• Посилання скопійовано

Облік ліквідації приміщення

ТОВ - платник податку на прибуток (без різниць) до травня 2020 р. використовувало у власній діяльності невиробниче приміщення. Амортизацію не нараховували з 2016 р., щоб не збільшувати витрати. Внаслідок непридатності (зафіксовано Актом та висновком у грудні 2021 р.) у лютому 2022 р. приміщення демонтовано. Як списати з балансу це приміщення?

Щодо особливостей списання ОЗ

Відповідно до п. 33 НП(С)БО 7, об'єкт ОЗ вилучається з активів (списується з  балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

В розглядуваній ситуації приміщення визнано непридатним у грудні 2021 року, а тому має бути списано з балансу саме в грудні 2021 року.

Відповідно до п. 41 Методрекомендацій №561 для визначення непридатності основних засобів до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія.

Постійна діюча комісія:

  • здійснює безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • встановлює причини невідповідності критеріям активу;
  • визначає осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття основних засобів із експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;
  • визначає можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість;
  • складає і підписує акти на списання основних засобів.

Таким чином, керівник власним наказом має призначити таку постійно діючу комісію, яка проведе огляд приміщення, розгляне Акт та висновок про непридатність для використання, аварійний стан і рекомендацію про демонтаж приміщення. Власне рішення комісія може оформити Актом списання основних засобів (часткової ліквідації), форма якого затверджена Наказом №818. Керівник підприємства затвердить Акт і він буде підставою для записів в обліку (див. п. 43 Методрекомендацій №561).

Відповідно до п. 39 додатку до Методрекомендацій №561 списання з балансу ОЗ відображається проводками (на підставі наведених вище документів):

  • Дт 131 Кт 10 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Але оскільки об’єкт ще не розібраний, його доречно зарахувати на позабалансовий субрахунок 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні», де обліковувати до моменту ліквідації (розбирання).

Операцію розбирання доречно оформити також Актом списання основних засобів (часткової ліквідації), форма якого затверджена Наказом №818. На підставі акту приміщення списується з субрахунку 023.

Вартість витрат на розбирання списують на субрахунок 976, а якщо при розбиранні отримані запаси (наприклад, будівельні матеріали, тощо), які підприємство може використати в господарській діяльності (приміром, продати), вони оприбутковуються на баланс: Дт 20 Кт 746 (див. п. 40 додатку до Методрекомендацій №561, а також п. 44 цих Методрекомендацій).

Такі запаси оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації (п. 2.12 Методрекомендацій №2).

При ліквідації ОЗ ПЗ з ПДВ не нараховується, якщо ліквідація оформлена відповідним актом, який надається податковій при перевірці (абз. 2 п. 189.9 ПКУ).

 

Щодо донарахування амортизації за період, за який вона не нараховувалася

Відповідно до п. 23 НП(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Оскільки підприємство використовувало приміщення в господарській діяльності, воно не мало підстав не нараховувати амортизацію з 2016 року.

Тобто, ненарахування амортизації є помилкою, яка має бути виправлена в загальному порядку виправлення помилок. Фактично підприємство повинне донарахувати амортизацію за всі попередні роки, починаючи з 2016 р.

Якщо помилка виправлятиметься груднем 2021 р., то донараховану амортизацію за всі роки до 2020 року включно відображають проводкою: Дт 44 Кт 131. А донараховану амортизацію 2021 року звичайною проводкою з нарахування амортизації: Дт 949 тощо Кт 131.

Поряд з цим слід подати уточнюючі декларації з податку на прибуток з прикладеною до них уточнюючою фінзвітністю починаючи з 2017 року. Зробити виправлення за 2016 рік не можна, тому що строк давності вже сплив. Детально про це ми писали, приміром, тут.

З урахуванням наведеного вище, якщо підприємство не нараховувало амортизацію і залишкова вартість складала, приміром, 1 200 000 грн., то після донарахування амортизації вона може складати, наприклад, 300 000 грн. Таким чином, саме така залишкова вартість буде списана проводкою: Дт 976 Кт 10 – 300 000 грн.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    Сьогодні 08:1715
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.202543
  • Як писати витрати, що накопичувалися на рахунку 23 у 2022–2023 роках?
    Підприємство продає імпортне обладнання та здійснює його гарантійне та післягарантійне обслуговування. Понесені витрати відображаються на рахунку 23 «Виробництво» до моменту їх компенсації нерезидентом. Однак протягом 2022–2023 років витрати, накопичені на 23-му рахунку, не були компенсовані нерезидентом, а в 2025 році він офіційно повідомив листом, що компенсація цих витрат здійснена не буде. Як та у якому періоді списати витрати з 23-го рахунку? Які наслідки з податку на прибуток та ПДВ?
    18.12.202545
  • Знищено майно та документи: як відобразити в акті інвентаризації та в акті на списання?
    Внаслідок пожежі знищено майно підприємства, а також первинні документи та регістри бухобліку. Як відобразити вартість знищеного майна в акті інвентаризації та в акті на списання?
    18.12.202560
  • Знецінення активів на окупованій території: що в обліку?
    Підприємство є високодохідним, його активи розташовані на окупованій території. Чи може підприємство застосувати НП(С)БО 28 для зменшення корисності таких активів, прирівнявши суму очікуваного відшкодування до нуля? Чи будуть податкові різниці?
    18.12.202530