Бухгалтерський облік
Бібліотечні фонди належать до складу інших необоротних матеріальних активів (див. пп. 5.2.1 НП(С)БО 7) і обліковуються на субрахунку 111 «Бібліотечні фонди».
Амортизація бібліотечних фондів може нараховуватися за прямолінійним, виробничим методом, або у першому місяці використання об'єкта в розмірі 50 % його вартості, яка амортизується, та решта 50% вартості, яка амортизується, у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) внаслідок невідповідності критеріям визнання активом або в першому місяці використання об'єкта 100 % його вартості (п. 27 НП(С)БО 7).
Відповідно до п. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.
Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік, активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
Якщо книги, які обліковуються на балансі у складі бібліотечних фондів, морально застаріли, вони вже не використовуються для отримання підприємством економічних вигід. Тобто, вони перестають відповідати критеріям визнання активом. А тому це є підставою списати такі бібліотечні фонди з балансу.
Якщо підприємство амортизує бібліотечні фонди за методом 50% на 50%, то під час списання слід донарахувати 50% зносу: Дт 92 Кт 132.
Потім списання з балансу відображається проводкою: Дт 132 Кт 111 – на загальну суму нарахованого зносу.
Якщо внаслідок списання залишається недоамортизована частина бібліотечних фондів (залишкова вартість), вона списується проводкою: Дт 976 Кт 111.
Документальне оформлення
Оформити списання можна Актом списання вилучених документів бібліотечного фонду, форма якого і Порядок складання цих форм затверджена Наказом №818.
Особливості процедури списання наведені в п. 8 Порядку №818.
Акт списання застосовується для оформлення господарських операцій зі списання вилучених з бібліотечного фонду документів, які морально застарілі, фізично зношені, непрофільні, дублетні та втрачені користувачами.
Акт у двох примірниках складається комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства на підставі опису на вилучення документів з бібліотечного фонду. Опис є додатком до Акту і його форма також затверджена Наказом №818.
В описі зазначається номенклатурний номер, назва і автор книги (видання), кількість, вартість та інші відомості.
Опис складається окремо на документи морально застарілі; фізично зношені (порвані книги, загублені сторінки, які не підлягають відновленню); непрофільні, дублетні; втрачені користувачами.
Акт затверджується керівником підприємства.
Перший примірник акта разом з описом передається до бухгалтерської служби для перенесення інформації до облікових регістрів, про що робиться відмітка, другий примірник акта залишається у матеріально відповідальної особи.
Чи потрібно після списання оприбутковувати макулатуру та її здавати?
Макулатуру потрібно оприбутковувати, тільки якщо підприємство планує її здавати спеціалізованій організації, отримуючи кошти за здачу.
Оприбутковують проведенням: Дт 209 Кт 746 – за чистою вартістю реалізації (очікуваною ціною реалізації) (див. п. 2.12 Методрекомендацій №2).
Якщо підприємство не планує здавати макулатуру, немає підстав ставити її на баланс. Адже в цьому разі макулатура не відповідатиме ознакам активу (ресурсу, який, очікують, призведе до отримання економічної вигоди).
Якщо підприємство оприбуткує макулатуру, надалі може передати її відповідальному працівнику для передачі спеціалізованій організації і отримання коштів від здавання. Надалі кошти потрібно внести у касу підприємства.
Податок на прибуток
Бібліотечні фонди не підлягають податковій амортизації (детальніше - тут). Тобто, «амортизаційна» податкова різниця за ст. 138 ПКУ до бібліотечних фондів не застосовується.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити