: облік та оподаткування
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку продаж офісних приміщень разом з місцями загального користування (МЗК)? Чи потрібно окремо виділяти МЗК? Як розподіляти їх собівартість, оформлювати ПН? Які бухгалтерські проведення слід зробити? Чи можлива передача частини МЗК одному з покупців та як це оформити, щоб уникнути визнання операції безоплатною передачею?
    16.05.202527
  • Товарні запаси у СГ – "єдинників", які надають стоматологічні послуги: як облікувати?
    СГ – платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язані вести облік товарних запасів, зокрема, лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послугпос
    15.05.2025118
  • Витрати на реєстрацію ТМ за кордоном: визнання та період відображення в обліку
    Як правильно віднести на витрати вартість розробки та реєстрації торгової марки (ТМ) в Англії, якщо оплата була 30.04.2024 р., а підтвердження реєстрації отримано у квітні 2025 року із зазначенням дати початку дії ТМ – лютий 2024 року (на 10 років)?
    15.05.202517