• Посилання скопійовано

Часткова ліквідація даху: що в обліку?

Підприємство обліковує нерухомість як інвестиційну. Ремонт даху в обліку проведено як часткову ліквідацію. Чи можна визначити вартість ліквідованої частини (даху) у сумі витрат на її заміну? Є АВР з ремонту на суму 900 тис. грн, де зазначені види проведених робіт, матеріали, зокрема, є демонтаж старого покриття – 150 тис. грн. Чи потрібно обліковувати якось окремо? Чи робиться проведення: Дт 10 Кт 15 на на всю суму - 900 тис.грн?

Часткова ліквідація зруйнованого об’єкта основних засобів здійснюється комісією визначеною наказом керівника підприємства. Так, відповідно до п. 41 Методрекомендацій №561 для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Постійна діюча комісія:

  • здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • встановлює причини невідповідності критеріям активу;
  • визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
  • визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;
  • складає і підписує акти на списання основних засобів.

Часткова ліквідоція об'єкта залежить від ступіня руйнування об'єкта ОЗ, а також рішення комісії щодо подальшого його використання.

У разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта (п. 35 П(С)БО 7 та п. 46 Методрекомендацій №561).

Підприємство припиняє визнавати частину об'єкта основних засобів, якщо цю частину замінено, а витрати на її заміну включено до первісної (переоціненої) вартості об'єкта. Якщо підприємство не може визначити первісну вартість заміненої частини, воно може її оцінити у сумі витрат на заміну.

 

Приклад. Підприємство замінює зруйнований дах будівлі. Первісна вартість будівлі — 4000000,00 грн, сума нарахованого зносу — 1500000,00 грн, залишкова вартість — 2500000,00 грн.

Витрати на облаштування нового даху склали 900000,00 грн. (без ПДВ), крім того, в т.ч. ПДВ — 150000,00 грн.

Дах в обліку не враховувався як окремий об’єкт ОЗ, і його вартість в первинних документах окремо не зафіксовано. У зв’язку з цим, враховуючи норми абз. 2 п. 46 Методрекомендацій № 561, потрібно оцінити первісну вартість даху, що ліквідується, за вартістю облаштування нового даху.

Таким чином, враховуючи умову:

  • дах списується за первісною вартістю – 750000,00 грн (900000,00 грн -150000,00 грн);
  • сума нарахованого зносу – 281250,00 грн ((750000,00 грн/ 400000,00 грн) х 150000,00 грн);
  • залишкова вартість – 468750,00 грн ((750000,00 грн / 4000000,00 грн) х 2500000,00 грн) або (750000,00 грн – 281250,00 грн).

Отже, якщо заміна даху через руйнування проведено як часткову ліквідацію, то в обліку вона відображатиметься наступним чином (див. таблицю).

Таблиця

Часткова ліквідація об’єкта основних засобів


з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дт

Кт

1.

Списання залишкової вартості старого даху

976

103

468750,00

2.

Списання суми зносу старого даху

131

103

281250,00

3.

Витрати на облаштування нового даху за АВР

15

641

631

631

750000,00

150000,00

4.

Суму витрат понесених за АВР з відновлення даху віднесено на збільшення первісної вартості будівлі

103

15

750000,00

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 365
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025533