• Посилання скопійовано

Бухоблік придбаного складу

ТОВ на загальній системі оподаткування купує склад і земельну ділянку, на якій він знаходиться. Який має бути облік цих об’єктів, як встановити строк амортизації?

Склад і земельна ділянка належать до бухгалтерської категорії основних засобів (ОЗ), а тому питання їх бухгалтерського обліку визначаються П(С)БО 7 «Основні засоби».

Придбані ОЗ спершу відображають у складі капітальних інвестицій на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» (ДТ 152 Кт 631), а потім зараховують на баланс:

  • Дт 101 «Земельні ділянки» Кт 152 – земельна ділянка;
  • Дт 103 «Будинки та споруди» Кт 152 – склад.

Зарахування на баланс оформляють Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ, форми №ОЗ-1, затвердженого Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352, або Актом введення в експлуатацію ОЗ, форма якого затверджена Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Відповідно до п. 22 П(С)БО 7 «Основні засоби» земельні ділянки не підлягають амортизації. Відтак амортизувати потрібно тільки склад.

З метою нарахування амортизації складу підприємство має встановити:

  1. строк корисного використання (експлуатації) складу;
  2. його ліквідаційну вартість;
  3. метод амортизації.

Відповідно до п. 24 П(С)БО 7 «Основні засоби» при визначенні строку використання слід ураховувати:

  • очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності;
  • фізичний та моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта;
  • інші фактори.

В п. 24 Методрекомендацій №561 зазначено, що строк корисного використання встановлюється підприємством самостійно у розпорядчому акті при зарахуванні об’єкта ОЗ на баланс. Таким розпорядчим актом може бути Акт, яким оформляється зарахування на баланс і який оформляється комісією із введення в експлуатацію ОЗ і який затверджується керівником підприємства.

Таким чином, критерії для визначення орієнтовного строку використання надто розмиті, суб’єктивні.

За орієнтир можна взяти мінімальний строк амортизації, встановлений для податкових цілей, для нарахування амортизації в податковому обліку при розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток. Відповідно до пп. 138.3.3 ПКУ такий мінімальний строк для будівель (група 3) – 20 років.

Ліквідаційна вартість - сума коштів або вартість інших активів, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов'язаних з продажем (ліквідацією) (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

В п. 23 Методрекомендацій №561 зазначено, що ліквідаційна вартість визначається комісією, створеною наказом керівника підприємства, під час введення об'єкта в експлуатацію.

 

Для чого визначати ліквідаційну вартість?

Щоб встановити вартість, яка амортизується. За п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» це первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості.

Методи амортизації перелічені в п. 26 П(С)БО 7 «Основні засоби».

Метод амортизації обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигод від використання об’єкта ОЗ (п. 28 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

Найпопулярнішим є прямолінійний метод.

Нараховують амортизацію проводкою: Дт 23, 91, 92, 93, 94 (залежно від напрямку використання складу) Кт 131.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202522
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202536
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.2025117
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.20251 375
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025534