• Посилання скопійовано

Облік знижки на імпортований товар

Підприємство імпортувало товар, який виявився з недоліком. Товар не оплачений, домовилися з постачальником на знижку 50%. Як документально оформити? Які наслідки з ПДВ та податку на прибуток?

Документальне оформлення

Товар постачався згідно з договором між підприємством покупцем, резидентом України, і постачальником, нерезидентом. Договором визначалися вимоги до якості товару, встановлювалася ціна.

Але якщо отриманий підприємством товар виявився з недоліком, значить, умови договору були порушені. Домовленість сторін договору про знижку 50% - фактично зміни умов договору. Оформлятися такі зміни мають в порядку, встановленому договором. Якщо в договорі зазначено, що будь-які зміни до нього мають складатися у вигляді додатку до договору, сторони мають оформити додаток.

Якщо порядок внесення змін до договору в самому договорі не визначений, сторони можуть оформити зміни, приміром, обінявшись листами. Приміром, підприємство імпортер надсилає лист нерезиденту, в якому повідомляє про недолік товару і пропозицію зменшити ціну на 50%. А нерезидент приймає таку пропозицію, надсилаючи лист у відповідь.

Виявляють недолік товару, як правило під час приймання товару на складі підприємства покупця. Оформляти можна актом приймання товару, в якому описують особливості такого недоліку.

Зміна ціни товарів має оформлятися первинним документом. 

В листі Мінфіну від 13.01.2015 р. №31-11410-08-10/699 зазначено, що «…зміна ціни оприбуткованих активів може бути оформлена окремим первинним документом за формою, розробленою підприємством, із додержанням вимог законодавства, зокрема щодо наявності обов'язкових реквізитів. Таким первинним документом може бути акт про встановлення нової ціни, що на підставі змін до договору (або інших підстав зміни ціни) складається комісією підприємства і затверджується його керівником. Також підставою для відображення зміни ціни активів у регістрах бухгалтерського обліку може бути розпорядчий акт керівника підприємства, виданий у межах компетенції та відповідно до законодавства».

 

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 9, придбані (отримані) або вироблені запаси зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.

Первісною вартістю запасів, що придбані за плату, є собівартість запасів, яка складається з фактичних витрат, серед яких суми, що сплачуються згідно з договором постачальнику (продавцю) за вирахуванням непрямих податків тощо.

Тому якщо підприємство імпортер оприбуткувало товари згідно з договірною ціною (Дт 28 Кт 632), а потім ціна зменшилася, потрібно відкоригувати первісну бухгалтерську проводку на суму зменшення (сторно на суму зменшення, за валютним курсом на дату оприбуткування: Дт 28 Кт 632). 

Такий висновок випливає і з тексту листа Мінфіну, наведеного вище.

 

Які наслідки з податку на прибуток?

Об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінрезультат до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригований на податкові різниці, якщо платник здійснює таке коригування (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Але в розглядуваній ситуації зменшення ціни не впливає на фінрезультат, податкових різниць немає. Тому на об’єкт оподаткування податком на прибуток така ситуація не впливає.

 

Які наслідки з ПДВ?

Операція з ввезення товарів на митну територію України є об’єктом оподаткування ПДВ (пп. «в» п. 185.1 ПКУ).

Базою оподаткування при ввезенні товару буде його договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості, визначеної згідно з розд. III МКУ, з урахуванням мита й акцизного податку, які підлягають сплаті і включаються в ціну товару (п. 190.1 ПКУ).

ПЗ з ПДВ при ввезенні виникають на дату подання митної декларації (МД) для митного оформлення (п. 187.8 ПКУ). Сплатити такі ПЗ з ПДВ потрібно до дня або в день подання МД (пп. 206.1 ПКУ).

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до ПК є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями згідно з пп. 187.8 ПКУ (див. пп. 198.2 ПКУ).

Чи потрібно коригувати ПДВ, якщо ціна імпортованого товару знижена?

На наш погляд, підстав для цього немає.

З цього приводу в ІПК ДПСУ від 15.11.2017 р. №2618/6/99-99-15-02-02-15/ІПК зазначено: «…зважаючи на те, що при ввезенні товарів на митну територію України податкові зобов’язання з ПДВ формуються на дату подання митної декларації для митного оформлення, а підставою для віднесення сум податку до податкового кредиту є належним чином оформлена митна декларація, яка підтверджує сплату податку, у разі, якщо внаслідок отримання кредит-ноти митна вартість ввезених товарів не змінюється (зміни до митної декларації не вносяться), податкові наслідки з ПДВ не виникають».

Тобто, ПЗ з ПДВ, сплачені на митниці, лишаються без змін, і ПК, відображений за МД, також без коригувань.

Поряд з цим, якщо такі імпортні товари продають, то згідно з п. 188.1 ПКУ мінімальна база оподаткування ПДВ — не нижче за ціну придбання, а це договірна вартість, уже зменшена на знижку.

 

Чи є якісь особливості щодо валютного контролю?

Ні. В розглядуваній ситуації підприємство імпортер має сплатити постачальнику нерезиденту договірну ціну за імпортований товар. А такою договірною ціною є ціна із знижкою, що оформлено основним договором та змінами до нього (див. вище). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202420
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442