• Посилання скопійовано

Внесок отриманого від розпорядника аукціону орендодавцем: що в обліку?

Комунальне підприємства передає через аукціон в оренду торгівельні модулі. Потенційними орендарями сплачується внесок, який після проведення аукціону буде перераховано комунальному підприємству. Як обліковувати такий внесок та які податкові наслідки його отримання?

Згідно з визначеннями, які наведено у п. 1 ст. 1 Закону №157, встановлено таке:

  • гарантійний внесок - сума коштів у розмірі, визначеному Порядком передачі майна в оренду, затвердженим КМУ, що вноситься потенційним орендарем об’єкта оренди для забезпечення виконання його зобов’язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів на рахунок оператора електронного майданчика або у формі безвідкличної банківської гарантії у випадках, передбачених Порядком передачі майна в оренду, затвердженим КМУ;
  • реєстраційний внесок - сума коштів у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, діючої станом на 1 січня поточного року, яка вноситься потенційним орендарем на відповідний рахунок оператора електронного майданчика за реєстрацію заяви на участь в аукціоні. Реєстраційний внесок не повертається потенційному орендарю, крім випадків, визначених КМУ.

При цьому, відповідно до п. 10 ст. 13 Закону №157, після закінчення аукціону сплачений потенційними орендарями гарантійний внесок повертається потенційним орендарям, які не стали переможцями аукціону, протягом 10 робочих днів з дня затвердження протоколу аукціону орендодавцем, крім випадків, визначених Порядком передачі майна в оренду.

Тобто реєстраційний внесок є внеском за реєстрацію потенційного орендаря на аукціоні (при цьому навіть у разі програшу поверненню він не підлягає). А ось гарантійний внесок, повертається лише тим, хто не став переможцем аукціону. Гарантійний же внесок переможця в подальшому перераховується орендодавцю. Відповідно, отриманий орендодавцем гарантійний внесок є фактично оплатою за оренду (частково) – тобто гарантією оплати.

Як передбачено пп. 187.1 ПКУ, датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів або послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Отже, на дату отримання такого гарантійного внеску, який зараховується в оплату оренди у орендодавця виникають ПЗ з ПДВ у розмірі такого внеску.

Зауважимо, що у орендодавця податкові наслідки виникають саме при зарахуванні такого внеску на його рахунок від оператора аукціону. Тобто на етапі аукціону, перерахування внесків учасників на рахунок оператора аукціону не призводять до податкових наслідків у орендодавця. Гарантійний внесок стає об’єктом оподаткування ПДВ лише після того, як буде визначено переможця аукціону і такий внесок буде перераховано від оператора на рахунок орендодавця. З цього приводу див. ІПК тут.

Разом з цим, не зважаючи на те, що сам гарантійний внесок отримано від розпорядника аукціону, послуги фактично надаються орендарю. А отже, податкова накладна за таким гарантійним внеском складається саме на орендаря, а не на розпорядника аукціону, оскільки останній лише здійснює перерахування коштів орендаря і не є отримувачем послуг оренди. У номенклатурі зазначається послуга з оренди з відповідною частиною, яка оплачується за рахунок внеску.

Зокрема, і податківці свого часу роз’яснювали, що незалежно від того, хто здійснює оплату за поставлені товари/послуги, податкова накладна повинна бути складена безпосередньо на ту особу, яка є покупцем/отримувачем таких товарів чи послуг.

Що ж до податку на прибуток, то відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Як було зазначено вище, гарантійний внесок є фактично частковою оплатою за надані в майбутньому орендні послуги, а отже, в обліку його надходження відображається записами: Дт 311 Кт 681 та Дт 643 Кт 641.

Тобто, як і в інших випадках отримання передоплати, гарантійний внесок не включається до складу доходу. Доходом буде саме надання послуг з оренди згідно з актом наданих послуг.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202519
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025313