Відповідно до п. 4 НП(С)БО 14, оренда - угода, за якою орендар набуває права користування необоротним активом за плату протягом погодженого з орендодавцем строку.
Сайт – це об’єкт нематеріальних активів. Він використовується протягом строку, який перевищує 12 місяці (див. визначення оборотних та необоротних активів в НП(С)БО 1).
Згідно із ст. 4 Закону про бухоблік, бухоблік та фінзвітність ґрунтується в тому числі на принципі превалювання сутності над формою, за яким операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми.
Тобто, незалежно від того, як названо договір про використання сайту, послугами чи орендою, в розглядуваній ситуації з точки зору бухобліку використання підприємством сайту підпадає під оренду.
Відповідно до п. 8 НП(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
Згідно з Інструкцією №291, вартість поліпшень об’єктів операційної оренди обліковується на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи».
За буквального розуміння, поліпшення нематеріальних активів також слід обліковувати на субрахунку 117, амортизуючи за прямолінійним чи виробничим методом амортизації (див. п. 27 НП(С)БО 7).
Але, на наш погляд, норма п. 8 НП(С)БО 14 не враховує специфіку поліпшень (удосконалень) нематеріальних активів. Тому, знову-таки, на наш погляд, виходячи з суті операції, а не формальних норм НП(С)БО 14, поліпшення (удосконалення) орендованого сайту потрібно врахувати у складі нематеріальних активів на субрахунку 127 «Інші нематеріальні активи».
Тобто, витрати на удосконалення відображають у складі капітальних інвестицій на субрахунку 154 (Дт 154 Кт 631), а потім зараховують на баланс: Дт 127 Кт 154.
Надалі нематеріальний актив амортизують в загальному порядку.
Отже, ми бачимо, що є два можливих варіанти обліку поліпшень (удосконалень) сайту. Підприємство самостійно має визначитися, який з двох для нього є прийнятним.
Та оскільки чіткої відповіді стосовно порядку обліку понесених витрат немає, вважаємо, остаточно це питання може вирішити лише Мінфін.
Вартість техробіт з виявлення на сайті помилок підприємство включає до складу поточних витрат діяльності. Тому що з точки зору п. 18 НП(С)БО 8 - це роботи, що здійснюються для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеного розміру майбутніх економічних вигод від його використання.
З точки зору п. 7 НП(С)БО 16 - це витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, а тому вони відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається в розмірі фінрезультата до оподаткування за даними фінзвітності, відкоригованого на податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Але в розглядуваній ситуації підприємство не коригує на податкові різниці. Фінрезультат до оподаткування, а, отже, і об’єкт оподаткування податком на прибуток буде зменшуватися на вартість техробіт і на суму амортизації удосконалення сайту, за даними бухобліку.
Кілька слів про дозвіл підприємства (орендаря сайту) здійснювати роботи з поліпшення (удосконалення) сайту.
ЦКУ не містить спеціальної норми стосовно особливостей поліпшення (удосконалення) орендарем орендованого нематеріального активу. Але сторони можуть погодити цей нюанс договором, орієнтуючись на норми ст. 778 ЦКУ стосовно поліпшення орендованого майна (речей).
Наприклад, в договорі можна прописати, що підприємство може поліпшити сайт за письмовою згодою власника, встановивши також порядок амортизації, відшкодування цих витрат.
Якщо первісний договір не містить такої норми, доречно внести до договору зміни.
В такому разі сторони обмінюються листами. Спершу підприємство надсилає власникові листа з проханням дозволити поліпшити (удосконалити) сайт. А власник у відповідь надсилає лист-згоду. В листах також доречно обумовити особливості амортизації (строк та метод) поліпшень та повернення їх за залишковою вартістю власнику після розірвання первісного договору – за плату чи безоплатно.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити