• Посилання скопійовано

Бухоблік придбаного складу

ТОВ на загальній системі оподаткування купує склад і земельну ділянку, на якій він знаходиться. Який має бути облік цих об’єктів, як встановити строк амортизації?

Склад і земельна ділянка належать до бухгалтерської категорії основних засобів (ОЗ), а тому питання їх бухгалтерського обліку визначаються П(С)БО 7 «Основні засоби».

Придбані ОЗ спершу відображають у складі капітальних інвестицій на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів» (ДТ 152 Кт 631), а потім зараховують на баланс:

  • Дт 101 «Земельні ділянки» Кт 152 – земельна ділянка;
  • Дт 103 «Будинки та споруди» Кт 152 – склад.

Зарахування на баланс оформляють Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) ОЗ, форми №ОЗ-1, затвердженого Наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352, або Актом введення в експлуатацію ОЗ, форма якого затверджена Наказом Мінфіну від 13.09.16 р. №818.

Відповідно до п. 22 П(С)БО 7 «Основні засоби» земельні ділянки не підлягають амортизації. Відтак амортизувати потрібно тільки склад.

З метою нарахування амортизації складу підприємство має встановити:

  1. строк корисного використання (експлуатації) складу;
  2. його ліквідаційну вартість;
  3. метод амортизації.

Відповідно до п. 24 П(С)БО 7 «Основні засоби» при визначенні строку використання слід ураховувати:

  • очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності;
  • фізичний та моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта;
  • інші фактори.

В п. 24 Методрекомендацій №561 зазначено, що строк корисного використання встановлюється підприємством самостійно у розпорядчому акті при зарахуванні об’єкта ОЗ на баланс. Таким розпорядчим актом може бути Акт, яким оформляється зарахування на баланс і який оформляється комісією із введення в експлуатацію ОЗ і який затверджується керівником підприємства.

Таким чином, критерії для визначення орієнтовного строку використання надто розмиті, суб’єктивні.

За орієнтир можна взяти мінімальний строк амортизації, встановлений для податкових цілей, для нарахування амортизації в податковому обліку при розрахунку об’єкта оподаткування податком на прибуток. Відповідно до пп. 138.3.3 ПКУ такий мінімальний строк для будівель (група 3) – 20 років.

Ліквідаційна вартість - сума коштів або вартість інших активів, яку підприємство очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання (експлуатації), за вирахуванням витрат, пов'язаних з продажем (ліквідацією) (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

В п. 23 Методрекомендацій №561 зазначено, що ліквідаційна вартість визначається комісією, створеною наказом керівника підприємства, під час введення об'єкта в експлуатацію.

 

Для чого визначати ліквідаційну вартість?

Щоб встановити вартість, яка амортизується. За п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» це первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості.

Методи амортизації перелічені в п. 26 П(С)БО 7 «Основні засоби».

Метод амортизації обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигод від використання об’єкта ОЗ (п. 28 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

Найпопулярнішим є прямолінійний метод.

Нараховують амортизацію проводкою: Дт 23, 91, 92, 93, 94 (залежно від напрямку використання складу) Кт 131.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025157
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 362
  • Послуги від нерезидента: особливості обліку та оподаткування
    Підприємство оплатило з гривневої корпоративної картки за послуги нерезиденту згідно знаданим інвойсом у валюті. Кошти списалися у гривні за комерційним курсу на день проведення операції банком. Як відобразити таку операцію в бухобліку? Які її наслідки з ПДВ?
    25.06.2025427
  • Придбали рослини в горщиках для офісу: як обліковувати?
    Підприємство придбало рослини в горщиках для прикрашення (озеленення) офісу. Вартість однієї рослини - 26 500,00 грн без ПДВ. Як слід обліковувати ці рослини у бухгалтерському та податковому обліках?
    25.06.2025131
  • Аванс за платні дороги Латвії: як облікувати?
    Директор автотранспортного підприємства здійснив передоплату в іноземній валюті за користування платними дорогами в Литві через спеціалізований сайт https://smsvinjetes.lv/ru, використовуючи ключ до рахунку підприємства. На момент оплати невідомо, який конкретний транспортний засіб і яку суму використає. Як відобразити дану операцію в обліку?
    24.06.2025180