• Посилання скопійовано

Бухоблік витрат з нестандартного приєднання електроустановок до електричних мереж

Підприємство здійснює виробничу діяльність в орендованому приміщенні. Орендодавець оплатив Обленерго за нестандартне приєднання до елетричних мереж. Підприємство відшкодувало йому ці витрати, надавши поворотну фіндопомогу. Як на балансі підприємства показати витрати на таке нестандартне приєднання?

З питання випливає, що для використання у власній виробничій діяльності підприємству орендареві потрібна електроенергія, але наявних потужностей орендованого приміщення не вистачало. Тому орендар подбався про збільшення потужностей, сплативши Обленерго послуги за нестандартне приєднання електроустановок до електричних мереж. 

Для орендодавця такі витрати можна відобразити за одним з двох варіантів:

  • поліпшення наданого в оренду приміщення (об’єкта ОЗ). Тобто, витрати на приєднання збільшать первісну вартість приміщення;
  • додаткові послуги, пов’язані з наданням приміщення в оренду, які передаються орендареві для відшкодування.

У разі обрання першого варіанту сторони можуть домовитися про збільшення суми орендної плати, яка протягом періоду оренди компенсуватиме вартість нестандартного приєднання. А заборгованість за наданою фіндопомогою можна згодом зарахувати із заборгованістю за орендою, оформивши договором заліку заборгованостей. 

У разі обрання другого варіанту сторони укладають договір на відшкодування послуг приєднання, за яким орендар відшкодовує орендодавцеві такі послуги. Причому, якщо орендодавець є платником ПДВ, він має право відобразити податковий кредит за отриманими послугами приєднання. А в разі відшкодування цих послуг орендарем він повинен нарахувати ПЗ на ці послуги, виписавши ПН на орендодавця. Зрозуміло, що заборгованість за фіндопомогою можна зарахувати із заборгованістю за компенсацією витрат на приєднання, оформивши відповідним договором про зарахування заборгованостей.

У разі обрання другого варіанту, як вартість отриманих послуг відобразити в бухгалтерському обліку підприємства орендаря?

З нашого погляду, такі витрати можна відобразити в порядку поліпшення орендованого приміщення. 

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від  його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів. 

Тобто, отримання таких витрат від орендодавця орендар відображає в бухгалтерському обліку так:

  • Дт 153 Кт 631 – на суму без ПДВ;
  • Дт 641 Кт 631 – на суму ПДВ;
  • Дт 631 Кт 377 (183) – залік із заборгованість за наданою поворотною фіндопомогою;
  • Дт 117 Кт 153 – зараховано на баланс об’єкт інших необоротних матеріальних активів в сумі нестандартного приєднання;
  • Дт 23, 91 Кт 132 – нарахування амортизації зазначеного об’єкта.

Амортизація такого об’єкта нараховується в порядку, прийнятому для інших необоротних матеріальних активів, тобто, із застосуванням прямолінійного чи виробничого метода (див. п. 27 П(С)БО 7). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202535
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202567
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202523
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025235
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 818