• Посилання скопійовано

Програма зі строком використання 1 рік: як облікувати?

Підприємство придбало програму "Архікад" і програму "Офіс 365" (термін використання за накладною - 1 рік). Як правильно взяти на облік?

Відповідно до п. 10 П(С)БО 8, придбані (створені) нематеріальні активи зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.

Первісна вартість придбаного нематеріального активу складається з ціни (вартості) придбання (крім отриманих торговельних знижок), мита, непрямих податків, що не підлягають відшкодуванню, та інших витрат, безпосередньо пов'язаних з його придбанням та доведенням до стану, у якому він придатний для використання за призначенням.

Згідно з листом Мінфіну від 13.07.2009 р. №31-34000-20-10/18896, вартість придбаних ліцензій та комп’ютерних програм відповідно до п. 5 П(С)БО 8 за умови відповідності критеріям  визнання активів відображаються у складі інших нематеріальних активів.

Якщо нематеріальний актив не відповідає вказаним критеріям визнання, то витрати, пов'язані з його придбанням чи створенням, визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого вони були здійснені без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом (п. 8 П(С)БО 8).

Метод амортизації нематеріального активу обирається підприємством самостійно, виходячи з умов отримання майбутніх економічних вигід. Якщо такі умови визначити неможливо, то амортизація нараховується із застосуванням прямолінійного методу згідно з П(С)БО 7.

Облік програм ведеться на субрахунку 127. НМА на баланс відносяться за такими проведеннями:

  • Дт 371  Кт 311  -  на суму передоплати за програму;
  • Дт 154 Кт 631 – отримано право на використання програми;
  • Дт 127 Кт 154 – введено програму в експлуатацію;
  • Дт 631 Кт 371 - проведено облік заборгованоостей;
  • Дт 92  Кт 133 -  на суму нарахованої амортизації на програму за місяць, що настав за міся-цем введення в експлуатацію;
  • Дт 133 Кт 127 – списано з балансу вартість програми після закінчення строку дії.

При обліку НМА у "високодохідника" та у "малодохідника"-добровольця виникатимуть амортизаційні різниці згідно з ст. 138 ПКУ, тобто потрібно збільшити фінансовий результат до оподаткування на бухгалтерську амортизацію та зменшити такий результат на суму податкової амортизації.

Відображення різниць, які виникають при нарахуванні амортизації та передбачають коригування фінансового результату до оподаткування, здійснюється у рядках 1.1.1 та 1.2.1 АМ додатка РІ до Декларації з податку на прибуток:

  • сума нарахованої амортизації у бухгалтерському обліку відображається у рядку 1.1.1 додатку РІ;
  • у рядку 1.2.1 додатку РІ відображається сума амортизації відповідно до пп. 138.3 ПКУ.

У "малодохідника" - платника податку на прибуток, вплив амортизації програми на фінрезультат до оподаткування буде аналогічним, як і в бухобліку (пп. 134.1.1 ПКУ).

Що стосується ПДВ, то відповідно до п. 26-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ комп’ютерні програми звільняються від оподаткування ПДВ до 1 січні 2023 року. Отже, при придбанні цих програм ПК з ПДВ не виникатиме

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0335
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554