• Посилання скопійовано

Облік операції з постачання обладнання з монтажем

Підприємство – виробник постачає обладнання та виконує роботи з монтажу цього обладнання на території покупця. Вартість робіт включена до ціни обладнання. Перехід права власності відбувається за датою відвантаження, однак монтаж виконується у наступному звітному періоді. На якому рахунку обліковувати роботи з монтажу?

Як зазначено у п. 5 П(С)БО 15, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

При цьому також зазначено, що критерії визнання доходу, наведені в П(С)БО 15, застосовуються окремо до кожної операції. Проте ці критерії потрібно застосовувати до окремих елементів однієї операції або до двох чи більше операцій разом, якщо це випливає із суті такої господарської операції (операцій).

В нашому випадку з суті господарської операції випливає, що має місце два елементи операції – передача обладнання (з переходом права власності на нього) та подальший монтаж цього обладнання. Тому, на думку автора, доцільно застосовувати критерії визнання доходу окремо до кожного з елементів операції з постачання обладнання. Однак, в даному випадку вартість монтажу включається до вартості обладнання, тому підприємство самостійно повинно виділити частину вартості товару, яка припадає саме на монтаж цього обладнання. Наприклад, можна виходити з прогнозованих витрат на такий монтаж або, за наявності, з розшифровки, що додається до договору.

Так, згідно з п. 8 П(С)БО 15 дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов:

  • покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з правом  власності на продукцію (товар, інший актив);
  • підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);
  • сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;
  • є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигід підприємства, а витрати, пов'язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.

Разом з цим, у п. 10 П(С)БО 15 зазначено, що результат операції з надання послуг може бути достовірно оцінений за наявності всіх наведених нижче умов:

  • можливості достовірної оцінки доходу;
  • імовірності надходження економічних вигід від надання послуг;
  • можливості достовірної оцінки ступеня завершеності надання послуг на дату балансу;
  • можливості достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.

Таким чином, у червні до складу доходу постачальника потрапить лише та частина вартості обладнання, яка припадає на саме обладнання, а у липні, після проведення монтажу цього обладнання, до доходу потрапить залишок у вигляді вартості монтажу. Однак, зважаючи на те, що це все ж таки є складовою вартості обладнання, що було поставлено, то облік такого доходу також варто здійснювати на субрахунку 702 "Дохід від реалізації товарів" (разом як і витрати на такий монтаж обліковувати на субрахунках собівартості такого обладнання).

При цьому, зважаючи на те, що на дату передачі обладнання підприємство має відобразити повну суму заборгованості покупця, то варто застосувати рахунок 69 "Доходи майбутніх періодів". Отже, в бухгалтерському обліку така операція може бути відображена такими записами:

  • Дт 361 Кт 702 – визнано дохід від постачання обладнання;
  • Дт 361 Кт 69 – відображено частину доходу від монтажу обладнання, яка буде визнана доходу у наступному періоді;
  • Дт 69 Кт 702 – завершено монтаж обладнання.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025247
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554