• Посилання скопійовано

Бухоблік витрат з нестандартного приєднання електроустановок до електричних мереж

Підприємство здійснює виробничу діяльність в орендованому приміщенні. Орендодавець оплатив Обленерго за нестандартне приєднання до елетричних мереж. Підприємство відшкодувало йому ці витрати, надавши поворотну фіндопомогу. Як на балансі підприємства показати витрати на таке нестандартне приєднання?

З питання випливає, що для використання у власній виробничій діяльності підприємству орендареві потрібна електроенергія, але наявних потужностей орендованого приміщення не вистачало. Тому орендар подбався про збільшення потужностей, сплативши Обленерго послуги за нестандартне приєднання електроустановок до електричних мереж. 

Для орендодавця такі витрати можна відобразити за одним з двох варіантів:

  • поліпшення наданого в оренду приміщення (об’єкта ОЗ). Тобто, витрати на приєднання збільшать первісну вартість приміщення;
  • додаткові послуги, пов’язані з наданням приміщення в оренду, які передаються орендареві для відшкодування.

У разі обрання першого варіанту сторони можуть домовитися про збільшення суми орендної плати, яка протягом періоду оренди компенсуватиме вартість нестандартного приєднання. А заборгованість за наданою фіндопомогою можна згодом зарахувати із заборгованістю за орендою, оформивши договором заліку заборгованостей. 

У разі обрання другого варіанту сторони укладають договір на відшкодування послуг приєднання, за яким орендар відшкодовує орендодавцеві такі послуги. Причому, якщо орендодавець є платником ПДВ, він має право відобразити податковий кредит за отриманими послугами приєднання. А в разі відшкодування цих послуг орендарем він повинен нарахувати ПЗ на ці послуги, виписавши ПН на орендодавця. Зрозуміло, що заборгованість за фіндопомогою можна зарахувати із заборгованістю за компенсацією витрат на приєднання, оформивши відповідним договором про зарахування заборгованостей.

У разі обрання другого варіанту, як вартість отриманих послуг відобразити в бухгалтерському обліку підприємства орендаря?

З нашого погляду, такі витрати можна відобразити в порядку поліпшення орендованого приміщення. 

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від  його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів. 

Тобто, отримання таких витрат від орендодавця орендар відображає в бухгалтерському обліку так:

  • Дт 153 Кт 631 – на суму без ПДВ;
  • Дт 641 Кт 631 – на суму ПДВ;
  • Дт 631 Кт 377 (183) – залік із заборгованість за наданою поворотною фіндопомогою;
  • Дт 117 Кт 153 – зараховано на баланс об’єкт інших необоротних матеріальних активів в сумі нестандартного приєднання;
  • Дт 23, 91 Кт 132 – нарахування амортизації зазначеного об’єкта.

Амортизація такого об’єкта нараховується в порядку, прийнятому для інших необоротних матеріальних активів, тобто, із застосуванням прямолінійного чи виробничого метода (див. п. 27 П(С)БО 7). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4317
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025218
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217