• Посилання скопійовано

Розукомплектація ОЗ, якщо вартість частини більше вартості ОЗ

Залишкова вартість дозуючої системи (ОЗ) - 500 грн. З системи зняли двигун, ринкова вартість якого 2 000 грн, встановивши на інше обладнання. Система продовжує працювати без двигуна. Як відобразити в бухгалтерському обліку? Яке документування?

Про загальні особливості розукомплектації ОЗ можна почитати тут, тут.

Розглянемо з урахуванням особливостей умов наведеного питання.

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 7 первісна вартість об'єктів основних засобів, зобов'язання за які визначені загальною сумою, визначається розподілом цієї суми пропорційно до справедливої вартості окремого об'єкта основних засобів.

Тож для розподілу вартості дозуючої системи потрібно знати в тому числі справедливу вартість дозуючої системи без двигуна.

Справедлива вартість - сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (п. 4 НП(С)БО 7).

Тобто, справедлива – це ринкова ціна.

Нехай підприємство встановило, що продати дозуючи систему без двигуна можна за 3 000 грн, без урахування ПДВ.

  • Нехай при цьому первісна вартість дозуючої системи з двигуном 22 000 грн, нарахований знос – 21 500 грн.
  • Встановлюємо первісну вартість і знос окремо двигуна і дозуючої системи.
  • Загальна ринкова вартість – 5 000 грн (3 000 + 2 000).
  • Частка двигуна у загальній ринковій вартості – 40% (2 000 : 5 000 х 100%).
  • Первісна вартість двигуна – 8 800 грн (22 000 х 40%).
  • Нарахований знос на двигун – 8 600 грн (21 500 х 40%).
  • Залишкова вартість двигуна – 200 грн (8 800 – 8 600).

Розукомплектація відображається проведеннями:

  • Дт 104(дв) Кт 104(дс) – 8 800 грн (виокремлено із вартості дозуючої системи (дс) окремий об’єкт ОЗ – двигун (дв));
  • Дт 131(дс) Кт 131(дв) – 8 600 грн (виокремлено із загальної суми нарахованого на систему зносу (дс) – знос двигуна (дв)).

Далі двигун може обліковуватися як окремий об’єкт ОЗ, навіть, якщо його встановлять на інше обладнання. Але підприємство може вирішити обліковувати двигун у складі одного об’єкта – такого обладнання, а не окремо. В такому разі збільшують первісну вартість такого обладнання:

  • Дт 104(об) Кт 104(дв) – 8 800 грн (збільшена первісна вартість обладнання (об) на вартість встановленого двигуна (дв));
  • Дт 131(дв) Кт 131(об) – 8 600 грн (збільшена сума нарахованого на обладнання зносу (об) – на нарахований знос двигуна (дв)).

Чинними нормативними документами не встановлено форми документа, яким має оформлятися розукомплектування. Тому підприємство може створити такий документ самостійно.

Те саме стосується документа, яким оформляється встановлення двигуна на нове обладнання.

Поряд з цим, для цієї мети підприємство може пристосувати форми Актів, які затверджені Наказом №818. Наприклад, розукомплектування оформити Актом внутрішнього переміщення ОЗ. В акті додатково навести інформацію про ринкову вартість об’єктів, які розукомплектовуються, навести розрахунок розподілу первісної вартості, зносу.

Встановлення двигуна на нове обладнання також можна оформити таким Актом, доповнивши його додатковою інформацією.

 ***

Читайте також: Переоцінка, зменшення корисності ОЗ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.202539
  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    18.12.202544
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    18.12.202558
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    18.12.202528
  • Як списати безнадійну дебіторську заборгованість?
    ТОВ здійснило передоплату ФОПу за обладнання. Обладнання фактично не отримано і достеменно відомо, що не буде отримано в майбутньому. Повернення коштів також не очікується. Як оформити та списати цю безнадійну заборгованість у бухгалтерському та податковому обліках, уникнувши податкових різниць та дисконтування? Чи можна зараз створити резерв сумнівних боргів під цю суму, якщо раніше резерв не створювали?
    18.12.2025355