• Посилання скопійовано

Знесення будівлі: як облікувати?

ТОВ - платник податку на прибуток і ПДВ придбав з метою знесення і нового будівництва занедбану комерційну будівлю, оприбуткувавши її на субрахунку 152. Будівлю знесли і на тому місці побудовано житловий будинок. Як в обліку списати знесену будівлю?

Бухгалтерський облік

Оскільки мета придбання – нове будівництво, то і вартість придбаного є елементом собівартості нового будівництва. Самостійного значення, як об’єкт необоротних активів (ОЗ), така будівля не має. Тобто, вартість придбаної занедбаної комерційної будівлі має включатися до собівартості будівництва житлового будинку.

Таким чином, вартість придбаної будівлі списується на той бухгалтерський рахунок, на якому ведуть облік витрат на нове будівництво. Це може бути субрахунок 151 чи рахунок 23.

Таким чином, якщо ТОВ придбану будівлю оприбуткувало на субрахунку 152, її потрібно списати на рахунок, де ведуть облік витрат нового будівництва, тобто, на 151 чи 23.

Оскільки знесення будівлі також пов’язане з новим будівництвом, витрати на знесення, як і вартість самої будівлі, включають до собівартості нового будівництва, на 151 чи 23.

Якщо при знесенні будівлі отримуватимуться придатні для подальшого використання в господарській діяльності матеріали, їх ставлять на баланс. 

Оцінити матеріали можна за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації (див. п. 2.12, п. 2.13 Методрекомендацій №2). 

Чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію (п. 4 НП(С)БО 9).

В контексті розглядуваної ситуації матеріали можна оцінити за ціною, за якою їх можна продати на сторону.

Оприбуткування матеріалів відображають бухгалтерським проведенням: Дт 205, 209 Кт 151, 23.

Тобто, на вартість оприбуткованих матеріалів зменшується собівартість нового будівництва.

 

Податок на прибуток

Придбана занедбана будівля не відображається в складі ОЗ. Її вартість відноситься на собівартість нового будівництва. 

Якщо нова побудована будівля буде поставлена на баланс ТОВ і амортизуватиметься, на вартість такої амортизації буде зменшуватися фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

Якщо нова побудована будівля продаватиметься на сторону, її собівартість також зменшить фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Податкових коригувань, пов’язаних із знесенням придбаної будівлі, немає.

 

ПДВ

Придбана занедбана будівля придбана з метою нового будівництва. Її вартість включається до собівартості нового будівництва. Тобто, будівля придбана для використання у господарській діяльності і використовується в такій діяльності.

Тому, на наш погляд, немає підстав для нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Але припускаємо, що податкова може мати іншу думку. За формальними ознаками придбана будівля. Основне її призначення – використання як будівлі. Якщо вона не використовується як будівля, а розбирається, податкова може це розцінити як використання в негосподарській діяльності і на цій підставі вважати необхідним нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ.

Щоправда, згідно з пп. 189.9 ПКУ ПДВ не нараховуються у разі ліквідації ОЗ, якщо є документ про розбирання. Але придбана будівля не призначалася для використання як ОЗ. Тому, на наш погляд, немає підстав застосовувати цю норму в розглядуваній ситуації.

Для уникнення непорозумінь з податковою ТОВ може отримати для себе індивідуальну податкову консультацію з цього питання.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024111
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202435
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202436
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410