• Посилання скопійовано

Облік переробки давальницької сировини

Підприємство виготовляє продукцію – лотки з напівфабрикатів, які обліковуються на рахунку 25. Лотки передаються на обрізку сторонній організації за давальницькою схемою. Як оформляти документально та вести бухоблік цих операцій? Чи потрібно складати ТТН на транспортування ТМЦ?

Як обліковувати готову продукцію та послуги переробника?

Особливість операцій з давальницькою сировиною полягає у тому, що передавальна сторона зберігає за собою право власності на вихідну сировину або матеріали, що передано в переробку, і також на готову продукцію, отриману в результаті переробки, а переробник лише надає послуги з переробки. Операції з запасами, які підприємство передає оіншому суб’єкту господарювання для переробки, обробки чи доопрацювання, по своїй суті належать до підрядних робіт та регламентуються главою 61 ЦКУ.

Докладно про давальницькі операції можна почитати тут, а про облік готової продукції – тут.

Звертаємо увагу, що тут застосовується рахунок 206 "Матеріали, передані в переробку". В даному випадку, якщо вартість напівфабрикатів (необрізаних лотків) обліковується у замовника на рахунку 25, то для обліку напівфабрикатів, переданих в переробку, можна запровадити окремий субрахунок рахунку, наприклад, 25/1, або обліковувати такі напівфабрикати за окремим субконто. Отже, облік обрізки та отримання готової продукції виглядатиме таким чином:

  • Дт 25/1 Кт 25 – напівфабрикати, передані в переробку (обрізку) на давальницьких умовах;
  • Дт 23 Кт Кт 631 – віднесено на виробничі витрати вартість послуг переробника;
  • Дт 23 Кт 631 – віднесено на виробничі витрати вартість транспортування продукції сторонніми організаціями;
  • Дт 23 Кт 203, 13, 66, 65 - віднесено на виробничі витрати вартість транспортування продукції власними силами (пальне, амортизація ОЗ, заробітна плата та ЄСВ);
  • Дт 23 Кт 25/1 – отримано готові лотки з переробки та їх вартість віднесена до виробничих витрат;
  • Дт 26 Кт 23 – сформовано собівартість готової продукції, яка включає вартість послуг з переробки,  вартість перероблених напівфабрикатів, транспортні витрати та інші витрати, що безпосередньо стосуються виробництва лотків.
  • Дт 901 Кт 26 – відвантажено готову продукцію на реалізацію покупцям.

 

Документальне оформлення

Оскільки послуги переробника, як ми зазначали вище, мають ознаки договору підряду, то вони оформлюються актом виконаних робіт, який підтверджує факт виконання робіт з обрізки лотків. В акті слід зазначити обсяг виконаних робіт, їх ціну та загальну вартість.

Транспортування будь-яких ТМЦ (напівфабрикатів, готової продукції тощо) оформлюється ТТН. Більш докладно про ТТН читайте у наших матеріалах туттут та тут.

Щодо впровадження електронних ТТН читайте тут та тут.

При переданні напівфабрикатів на переробку та отриманні готової продукції з переробки складаються акти приймання-передачі відповідних ТМЦ.

Випуск продукції  з виробництва та передачу її на склад зазвичай оформлюють накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (форма №М-11, затверджена Наказом №193).

Також можливе застосування самостійно розроблених форм первинних документів, таких як: відомість, приймально-здавальний акт, акт здачі готової продукції тощо.

 

Розподіл загальновиробничих витрат

Загалом про облік загальновиробничих витрат можна почитати у матеріалах туттут та тут.

Базу розподілу загальновиробничих витрат кожне підприємство обирає на власний розсуд, виходячи зі специфіки та особливостей  його операцій. Головна вимога до бази розподілу ЗВВ – вона повинна забезпечувати найбільш достовірний розподіл ЗВВ між видами продукції.

В даному випадку ми маємо виробництво продукції (лотків), яка є матеріаломісткою, тобто більшу частину собівартості продукції складає вартість матеріалів. Підприємство визначило, що ЗВВ розподіляються саме за вартістю матеріалів. Ми вважаємо, що це вдалий вибір бази розподілу ЗВВ, оскільки на більш матеріаломістку продукцію припадатиме більше ЗВВ, і навпаки.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202513
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202511
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202517
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202521
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025270