• Посилання скопійовано

Облік знижки на імпортований товар

Підприємство імпортувало товар, який виявився з недоліком. Товар не оплачений, домовилися з постачальником на знижку 50%. Як документально оформити? Які наслідки з ПДВ та податку на прибуток?

Документальне оформлення

Товар постачався згідно з договором між підприємством покупцем, резидентом України, і постачальником, нерезидентом. Договором визначалися вимоги до якості товару, встановлювалася ціна.

Але якщо отриманий підприємством товар виявився з недоліком, значить, умови договору були порушені. Домовленість сторін договору про знижку 50% - фактично зміни умов договору. Оформлятися такі зміни мають в порядку, встановленому договором. Якщо в договорі зазначено, що будь-які зміни до нього мають складатися у вигляді додатку до договору, сторони мають оформити додаток.

Якщо порядок внесення змін до договору в самому договорі не визначений, сторони можуть оформити зміни, приміром, обінявшись листами. Приміром, підприємство імпортер надсилає лист нерезиденту, в якому повідомляє про недолік товару і пропозицію зменшити ціну на 50%. А нерезидент приймає таку пропозицію, надсилаючи лист у відповідь.

Виявляють недолік товару, як правило під час приймання товару на складі підприємства покупця. Оформляти можна актом приймання товару, в якому описують особливості такого недоліку.

Зміна ціни товарів має оформлятися первинним документом. 

В листі Мінфіну від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699 зазначено, що «…зміна ціни оприбуткованих активів може бути оформлена окремим первинним документом за формою, розробленою підприємством, із додержанням вимог законодавства, зокрема щодо наявності обов'язкових реквізитів. Таким первинним документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін до договору (або інших підстав зміни ціни) складається комісією підприємства і затверджується його керівником. Також підставою для відображення зміни ціни активів у регістрах бухгалтерського обліку може бути розпорядчий акт керівника підприємства, виданий у межах компетенції та відповідно до законодавства».

 

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 9, придбані (отримані) або вироблені запаси зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.

Первісною вартістю запасів, що придбані за плату, є собівартість запасів, яка складається з фактичних витрат, серед яких суми, що сплачуються згідно з договором постачальнику (продавцю) за вирахуванням непрямих податків тощо.

Тому якщо підприємство імпортер оприбуткувало товари згідно з договірною ціною (Дт 28 Кт 632), а потім ціна зменшилася, потрібно відкоригувати первісну бухгалтерську проводку на суму зменшення (сторно на суму зменшення, за валютним курсом на дату оприбуткування: Дт 28 Кт 632). 

Такий висновок випливає і з тексту листа Мінфіну, наведеного вище.

 

Наслідки з податку на прибуток

Об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінрезультат до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригований на податкові різниці, якщо платник здійснює таке коригування (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Але в розглядуваній ситуації зменшення ціни не впливає на фінрезультат, податкових різниць немає. Тому на об’єкт оподаткування податком на прибуток така ситуація не впливає.

 

Наслідки з ПДВ

Операція з ввезення товарів на митну територію України є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. «в» п. 185.1 ПКУ).

Базою оподаткування при ввезенні товару буде його договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості, визначеної згідно з розд. III МКУ, з урахуванням мита й акцизного податку, які підлягають сплаті і включаються в ціну товару (п. 190.1 ПКУ).

ПЗ з ПДВ при ввезенні виникають на дату подання митної декларації (МД) для митного оформлення (п. 187.8 ПКУ). Сплатити такі ПЗ з ПДВ потрібно до дня або в день подання МД (пп. 206.1 ПКУ).

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до ПК є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями згідно з пп. 187.8 ПКУ (див. пп. 198.2 ПКУ).

Чи потрібно коригувати ПДВ, якщо ціна імпортованого товару знижена?

На наш погляд, підстав для цього немає.

З цього приводу в ІПК ДПСУ від 15.11.2017 р. №2618/6/99-99-15-02-02-15/ІПК зазначено: «…зважаючи на те, що при ввезенні товарів на митну територію України податкові зобов’язання з ПДВ формуються на дату подання митної декларації для митного оформлення, а підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту є належним чином оформлена митна декларація, яка підтверджує сплату податку, у разі, якщо внаслідок отримання кредит-ноти митна вартість ввезених товарів не змінюється (зміни до митної декларації не вносяться), податкові наслідки з ПДВ не виникають».

Тобто, ПЗ з ПДВ, сплачені на митниці, лишаються без змін, і ПК, відображений за МД, також без коригувань.

Поряд з цим, якщо такі імпортні товари продають, то згідно з п. 188.1 ПКУ мінімальна база оподаткування ПДВ — не нижче за ціну придбання, а це договірна вартість, уже зменшена на знижку.

 

Розглянемо, чи є якісь особливості щодо валютного контролю

Ні, немаэ. В розглядуваній ситуації підприємство імпортер має сплатити постачальнику нерезиденту договірну ціну за імпортований товар. А такою договірною ціною є ціна із знижкою, що оформлено основним договором та змінами до нього (див. вище). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    Сьогодні 08:176
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.202540
  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    18.12.202545
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    18.12.202560
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    18.12.202529