Основні засоби, отримані як внесок до статутного капіталу, відображають на балансі підприємства за первісною вартістю. Первісною вартістю основних засобів, що внесені до статутного капіталу підприємства, визнається погоджена засновниками (учасниками) підприємства їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7 (п. 10 П(С)БО 7).
Тобто, у статуті мала бути прописана вартість основних засобів, узгоджена між засновниками підприємства. А за актом приймання-передачі передані засновниками основні засоби до статутного капіталу підприємства.
Для визначення непридатності об'єкта ОЗ до використання й оформлення відповідних первинних документів керівник підприємства створює постійно діючу комісію, яка затверджується наказом.
Створена комісія, зокрема, здійснює:
- безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню;
- встановлює причини невідповідності критеріям активу;
- визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, які можуть бути отримані під час ліквідації об'єкта ОЗ;
- складає і підписує акти на списання ОЗ (типові форми №ОЗ-3 «Акт на списання основних засобів» та №ОЗ-4 «Акт на списання автотранспортних засобів», затверджені Наказом №352).
Документом, що підтверджує непридатність активу в подальшій експлуатації є акт технічного стану, який підприємство замовляє в підприємства, вид діяльності якого передбачає надання висновків про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення майна. В актах технічного стану майна зазначаються рік виготовлення майна, дата введення в експлуатацію, обсяг проведеної роботи з модернізації, модифікації, добудови, дообладнання і реконструкції, стан основних частин, деталей і вузлів, конструктивних елементів. В акті на списання майна експерти детально зазначають причини його списання та роблять висновок про економічну (технічну) недоцільність та/або неможливість відновлення майна.
Тобто списання непридатних основних засобів, що були внесені до статутного капіталу, здійснюється на підставі актів технічного стану майна та висновків комісії з ліквідації основних засобів, після чого такі основні засоби ліквідовується та оформлюється актом списання основних засобів (ф. №ОЗ-3), а залишкова вартість списується на витрати.
Приклад. Комп’ютер, вартістю 6000,00 грн, внесений засновником до статутного фонду через перебій в електроенергії прийшов у негідність. Було прийняте рішення про списання його з балансу на підставі акту технічного стану. Як списати комп’ютер, якщо його залишкова вартість становить 2000,00 грн?
№з/п |
Зміст господарської операції |
Бухгалтерський облік |
Сума, грн |
|
Д-т |
К-т |
|||
1. |
Надійшов комп’ютер як внесок до статутного капіталу |
104 |
46 |
6000,00 |
2. |
Списано залишкову вартість комп’ютера |
976 |
104 |
2000,00 |
3. |
Списано знос |
131 |
104 |
4000,00 |
При списанні ОЗ здійснюється коригування бухгалтерського фінрезультату:
- збільшується бухгалтерський фінрезультат на суму залишкової вартості об’єкта ОЗ, що ліквідується, визначеної відповідно до П(С)БО з відображенням різниці в рядку 1.1.2 додатка РІ до декларації з податку на прибуток;
- зменшується бухгалтерський фінрезультат на суму залишкової вартості такого об’єкта ОЗ, визначеної за «податковими» правилами, встановленими ст. 138 ПКУ з відображенням суми податкової залишкової вартості об’єкта ОЗ, що списується до рядка 1.2.2 додатка РІ.
У запитанні нічого не сказано про те, чи придатні ще ОЗ, що списуються до використання, чи ні. Тому у разі, якщо вони придатні до використання, потрібно нарахувати ПДВ на залишкову (балансову) вартість ОЗ (пп. 189.9 ПКУ). Тому що саме вона є мінімальною базою для нарахування податкових зобов’язань з ПДВ. При ліквідації виробничого або невиробничого об’єкт ОЗ і нараховуючи при цьому ПЗ з ПДВ. Нарахування ПЗ з ПДВ зі звичайної ціни відображається проведенням: Дт 976 Кт 641/ПДВ. Крім того, платник податку повинен скласти на себе ПН і зареєструвати її в ЄРПН.
В лівому верхньому кутку такої ПН роблять відмітку «Х» і зазначають тип причини «05» — «Складена у зв’язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку» (п. 8 Порядку №1307).
Поля заголовної частини ПН заповнюють так (абз. 4 п. 12 Порядку №1307):
- «Постачальник (продавець)» і «Отримувач (покупець)» — своє найменування;
- «Індивідуальний податковий номер» покупця — умовний ІПН «400000000000»;
- «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» — не заповнюють.
Що стосується основної табличної частини ПН (розділ Б), то тут жодних особливостей Порядок №1307 не встановлює.
Також читайте тут>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити