• Посилання скопійовано

Часткова ліквідація даху: що в обліку?

Підприємство обліковує нерухомість як інвестиційну. Ремонт даху в обліку проведено як часткову ліквідацію. Чи можна визначити вартість ліквідованої частини (даху) у сумі витрат на її заміну? Є АВР з ремонту на суму 900 тис. грн, де зазначені види проведених робіт, матеріали, зокрема, є демонтаж старого покриття – 150 тис. грн. Чи потрібно обліковувати якось окремо? Чи робиться проведення: Дт 10 Кт 15 на на всю суму - 900 тис.грн?

Часткова ліквідація зруйнованого об’єкта основних засобів здійснюється комісією визначеною наказом керівника підприємства. Так, відповідно до п. 41 Методрекомендацій №561 для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Постійна діюча комісія:

  • здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • встановлює причини невідповідності критеріям активу;
  • визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
  • визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;
  • складає і підписує акти на списання основних засобів.

Часткова ліквідоція об'єкта залежить від ступіня руйнування об'єкта ОЗ, а також рішення комісії щодо подальшого його використання.

У разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта (п. 35 П(С)БО 7 та п. 46 Методрекомендацій № 561).

Підприємство припиняє визнавати частину об'єкта основних засобів, якщо цю частину замінено, а витрати на її заміну включено до первісної (переоціненої) вартості об'єкта. Якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну.

 

Приклад. Підприємство замінює зруйнований дах будівлі. Первісна вартість будівлі — 4000000,00 грн, сума нарахованого зносу — 1500000,00 грн, залишкова вартість — 2500000,00 грн.

Витрати на облаштування нового даху склали 900000,00 грн. (без ПДВ), крім того, в т.ч. ПДВ — 150000,00 грн.

Дах в обліку не враховувався як окремий об’єкт ОЗ, і його вартість в первинних документах окремо не зафіксовано. У зв’язку з цим, враховуючи норми абз. 2 п. 46 Методрекомендацій № 561, потрібно оцінити первісну вартість даху, що ліквідується, за вартістю облаштування нового даху.

Таким чином, враховуючи умову:

  • дах списується за первісною вартістю – 750000,00 грн (900000,00 грн -150000,00 грн);
  • сума нарахованого зносу – 281250,00 грн ((750000,00 грн/ 400000,00 грн) х 150000,00 грн);
  • залишкова вартість – 468750,00 грн ((750000,00 грн / 4000000,00 грн) х 2500000,00 грн) або (750000,00 грн – 281250,00 грн).

Отже, якщо заміна даху через руйнування проведено як часткову ліквідацію, то в обліку вона відображатиметься наступним чином (див. таблицю).

Таблиця

Часткова ліквідація об’єкта основних засобів


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1.

Списання залишкової вартості старого даху

976

103

468750,00

2.

Списання суми зносу старого даху

131

103

281250,00

3.

Витрати на облаштування нового даху за АВР

15

641

631

631

750000,00

150000,00

4.

Суму витрат понесених за АВР з відновлення даху віднесено на збільшення первісної вартості будівлі

103

15

750000,00

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0591
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0631
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202421
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202433
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410