• Посилання скопійовано

Чи дисконтувати неповернуту безвідсоткову ПФД, надану на рік?

ТОВ на ЗСО надало безвідсоткову ПФД засновнику, який є працівником підприємства з 26.12.2017 р., в сумі 4 млн грн з терміном повернення не пізніше, ніж через календарний рік з дня надання. Повернення відбувалося частинами, але частина допомоги в сумі 3489950,00 грн так і залишилась неповернутою. Чи потрібно дисконтувати таку допомогу?

Дисконтування заборгованості в бухобліку проводиться, щоб у фінзвітності показати реальну вартість грошей на теперішній час – яку суму слід віддати (кредиторська заборгованість), або яку суму отримати (дебіторська заборгованість). Адже вартісна цінність наданих 4 млн грн зараз та повернених 4 млн грн через 2 роки і більше зовсім різна (тобто на одну й ту ж суму грошей в різних роках можна купити різну «вартість»: зараз можна купити більше, ніж потім).

Дисконтування – це приведення вартості майбутніх платежів до значення на теперішній момент.

Ця зміна вартості грошей обумовлена наявністю трьох факторів:

  • інфляція; 
  • здатність грошових коштів приносити дохід; 
  • ризик неповернення коштів (або їх частини) в майбутньому.

Звичайно ж, чим більший проміжок часу між датою надання і датою повернення грошових коштів, тим більше фактор часу впливає на цінність грошей. Цей фактор є істотним, якщо проміжок часу є більшим, ніж 1 рік. А тому в фінзвітності за дисконтованою (або її ще називають теперішньою вартістю) слід відображати саме довгострокову заборгованість.

Теперішня вартість – це дисконтована сума майбутніх платежів (за вирахуванням суми очікуваного відшкодування), яка, як очікується, буде потрібна для погашення зобов'язання  в  процесі  звичайної діяльності підприємства (п. 4 П(С)БО 11). 

У зв’язку з цим і визначено формулу для розрахунку теперішньої вартості виданої позики:

PV = FV / (1 + і)n,

де:

  • FV - майбутня вартість грошей;
  • n- кількість періодів.

Отже, дисконтуванню підлягає вся довгострокова заборгованість (більше 1 року): як дебіторська, так і кредиторська, а також та, яка передбачає сплату (отримання) відсотків.

Виходить, що дисконтувати потрібно майбутні заплановані грошові потоки, для того й у формулі передбачено n кількість періодів, тобто на скільки він запланований (2, 3 роки тощо). У даному випадку період складає 12 місяців, перевищення немає, а те, що засновник не погашає борг по сплину цих 12 місяців, то мова тут вже йде про прострочену ПФД. І від того, що поточна заборгованість стала простроченою, вона не стала довгостроковою, адже вона має бути погашена у будь-який момент на вимогу кредитора. А тому, якщо прострочення стосується поточної заборгованості, то дисконтувати її не потрібно.

Через це у підприємства виникає дебіторська заборгованість і якщо вона не вчасно погашається, то вона стає сумнівною,  і якщо підприємство розраховує резерв сумнівних боргів, то за методом, який прописаний в обліковій політиці потрібно порахувати резерв сумнівних боргів під суму цієї заборгованості.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4334
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5528
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025225
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025220