• Посилання скопійовано

Облік продажу запчастин, знятих з ОЗ

Підприємство - платник ПДВ має на балансі об’єкт ОЗ, який постійно поліпшується, на ньому встановлюють різні запчастини, вартість яких збільшує первісну вартість ОЗ. Але одну з таких запчастин планується зняти і продати. Зняття цих частин не вплине на роботу об’єкта. Які бухгалтерські проведення? Що з ПДВ?

Під час встановлення на ОЗ запчастини, яку планують зняти і продати, підприємство збільшувало на її вартість первісну вартість об’єкта ОЗ. Такий порядок передбачено для операцій поліпшення ОЗ (див. п. 14 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

Бухгалтерські проведення в цьому разі:

  • Дт 152 Кт 207 – на вартість запчастини;
  • Дт 152 Кт 651, 661 тощо – на вартість інших витрат, пов’язаних із встановленням запчастини (зарплата з нарахуваннями ЄСВ працівників тощо);
  • Дт 10 Кт 152 – збільшена первісна вартість об’єкта ОЗ.

Надалі збільшена на вартість запчастини і витрат на її встановлення первісна вартість у загальному порядку амортизувалася: Дт 23, 91, 92, 93, 94 тощо Кт 131. Тобто, в сумі нарахованої амортизації відповідна частина амортизації стосувалася витрат на встановлення запчастини.

Відповідно до п. 14 П(С)БО 7, залишкова вартість ОЗ зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта ОЗ. У разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта.

Тобто, зняття з об’єкта раніше встановленої на нього запчастини, яка збільшувала первісну вартість ОЗ, потрібно розглядати як часткову ліквідацію об’єкта ОЗ.

Оформити часткову ліквідації потрібно відповідним актом, наприклад, Актом списання ОЗ (форма №ОЗ-3).

Відповідно до п. 44 Методрекомендацій №561, деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні і демонтажу основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу і зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів.

Бухгалтерські проведення з ліквідації і оприбуткування отриманих від ліквідації запчастин наведені в п. 39 і п. 40 додатку до Методрекомендацій №561:

  • Дт 131 Кт 10 – списана амортизація знятої з об’єкта ОЗ запчастини;
  • Дт 976 Кт 10 – списана залишкова вартість знятої з об’єкта ОЗ запчастини;
  • Дт 976 Кт 651, 661 тощо – витрати, понесені на часткову ліквідацію (зняття запчастини);
  • Дт 209 Кт 746 – оприбуткована запчастина на балансі.

 

За якою вартістю оприбутковувати запчастину?

Відповідно до п. 2.12 Методрекомендацій №2, запаси, отримані у процесі ліквідації ОЗ, оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Відповідно до п. 4 П(С)БО 9, чиста вартість реалізації запасів - очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію. 

Тобто, зняту запчастину оприбутковують за очікуваною вартістю її продажу, зменшеною на витрати, які понесені на зняття цієї частини.

 

Чи потрібно нараховувати ПДВ в разі часткової ліквідації?

За загальним правилом – так, на залишкову вартість ліквідованої частини, відповідно до абз. 1 пп. 189.9 ПКУ. Але цього не потрібно буде робити, якщо підприємство документує операцію ліквідації відповідним актом (див. вище), який зможе надати на вимогу податкової, приміром, під час податкової перевірки.

Подальший продаж запчастини відображатиметься в порядку, прийнятому для продажу виробничих запасів:

  • Дт 377 Кт 712 – на загальну суму продажу;
  • Дт 712 Кт 641 – нараховане податкове зобов’язання з ПДВ;
  • Дт 712 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 943 Кт 207 – списана вартість запчастини на собівартість реалізації;
  • Дт 791 Кт 943 – собівартість реалізації віднесено на фінрезультати.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554