• Посилання скопійовано

Облік і оподаткування продажу частини будівлі

Підприємство збудувало триповерхову будівлю, перший поверх використовує для власних потреб, другий здає в оренду, третій планує продати. Перші два поверхи уведені в експлуатацію, нараховується амортизація. Третій обліковується на субрахунку 151. Що з бухгалтерським та податковим обліком продажу третього поверху?

Бухгалтерський облік

На балансі підприємства на субрахунку 151 обліковується необоротний актив (частина будівлі – третій поверх), який готується до продажу.

Господарські операції, пов’язані з продажем необоротних активів, регулюються НП(С)БО 27.

Відповідно до норм цього НП(С)БО необоротні активи, які продаються, слід:

1) перевести до складу необоротних активів, утримуваних для продажу;

2) відобразити в обліку, як продаж оборотних активів.

Якщо прийнято рішення про продаж, необоротний актив списують на субрахунок 286: Дт 286 Кт 151.

Оформити можна Актом внутрішнього переміщення ОЗ, форма якого затверджена Наказом №818.

Продаж третього поверху будівлі відображають проведеннями:

  • Дт 361 Кт 712 – на загальну суму продажу;
  • Дт 712 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ;
  • Дт 712 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 943 Кт 286 – списано балансову вартість проданого третього поверху;
  • Дт 791 Кт 943 – собівартість реалізації віднесено на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від покупця.

 

Податок на додану вартість

Якщо підприємство є платником ПДВ, то нараховує ПЗ з ПДВ в загальному порядку.

Причому згідно з п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку.

Якщо фактична ціна продажу буде менше балансової вартості, доведеться складати дві ПН – одну на фактичну ціну, другу на різницю між балансовою вартістю і ціною продажу.

 

Податок на прибуток

Якщо підприємство є платником податку на прибуток, то сума доходу від продажу третього поверху збільшує фінрезультат до оподаткування (Дт 712 Кт 791), а його балансова вартість зменшує фінрезультат до оподаткування (Дт 791 Кт 943), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Причому податкових різниць тут не буде.

«Амортизаційна» податкова різниця за ст. 138 ПКУ в розглядуваній ситуації не застосовується, тому що продається не об’єкт ОЗ, а по суті готова продукція.

***

Читайте також: Облік вибуття ОЗ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202593
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202550
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025204
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202585
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202541