• Посилання скопійовано

Ліквідіція підприємства: як облікувати?

Як підприємству-засновнику відобразити в обліку ліквідацію підприємства, де він є засновником?

Підприємство, яке ліквідується повинно розрахуватися з засновниками підприємства за рахунок майна, яке залишилося після задоволення вимог кредиторів (ч. 12 ст. 111 ЦКУ) та сплаті зобов’язань за всіма податками. Операції проводяться в обліку засновника на дату, на яку проведено з ним розрахунок.

Якщо після всіх розрахунків прийнято рішення продати майно, що залишилося, а суму розподілити між засновниками відновідно до їхніх часток в статутному капіталі, то засновник-юрособа відобразить таку операцію в обліку так:

  • Дт 311 Кт 377 - на отриману грошову виплату при розподілі майна ліквідованого підприємства;
  • Дт 377 Кт 143 - списано суму грошової виплати в межах раніше внесеного до статутного капіталу внеску;
  • Дт 377 Кт 746 - на отриману при ліквідації підприємства суму перевищення (понад суму внесеного раніше внеску) уключено до складу доходів від інвестиційної діяльності. Тут до доходу потрапить тільки додатна різниця між отриманою компенсацією і балансовою вартістю інвестиції, а не вся ринкова вартість частки.

Якщо після всіх розрахунків прийнято рішення, що засновник-юоособа забирає частку основними засобами, тоді відобразити таку операцію в обліку потрібно так:

  • Дт 15 (286) Кт 143 - отримано основні засоби при ліквідації підприємства, які можуть призначатися для використання або для продажу; 
  • Дт 641 Кт 143 - відображено податковий кредит з ПДВ;
  • Дт 10 Кт 15 - введено основні засоби в експлуатацію (амортизації підлягатимуть ОЗ за умови використання їх в діяльності підприємства-засновника).

Засновник, який одержує майно, відносить суму ПДВ до податкового кредиту (за наявності податкової накладної та за умови використання такого майна в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності), саме так, як це відбувалося при здійсненні внеску до статутного капіталу (пп. «б» пп. 198.1 ПКУ).

Якщо після всіх розрахунків прийнято рішення, що засновник-юоособа забирає частку товарами, тоді відобразити таку операцію в обліку потрібно так:

  • Дт 28 Кт 143 - отримано товари при ліквідації підприємства; 
  • Дт 641 Кт 143 - відображено податковий кредит з ПДВ. Тут ПДВ аналогічно ОЗ.

Якщо після проведення розрахунків, недостатньо коштів для проведення повного розрахунку із засновником, тоді потрібно зробити такі проведення, але лише на суму, яка дісталася:

  • Дт 311 Кт 377 - отримано грошову виплату при розподілі майна ліквідованого підприємства;
  • Дт 377 Кт 143 - списано суму грошової виплати в межах внеску, раніше внесеного до статутного капіталу;
  • Дт 977 Кт 143 - на суму збитків (на різницю), що виникла, та яка списується на витрати.

Отже, засновнику краще забирати частку грошима, тому що отримане майно відображається в обліку як його купівля-продаж.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554