• Посилання скопійовано

Списання капітальних витрат на створення НМА

В 2019 на субрахунку 154 капіталізовано витрати на створення НМА. Але потім проєкт заморозили. Зі зміною намірів, техможливостей прийнято рішення про списання витрат. Якими документами оформити? На який рахунок списати? Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 7 НП(С)БО 8, нематеріальний актив, отриманий в результаті розробки, слід відображати в балансі за умов, якщо підприємство має:

  • намір, технічну можливість та ресурси для доведення нематеріального активу до стану, у якому він придатний для реалізації або використання;
  • можливість отримання майбутніх економічних вигод від реалізації або використання нематеріального активу;
  • інформацію для достовірного визначення витрат, пов'язаних з розробкою нематеріального активу.

Відповідно до п. 8 НП(С)БО 8, якщо нематеріальний актив не відповідає вказаним критеріям визнання, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого вони були здійснені без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом.

Відповідно до п. 2.12 Методрекомендацій №1327 фактичні витрати на придбання, створення та удосконалення об'єктів нематеріальних активів, використання яких на дату балансу за призначенням не відбулося (не введені в господарський оборот), відображаються у складі незавершених капітальних інвестицій у нематеріальні активи. Тобто, відображаються на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів».

Якщо прочитати п. 7 і п. 8 НП(С)БО 8 буквально, то складається враження, що якщо підприємство у 2019 році понесло витрати на створення НМА, не ввело їх в господарський оборот і вони відображені на субрахунку 154, то прийнявши у 2021 році рішення про неможливість отримання економічних вигід, списати на витрати потрібно у 2019 році, а не в 2021 році. Фактично це означає, що списання варто здійснити в порядку виправлення помилок. Тобто, витрати списують на рахунок 44: Дт 44 Кт 154.

Але насправді це не так.

В п. 7 і п. 8 НП(С)БО 8 йде мова про первісну оцінку понесених витрат на створення НМА. Якщо підприємство первісно очікувало створити НМА, ввести в господарський оборот і використовувати у власній діяльності, воно правильно зробило, відобразивши витрати 2019 року на субрахунку 154.

Якщо згодом рішення змінилося, варто діяти так, як написано в п. 34 НП(С)БО 8.

Згідно з п. 34 НП(С)БО 8, нематеріальний актив списується з балансу в разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або неможливості отримання підприємством надалі економічних вигод від його використання.

Тобто, списати на витрати потрібно в тому періоді, коли підприємство змінило власні очікування. Фактично це сталося в 2021 році. Списання необоротних активів відображають на субрахунку 976 «Списання необоротних активів».

Таким чином, якщо рішення про списання прийнято підприємством у 2021 році, то саме на дату такого рішення і відображають списання: Дт 976 Кт 154.

 

Якими документами оформити?

Встановленого нормативними документами порядку документування немає. Тому кожне підприємство вирішує його самостійно.

В розглядуваному питанні зазначено, що підприємством прийнято рішення про списання. В такому разі це рішення і буде підставою для списання. Якщо прийняв рішення керівник, то він складає наказ по підприємству про списання НМА. Якщо рішення прийняли засновники, воно оформляється протоколом зборів. Тоді на підставі протоколу керівник пише наказ.

В наказі керівник може дати доручення бухгалтеру списати НМА з балансу. В такому разі на підставі наказу бухгалтер може скласти бухгалтерську довідку, на підставі якої здійснити списання.

Списати можна також на підставі інвентаризації капітальних інвестицій на рахунку 15. В такому разі списання здійснюється на підставі інвентаризаційних документів, затверджених керівником підприємства. Інвентаризацію проводить призначена наказом керівника підприємства інвентаризаційна комісія. Спершу комісія складає інвентаризаційні відомості. Потім складається протокол засідання комісії, в якому наводиться підстава для списання і дається пропозиція керівнику підприємства списати. Керівник затверджує ці документи, після чого вони передаються бухгалтеру і є підставою для списання.

До документів на списання мають додаватися документи (їх копії), за якими відображалося накопичення витрат на субрахунку 154.

 

Чи нараховувати ПЗ з ПДВ?

Якщо у витратах є ті, які отримані з ПДВ, потрібно нарахувати компенсуюче ПДВ за п. 198.5 ПКУ, склавши ПН і зареєструвавши в ЄРПН.

Читайте також: Списання нематеріального активу

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442