• Посилання скопійовано

Чи можна змінити строк корисного використання ОЗ?

Підприємство - платник податку на прибуток обліковує ОЗ на субрахунку 104 із строком корисного використання, встановленого у бухгалтерському та податковому обліку – 6 років. Чи можна змінити строк та встановити його на рівні 5 років – як в бухгалтерському, так і в податковому обліку?

Бухгалтерський облік

Відповідно до п. 25 П(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) об'єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуваних економічних вигід від його використання. Амортизація об'єкта ОЗ нараховується, виходячи з нового строку корисного використання, починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання.

Поряд з цим, відповідно до п. 24 П(С)БО 7 при визначенні строку корисного використання (експлуатації) слід ураховувати:

  • очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності; 
  • фізичний та моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта та інші фактори.

Таким чином, в бухгалтерському обліку передбачено перегляд строків, якщо змінюються очікувані економічні вигоди від використання об’єкта ОЗ. Тобто, зміна строку має бути обгрунтованою. Наприклад, на погляд підприємства, внаслідок більшого, ніж очікувалося раніше фізичного зносу об’єкт ОЗ буде використовуватися 5, а не 6 років. Це є підставою для зміни (зменшення) строку корисного використання. 

 

Як оформити зміну строку корисного використання?

У п. 23 П(С)БО 7 зазначено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ встановлюється підприємством у розпорядчому акті під час зарахування об’єкта на баланс.

Тобто, строк корисного використання може бути встановлено наказом (розпорядженням) керівника підприємства (див. лист Мінфіну від 08.08.2012 р. №31-08410-07-10/19584).

Таким чином, і зміну строку можна оформити наказом.

Поряд з цим, рішення щодо зміни строку може прийняти інвентаризаційна комісія, про що записати до протоколу засідання комісії. Затверджені керівником інвентаризаційні документи (включаючи протокол) є підставою для зміни строків і нарахування амортизації виходячи з нового строку.

 

Податок на прибуток

Якщо підприємство - платник податку на прибуток коригує фінрезультат на податкові різниці, йому слід звернути увагу на «амортизаційні» податкові різниці за ст. 138 ПКУ.

Фінрезультат до оподаткування збільшується на суму амортизації, нарахованої в бухгалтерському обліку і зменшується на амортизацію, нараховану відповідно до пп. 138.3 ПКУ (див. пп. 138.1, пп. 138.2 ПКУ).

А в пп. 138.3 ПКУ зазначено, що розрахунок амортизації ОЗ здійснюється відповідно до НП(С)БО або МСФЗ з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ, пп. 138.3.2-138.3.4 ПКУ.

Одне з обмежень пп. 138.3.3 ПКУ – встановлення мінімально допустимих строків корисного використання. Для групи 4 (машини та обладнання) мінімальний строк – 5 років (окрім окремих видів машин, для яких мінімальний строк 2 роки).

Таким чином, якщо підприємство в бухгалтерському обліку зменшило строк використання до 5 років, то і в податковому обліку строк використання зменшується до 5 років. Це означає, що як у бухгалтерському, так і в податковому обліку амортизація починає нараховуватися з нового строку (5 років) починаючи з місяця, наступного за місяцем зміни строку корисного використання.

Причому варто мати на увазі, що відповідно до передостаннього абзацу пп. 138.3.3 ПКУ, у разі, коли строки корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ в бухгалтерському обліку менше ніж мінімально допустимі строки амортизації ОЗ, то для розрахунку амортизації використовуються строки, встановлені пп. 138.3.3 ПКУ. 

Тобто, якщо в бухобліку строк зменшать до 4 років, то в податковому обліку потрібно буде нараховувати виходячи з мінімального строку 5 років.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0312
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202544
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202530
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025239
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554