• Посилання скопійовано

Списання кущів малини та полуниці

Сільгосппідприємство, платник ПДВ на 4 групі ЄП має насадження кущів малини і полуниці. Деякі кущі вже старі і підлягають видаленню, деякі - згнили через погодні умови. Як оформити їх списання та відобразити в обліку?

Облік кущів малини і полуниці

Відповідно до пп. 3.4 НП(С)БО 30, це НП(С)БО не поширюється на плодоносні рослини, пов’язані із сільськогосподарською діяльністю, особливості обліку яких визначаються іншими НП(С)БО, крім продукції таких плодоносних рослин.

Відповідно до п. 4 НП(С)БО 30 плодоносні рослини - живі рослини, які використовуються в процесі виробництва сільськогосподарської продукції та систематично надають сільськогосподарську продукцію та/або додаткові біологічні активи, за очікуванням, протягом періоду, що перевищує 12 місяців.

Кущі малини і полуниці систематично надають сільгосппродукцію (ягоди малини, полуниці), протягом періоду, що перевищує 12 місяців. Отже, вони належать до плодоносних рослин. А плодоносні рослини не обліковуються як біологічні активи згідно з НП(С)БО 30.

Такі плодоносні рослини обліковуються як звичайні ОЗ (див. пп. 5.1.7 НП(С)БО 7), на субрахунку 108 «Багаторічні насадження та плодоносні рослини» (див. Інструкцію №291).

Тобто, за такими кущами, облікованими як ОЗ, в загальному порядку нараховується амортизація.

 

Оформлення списання кущів малини і полуниці

Для оформлення списання можуть застосовуватися Акт списання основних засобів (часткової ліквідації) чи Акт списання групи основних засобів (якщо підприємство веде груповий облік кущів).

Форми цих Актів затверджені Наказом №818.

Окрім того, можна застосовувати Акт на списання основних засобів, форми №ОЗСГ-3, яка затверджена Наказом Мінагрополітики від 27.09.2007 р. №701.

Отже, сільгосппідприємство на власний розсуд обирає одну з цих форм.

Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною керівником сільгосппідприємства, затверджується керівником сільгосппідприємства або особою, на те уповноваженою. Перший примірник Акта передають до бухгалтерії, другий залишається у особи, відповідальної за зберігання ОЗ.

 

Бухгалтерський облік списання

На підставі Акту списання в бухгалтерському обліку роблять проводки:

  • Дт 131 Кт 108 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 108 – на залишкову вартість.

На субрахунок 976 списують в тому числі витрати, пов’язані з видаленням кущів (зарплата з нарахуваннями працівників тощо):

  • Дт 976 Кт 651, 661 тощо.

 

Податок на додану вартість

Відповідно до абз. 1 п. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Тобто, за загальним правилом на звичайну ціну видалених кущів, але не нижче їх балансової вартості потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ.

Але згідно з абз. 2 п. 189.9 ПКУ не потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються:

  • у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили,
  • в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку,
  • у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства
  • або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

В УПК №673 (щодо документального підтвердження знищення або зруйнування основних виробничих або невиробничих засобів) зазначено, що одним з таких документів може бути Акт на списання основних засобів, складений затвердженою на підприємстві комісією.

Таким чином, якщо сільгосппідприємство має такий Акт, воно може не нараховувати ПЗ з ПДВ на видалені кущі.

В УПК №673 також зазначено, що ПКУ не визначено механізму подання платником податку контролюючому органу документів про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів. У зв'язку із цим платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку за власною ініціативою або на запит контролюючого органу (або особисто платником податків, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).

 

Єдиний податок групи 4

На оподаткування цим податком операція ліквідації кущів не впливає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік зміни статутного капіталу та переведення внеску в додатковий капітал
    Підприємство у 2023 році отримало від засновника (селищної ради) автогрейдер вартістю 2 500 000 грн як внесок до статутного капіталу. Нараховано 400 000 грн амортизації, але дохід на суму амортизації не визнавався. Зараз засновник вирішив зменшити статутний капітал на вартість грейдера, перевівши цей внесок до додаткового капіталу. Які бухгалтерські проведення необхідно зробити та як вирішити питання з доходом, зокрема, за минулі періоди, що вплинуло на збитковість?
    15.07.2025172
  • Облік резерву знецінення запасів: чи критичний вибір субрахунку?
    Підприємство, що веде облік за МСФЗ, для обліку нарахованого резерву під знецінення запасів використовує субрахунок 382, що зафіксовано в обліковій політиці. В балансі запаси відображаються за чистою реалізаційною вартістю. Проведення: нарахування (сторнування) резерву Дт 946 Кт 382; списання запасів за рахунок резерву Дт 382 Кт 20, 21, 28, 26. Чи має критичне значення для бухгалтерського та податкового обліку, на якому саме субрахунку обліковувати нарахований резерв?
    14.07.202535
  • Заміна лічильника електроенергії: які відобразити в обліку?
    У підприємства на рекламних конструкціях встановлені прилади розрахункового обліку електроенергії, які складаються з кабеля, троса, автоматів, лічильника, бокса монтажного, метизів. Прилади обліковуються як основні засоби. Згідно з приписом Обленерго підприємство здійснює заміну лічильників на більш сучасні та при необхідності боксів. Як підприємству відобразити в обліку таку заміну: як ремонт чи модернізацію?
    14.07.202566
  • Перепродаж паливних талонів: термін дії та облік
    Підприємство у листопаді 2021 року придбало паливні талони з метою перепродажу, але не реалізувало їх. Чи має воно право продати ці талони зараз і чи залежить це право від терміну їх дії, зазначеного в договорах з постачальниками?
    14.07.202521
  • Безоплатна передача авто волонтерам: податки та облік
    Фізособа, яка також є ФОП, планує безоплатно передати у власність (подарувати) особистий вантажний автомобіль волонтерській організації з повним переоформленням. Які податкові наслідки виникають для фізособи-дарувальника? Чи потрібно відображати цю операцію у звітності ФОП, враховуючи, що автомобіль не є його підприємницьким активом? Які документи необхідно отримати від організації для підтвердження цільового характеру передачі?
    11.07.2025384