• Посилання скопійовано

Бухоблік витрат з нестандартного приєднання електроустановок до електричних мереж

Підприємство здійснює виробничу діяльність в орендованому приміщенні. Орендодавець оплатив Обленерго за нестандартне приєднання до елетричних мереж. Підприємство відшкодувало йому ці витрати, надавши поворотну фіндопомогу. Як на балансі підприємства показати витрати на таке нестандартне приєднання?

З питання випливає, що для використання у власній виробничій діяльності підприємству орендареві потрібна електроенергія, але наявних потужностей орендованого приміщення не вистачало. Тому орендар подбався про збільшення потужностей, сплативши Обленерго послуги за нестандартне приєднання електроустановок до електричних мереж. 

Для орендодавця такі витрати можна відобразити за одним з двох варіантів:

  • поліпшення наданого в оренду приміщення (об’єкта ОЗ). Тобто, витрати на приєднання збільшать первісну вартість приміщення;
  • додаткові послуги, пов’язані з наданням приміщення в оренду, які передаються орендареві для відшкодування.

У разі обрання першого варіанту сторони можуть домовитися про збільшення суми орендної плати, яка протягом періоду оренди компенсуватиме вартість нестандартного приєднання. А заборгованість за наданою фіндопомогою можна згодом зарахувати із заборгованістю за орендою, оформивши договором заліку заборгованостей. 

У разі обрання другого варіанту сторони укладають договір на відшкодування послуг приєднання, за яким орендар відшкодовує орендодавцеві такі послуги. Причому, якщо орендодавець є платником ПДВ, він має право відобразити податковий кредит за отриманими послугами приєднання. А в разі відшкодування цих послуг орендарем він повинен нарахувати ПЗ на ці послуги, виписавши ПН на орендодавця. Зрозуміло, що заборгованість за фіндопомогою можна зарахувати із заборгованістю за компенсацією витрат на приєднання, оформивши відповідним договором про зарахування заборгованостей.

У разі обрання другого варіанту, як вартість отриманих послуг відобразити в бухгалтерському обліку підприємства орендаря?

З нашого погляду, такі витрати можна відобразити в порядку поліпшення орендованого приміщення. 

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від  його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів. 

Тобто, отримання таких витрат від орендодавця орендар відображає в бухгалтерському обліку так:

  • Дт 153 Кт 631 – на суму без ПДВ;
  • Дт 641 Кт 631 – на суму ПДВ;
  • Дт 631 Кт 377 (183) – залік із заборгованість за наданою поворотною фіндопомогою;
  • Дт 117 Кт 153 – зараховано на баланс об’єкт інших необоротних матеріальних активів в сумі нестандартного приєднання;
  • Дт 23, 91 Кт 132 – нарахування амортизації зазначеного об’єкта.

Амортизація такого об’єкта нараховується в порядку, прийнятому для інших необоротних матеріальних активів, тобто, із застосуванням прямолінійного чи виробничого метода (див. п. 27 П(С)БО 7). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202535
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025105
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 104
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025488