• Посилання скопійовано

Переобладнання ОЗ: як відобразити в обліку?

Підприємство має автостоянку з огорожею та воротами, яка частково амортизована. На місці стоянки планується будівництво тимчасової споруди – літнього будиночка. Огорожу перенесуть, а сама територія, що складається із піску, щебня, плитки тощо, буде основою для будиночку. Як відобразити в обліку? Що з ПДВ?

Бухгалтерський облік

Прямої відповіді на це питання в НП(С)БО 7 немає.

Можемо міркувати таким чином.

Автостоянка з точки зору обліку це споруда, яка обліковується на субрахунку 103 «Будинки та споруди».

Після переобладнання це вже буде літній будиночок, тобто, з точки зору бухобліку будинок, який також обліковуватиметься на субрахунку 103.

Відповідно до п. 14 НП(С)БО 7:

  • первісна  вартість  ОЗ збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта;
  • залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта ОЗ.

Спорудження літнього будиночка можна розглядати як модифікацію автостоянки. Модифікація – це створення нового на базі старого.

Таким чином, по-перше, на вартість спорудження будиночка збільшується первісна вартість об’єкта.

По-друге, оскільки огорожу переносять, то потрібно провести процедуру часткової ліквідації об’єкта ОЗ «Автостоянка».

В п. 46 Методрекомендацій №561 зазначено, що у разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта, а пропорційна ліквідованій частині сума сальдо з дооцінки відображається зменшенням додаткового капіталу і збільшенням нерозподіленого прибутку. Те саме читаємо в п. 35 НП(С)БО 7.

Тобто, процедура часткової ліквідації відображається проводками (див. п. 40 додатку до Методрекомендацій №561):

  • Дт 131 Кт 103 – на суму нарахованої амортизації, яка стосується огорожі;
  • Дт 976 Кт 103 – на залишкову вартість огорожі.

Поряд з цим потрібно оприбуткувати огорожу: Дт 209 Кт 746.

Відповідно до п. 2.12 Методрекомендацій №2 запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації ОЗ), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Оформляють часткову ліквідацію Актом списання основних засобів (часткової ліквідації) (форма затверджена Наказом №818).

Надалі, якщо огорожа буде знову встановлюватися, її вартість з субрахунку 209 спишуть на собівартість виготовлення нового об’єкта ОЗ: Дт 151 (152) Кт 209. На субрахунок 151 (152) спишуть й інші витрати на виготовлення ОЗ. Після того, як огорожа стане придатною для експлуатації, її зарахують на баланс як окремий об’єкт: Дт 103 Кт 151 (152).

Повернемося до розгляду обліку спорудження літнього будиночка (модифікації ОЗ).

Відповідно до норм п. 23 НП(С)БО 7 на період спорудження будиночка потрібно призупинити нарахування амортизації об’єкта «Автостоянка».

Доречно початок процедури модифікації оформити Актом передачі на ремонт, реконструкцію та модернізацію основних засобів (форма затверджена Наказом №818).

Всі витрати на спорудження будиночка обліковують на субрахунку 151. Після того, як будиночок буде готовий до експлуатації, його зараховують на баланс, фактично збільшуючи первісну вартість об’єкта «Автостоянка», який вже зменшений внаслідок часткової ліквідації: Дт 103 Кт 151. В цей самий момент змінюють назву об’єкта – на «Літній будиночок».

Оформити цю операцію можна Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (форма затверджена Наказом №818).

В цей самий момент підприємство може переглянути строк корисного використання, ліквідаційну вартість і метод подальшої амортизації (п. 25, п. 28 НП(С)БО 7). З наступного місяця після модифікації поновлюється нарахування амортизації, виходячи з переглянутих строків, методу амортизації (п. 29 НП(С)БО 7).

 

Що з ПДВ?

Відповідно до правила п. 189.9 ПКУ, у разі ліквідації ОЗ така операція розглядається як постачання, а тому потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Тобто, ПЗ з ПДВ потрібно нарахувати на суму не нижче залишкової вартості паркану. Але далі в п. 189.9 ПКУ сказано, що норми цього пункту не поширюються на випадки, коли є документ, що підтверджує ліквідацію.

Таким чином, якщо скласти Акт списання основних засобів (часткової ліквідації), нараховувати ПЗ з ПДВ не потрібно.

Причому немає підстав для коригування ПДВ на вартість автостоянки, яка додається до вартості спорудження будиночка.

ПДВ у витратах на спорудження літнього будиночка в загальному порядку відноситься до ПК.

 ***

Читайте також: Модернізація і ремонт основних засобів: від документального оформлення до відображення в бухобліку

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік зміни статутного капіталу та переведення внеску в додатковий капітал
    Підприємство у 2023 році отримало від засновника (селищної ради) автогрейдер вартістю 2 500 000 грн як внесок до статутного капіталу. Нараховано 400 000 грн амортизації, але дохід на суму амортизації не визнавався. Зараз засновник вирішив зменшити статутний капітал на вартість грейдера, перевівши цей внесок до додаткового капіталу. Які бухгалтерські проведення необхідно зробити та як вирішити питання з доходом, зокрема, за минулі періоди, що вплинуло на збитковість?
    15.07.2025172
  • Облік резерву знецінення запасів: чи критичний вибір субрахунку?
    Підприємство, що веде облік за МСФЗ, для обліку нарахованого резерву під знецінення запасів використовує субрахунок 382, що зафіксовано в обліковій політиці. В балансі запаси відображаються за чистою реалізаційною вартістю. Проведення: нарахування (сторнування) резерву Дт 946 Кт 382; списання запасів за рахунок резерву Дт 382 Кт 20, 21, 28, 26. Чи має критичне значення для бухгалтерського та податкового обліку, на якому саме субрахунку обліковувати нарахований резерв?
    14.07.202535
  • Заміна лічильника електроенергії: які відобразити в обліку?
    У підприємства на рекламних конструкціях встановлені прилади розрахункового обліку електроенергії, які складаються з кабеля, троса, автоматів, лічильника, бокса монтажного, метизів. Прилади обліковуються як основні засоби. Згідно з приписом Обленерго підприємство здійснює заміну лічильників на більш сучасні та при необхідності боксів. Як підприємству відобразити в обліку таку заміну: як ремонт чи модернізацію?
    14.07.202566
  • Перепродаж паливних талонів: термін дії та облік
    Підприємство у листопаді 2021 року придбало паливні талони з метою перепродажу, але не реалізувало їх. Чи має воно право продати ці талони зараз і чи залежить це право від терміну їх дії, зазначеного в договорах з постачальниками?
    14.07.202521
  • Безоплатна передача авто волонтерам: податки та облік
    Фізособа, яка також є ФОП, планує безоплатно передати у власність (подарувати) особистий вантажний автомобіль волонтерській організації з повним переоформленням. Які податкові наслідки виникають для фізособи-дарувальника? Чи потрібно відображати цю операцію у звітності ФОП, враховуючи, що автомобіль не є його підприємницьким активом? Які документи необхідно отримати від організації для підтвердження цільового характеру передачі?
    11.07.2025384