• Посилання скопійовано

Списання ОЗ, внесених до статутного капіталу

Комунальне підприємство з основним видом діяльності водопостачання та водовідведення (госпрозрахунок) списує основні засоби з залишковою вартістю, внесених до складу статутного капіталу. Як відобразити дану операцію в бухобліку?

Основні засоби, отримані як внесок до статутного капіталу, відображають на балансі підприємства за первісною вартістю. Первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу підприємства, визнається погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7 (п. 10 П(С)БО 7).

Тобто, у статуті мала бути прописана вартість основних засобів, узгоджена між засновниками підприємства. А за актом приймання-передачі передані засновниками основні засоби до статутного капіталу підприємства.

Для визначення непридатності об'єкта ОЗ до використання й оформлення відповідних первинних документів керівник підприємства створює постійно діючу комісію, яка затверджується наказом.

Створена комісія, зокрема, здійснює:

  • безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
  • встановлює причини невідповідності критеріям активу;
  • визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, які можуть бути отримані під час ліквідації об'єкта ОЗ;
  • складає і підписує акти на списання ОЗ (типові форми №ОЗ-3 «Акт на списання основних засобів» та №ОЗ-4 «Акт на списання автотранспортних засобів», затверджені Наказом №352).

Документом, що підтверджує непридатність активу в подальшій експлуатації є акт технічного стану, який підприємство замовляє в підприємства, вид діяльності якого передбачає надання висновків про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення майна. В актах технічного стану майна зазначаються рік виготовлення майна, дата введення в експлуатацію, обсяг проведеної роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання і реконструкції, стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів. В акті на списання майна експерти детально зазначають причини його списання та роблять висновок про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення майна.

Тобто списання непридатних основних засобів, що були внесені до статутного капіталу, здійснюється на підставі актів технічного стану майна та висновків комісії з ліквідації основних засобів, після чого такі основні засоби ліквідовується та оформлюється актом списання основних засобів (ф. №ОЗ-3), а залишкова вартість списується на витрати.

 

Приклад. Комп’ютер, вартістю 6000,00 грн, внесений засновником до статутного фонду через перебій в електроенергії прийшов у негідність. Було прийняте рішення про списання його з балансу на підставі акту технічного стану. Як списати комп’ютер, якщо його залишкова вартість становить 2000,00 грн?

 

№з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

1.

Надійшов комп’ютер як внесок до статутного капіталу

104

46

6000,00

2.

Списано залишкову вартість комп’ютера

976

104

2000,00

3.

Списано знос

131

104

4000,00

 

При списанні ОЗ здійснюється коригування бухгалтерського фінрезультату:

  • збільшується бухгалтерський фінрезультат на суму залишкової вартості об’єкта ОЗ, що ліквідується, визначеної відповідно до П(С)БО з відображенням різниці в рядку 1.1.2 додатка РІ до декларації з податку на прибуток;
  • зменшується бухгалтерський фінрезультат на суму залишкової вартості такого об’єкта ОЗ, визначеної за «податковими» правилами, встановленими ст. 138 ПКУ з відображенням суми податкової залишкової вартості об’єкта ОЗ, що списується до рядка 1.2.2 додатка РІ.

У запитанні нічого не сказано про те, чи придатні ще ОЗ, що списуються до використання, чи ні. Тому у разі, якщо вони придатні до використання, потрібно нарахувати ПДВ на залишкову (балансову) вартість ОЗ (пп. 189.9 ПКУ). Тому що саме вона є мінімальною базою для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ. При ліквідації виробничого або невиробничого об’єкт ОЗ і нараховуючи при цьому ПЗ з ПДВ. Нарахування ПЗ з ПДВ зі звичайної ціни відображається проведенням: Дт 976 Кт 641/ПДВ. Крім того, платник податку повинен скласти на себе ПН і зареєструвати її в ЄРПН.

В лівому верхньому кутку такої ПН роблять відмітку «Х» і зазначають тип причини «05» — «Складена у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку» (п. 8 Порядку №1307).

Поля заголовної частини ПН заповнюють так (абз. 4 п. 12 Порядку №1307):

  • «Постачальник (продавець)» і «Отримувач (покупець)» — своє найменування;
  • «Індивідуальний податковий номер» покупця — умовний ІПН «400000000000»;
  • «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» — не заповнюють.

Що стосується основної табличної частини ПН (розділ Б), то тут жодних особливостей Порядок №1307 не встановлює.

Також читайте тут>>

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    Сьогодні 16:096
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202560
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025128
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202531
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250