• Посилання скопійовано

Списання прострочених податкових активів

На балансі підприємства вже більше 10 років обліковується дебіторська заборгованість на рахунку 17 (відстрочений податковий актив – ВПА). Походження та зміст цієї заборгованості встановити неможливо. Як списати?

Особливості обліку відстрочених податкових активів (ВПА) і податкових зобов’язань (ВПЗ) здійснюється згідно з нормами НП(С)БО 17 на рахунках бухгалтерського обліку, відповідно, 17 і 54.

Відповідно до п. 3 НП(С)БО 17 відстрочений податковий актив - сума податку на прибуток, що підлягає відшкодуванню у наступних періодах унаслідок:

  • тимчасової податкової різниці, що підлягає вирахуванню;
  • перенесення податкового збитку, не включеного до розрахунку зменшення податку на прибуток у звітному періоді;
  • перенесення на майбутні періоди податкових пільг, якими скористатися у звітному періоді неможливо.

Відповідно до норм Інструкції №291 за дебетом рахунку 17 «Відстрочені податкові активи» відображається сума перевищення податку на прибуток, що підлягає сплаті в поточному звітному періоді, над витратами, пов'язаними з нарахуванням податку на прибуток у поточному звітному періоді, за кредитом - зменшення відстрочених податкових активів за рахунок витрат, пов'язаних з нарахуванням податків на прибуток у поточному звітному періоді.

Про особливості обліку ВПА і ВПЗ ми писали тут, тут, тут, тут.

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 17 відстрочений податковий актив визнається у разі виникнення тимчасових податкових різниць, що підлягають вирахуванню, якщо очікується отримання податкового прибутку, з яким пов'язані ці тимчасові  податкові різниці.

Підприємство переглядає на дату балансу невизнані відстрочені податкові активи щодо відповідності їх критеріям визнання, наведеним у п. 8 цього НП(С)БО (п. 10 НП(С)БО 17).

Тобто, підприємство зобов’язане на дату балансу перевіряти залишок на рахунку 17 і з’ясовувати, чи відповідає він критеріям визнання – наявності тимчасових податкових різниць, що підлягають вирахуванню.

Таку перевірку можна здійснювати під час інвентаризації розрахунків перед складанням річної фінансової звітності – інвентаризаційною комісією, призначеною керівником підприємства.

Отже, інвентаризаційна комісія може встановити, що тривалий час на рахунку 17 існує дебіторська заборгованість, походження та зміст якої встановити неможливо. Адже не збереглися документи, які встановлюють, яким чином виникла ця заборгованість.

В такому разі заборгованість не відповідає критеріям визнання ВПА, встановленим п. 8 НП(С)БО 17. А тому відповідно до п. 10 НП(С)БО 17 така заборгованість підлягає списанню.

Свій висновок комісія записує до протоколу засідання інвентаризаційної комісії, який затверджується керівником підприємства. На підставі такого протоколу роблять бухгалтерські проводки із списання.

Списувати таку заборгованість потрібно в порядку виправлення помилок, згідно з п. 4 НП(С)БО 6, оскільки фактично така заборгованість відноситься до минулих періодів і мала бути списана в минулих періодах. Але помилково списана не була.

Таким чином, списання відображають проводкою: Дт 44 Кт 17.

У балансі за рік, в якому буде списання, на суму списання потрібно зменшити як дебіторську заборгованість, так і прибуток на початок року. Причому уточнювати фінзвітність минулих років в будь-якому разі не потрібно, адже немає інформації, в якому саме році мала бути списана така заборгованість.

На податковий облік податку на прибуток списання цієї заборгованості не вплине.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202412
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442