• Посилання скопійовано

Витрати на збільшення потужності постачання електроенергії: як відобразити в бухобліку?

Підприємство отримало від "Обленерго" послугу з створення технічної можливості здійснення передачі в точку приєднання електроустановки цеху відповідної потужності електричної енергії необхідного обсягу (так вказано в акті). Як відобразити в бухобліку?

Відповідно до п. 70 ч. 1 ст. 1 Закону №2019-VIII, приєднання електроустановки - надання замовнику оператором системи передачі або оператором системи розподілу послуги із створення технічної можливості для передачі (прийняття) у місце приєднання електроустановки замовника відповідної потужності до електричних мереж системи передачі або системи розподілу (у тому числі новозбудованих) електричної енергії необхідного обсягу з дотриманням показників її якості та надійності.

Послуга з приєднання електроустановок замовника до системи передачі та системи розподілу є платною послугою та надається оператором системи передачі або оператором системи розподілу відповідно до договору про приєднання (ч. 3 ст. 21 Закону №2019-VIII).

Полягає ця послуга у (див. ч. 5, ч. 6 ст. 21 Закону №2019-VIII):

  • підготовці технічного завдання на проектування, 
  • забезпечення розроблення та узгодження з іншими заінтересованими сторонами проектної документації на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок замовника (до точки приєднання електроустановок замовника), 
  • здійсненні заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення об’єктів електроенергетики, 
  • забезпечення виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт, 
  • здійснення первинного підключення об’єкта замовника.

Як бачимо, розглядувана послуга не пов’язана з конкретним об’єктом ОЗ підприємства. Вона є наданою підприємству можливістю отримувати електроенергію відповідної потужності. Зазначимо, що згідно з п. 5 НП(С)БО 8 до інших нематеріальних активів відноситься право на  провадження  діяльності, використання економічних та інших привілеїв тощо.

На наш погляд, розглядувані нами витрати вписуються в цей перелік, а тому їх доцільно обліковувати в складі інших нематеріальних активів на субрахунку 127.

Тобто, при отриманні таких витрат вони відображаються в складі капітальних інвестицій: Дт 154 Кт 631. Потім зараховуються на баланс: Дт 127 Кт 154. Надалі амортизуються в загальному порядку.

Згідно з п. 25 НП(С)БО 8, нарахування амортизації нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс).

При визначенні строку корисного використання об'єкта нематеріальних активів слід ураховувати (див. п. 26 НП(С)БО 8):

  • строки корисного використання подібних активів;
  • моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання;  
  • очікуваний спосіб використання нематеріального активу підприємством;  
  • залежність строку корисного використання нематеріального активу від строку корисного використання інших активів підприємства.

Поряд з цим, може бути й інша думка стосовно бухгалтерського обліку таких витрат. Наприклад, можна стверджувати про необхідність відображення таких витрат в складі витрат майбутніх періодів на рахунку 39, з подальшим пропорційним списанням на витрати протягом певного строку. Можна також стверджувати, що такі витрати збільшують первісну вартість належної підприємству електроустановки, з подальшою амортизацією.

В листі ДФС від 21.04.2017 р. №8491/6/99-99-15-02-02-15 зазначено, що:

  • регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється Мінфіном, яке затверджує НП(С)БО, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (п. 2 ст. 6 Закону про бухоблік);
  • за роз’ясненнями з питань відображення у бухгалтерському обліку витрат підприємства на оплату послуг за нестандартне приєднання електроустановок до електричних мереж доцільно звернутись до Мінфіну.

Думка Мінфіну щодо розглядуваного питання нам невідома. Вважаємо, тільки Мінфін може остаточно поставити крапку в цьому питанні.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік робіт із встановлення охоронної сигналізації в адміністративному приміщенні підприємства
    Підприємство отримало від стороннього виконавця роботи із встановлення охоронної сигналізації у своєму адміністративному приміщенні, яке належить підприємству на праві власності і обліковується у складі основних засобів, як будівля. Як ці роботи відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:1026
  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    08.09.202522
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    08.09.202516
  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    08.09.2025600
  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202544