• Посилання скопійовано

Облік орендної плати за землю, якщо земля не використовується

ТОВ (малодохідник, не використовує різниці) взяло в оренду земельну ділянку кілька років тому, сплачує орендну плату за землю, але поки ця ділянка ні для чого не використовується. Як правильно обліковувати орендну плату за землю: як витрати поточного періоду (субр. 949) чи витрати майбутніх періодів (рах. 39)?

Відповідно до п. 9 НП(С)БО 14 належна за користування об'єктом операційної оренди плата визнається витратами згідно з НП(С)БО 16 на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди.

Тобто, якщо ТОВ взяло в оренду земельну ділянку, за загальним правилом орендна плата списується на витрати того періоду, до якого вона належить.

Наприклад, ТОВ орендувало земельну ділянку для вирощування однорічних сільгоспкультур. В такому разі орендна плата кожного року списується на собівартість вирощуваних сільгоспкультур: Дт 23 Кт 685.

Але якщо орендована земельна ділянка так і не почала використовуватися для вирощування однорічних сільгоспкультур, то нарахована орендна плата списується на субрахунок 949.

Беремо інший приклад. Земельна ділянка орендується для закладення саду, з метою отримання сільгосппродукції після початку плодоношення. Від моменту закладення до початку плодоношення період 5 років.

В такому разі нарахована протягом 5 років орендна плата належить до складу капітальних інвестицій на субрахунок 152 і на момент плодоношення разом з іншими витратами на вирощування саду зараховується на баланс: Дт 108 Кт 152. Надалі сад амортизується в загальному порядку, як об’єкт ОЗ.

А орендна плата наступних років включається до собівартості сільгосппродукції.

Наступний приклад. Підприємство орендувало земельну ділянку, яка згідно з технологією сільгосптоваровиробництва має бути три роки під паром (перебуває в стані відновлення), тобто, вирощування сільгоспкультур на ній не здійснюється. В такій ситуації, очевидно, всі витрати на утримання такої землі, включаючи орендну плату, будуть витратами майбутніх періодів (списуються на рахунок 39), адже пов’язані з технологічним процесом вирощування, а не простим простоєм. Надалі витрати з рахунку 39 будуть розподілятися на собівартість сільгосппродукції протягом певного періоду, встановленого сільгосппідприємством. Приміром, якщо через п’ять років планується чергове перебування ділянки під паром, то накопичені на рахунку 39 витрати доречно розподіляти на собівартість сільгосппродукції, отриманої протягом п’яти років.

Таким чином, ми навели приклади, які дозволять зрозуміти, на які витрати списувати нараховану орендну плату, залежно від особливостей конкретної ситуації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202510
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202522
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202552
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025362
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.202546