• Посилання скопійовано

Втрата права власності на ОЗ за рішенням суду – облік і оподаткування

Підприємство придбало ОЗ (відобразивши ПК) і ввело в експлуатацію, використовувало в діяльності, нараховувало амортизацію. Але у зв’язку з невиконанням умов інвестиційного договору за рішенням суду втратило право власності на ОЗ. Як списати з балансу, які особливості?

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 33 НП(С)БО 7 об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

Відповідно до п. 6 НП(С)БО 7 об'єкт основних засобів визнається активом, якщо існує імовірність того, що підприємство отримає в майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його може бути достовірно визначена.

Внаслідок набуття чинності рішенням суду, на підставі такого рішення відбулася перереєстрації права власності на ОЗ у держреєстратора. Тобто, на цю дату підприємство втратило право власності на ОЗ. Відтак саме на цю дату об’єкт ОЗ вже не відповідає критеріям визнання активом.

Тому, на наш погляд, на цю дату потрібно скласти Акт списання основних засобів (форма №ОЗ-3), списавши об’єкт ОЗ з балансу:

  • Дт 131 Кт 10 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 10 – на залишкову вартість.

Нарахування амортизації припиняється з наступного місяця за місяцем, у якому відбулося списання ОЗ (п. 29 НП(С)БО 7).

 

Податок на прибуток

Фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ), зменшується на залишкову вартість списаного ОЗ (Дт 79 Кт 976). Тобто, на цю суму зменшується і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Причому за даними розглядуваної ситуації податкові різниці підприємство не застосовує.

 

ПДВ

Підприємство придбавало ОЗ для використання в господарській діяльності. Відображало ПК. Але внаслідок втрати права власності об’єкт ОЗ перестав використовуватися в господарській діяльності.

В такому разі згідно з п. «г» п. 198.5 ПКУ потрібно нарахувати компенсувальні ПЗ з ПДВ.

В такому разі база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого об’єкт ОЗ вибуває (п. 189.1 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202514
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202530
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202564
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025455
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025296