• Посилання скопійовано

Ремонтний фонд від страхової компанії: облік та оподаткування

Підприємство отримало авансовий платіж від страхової компанії на створення ремонтного фонду для подальшого використання при здійсненні ремонту застрахованих авто. Як відображається такий платіж в бухобліку? Які податкові наслідки отримання такого авансу для підприємства?

Бухгалтерський облік

Як зазначено у п. 5 П(С)БО 15, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Крім того, п. 16 та 17 П(С)БО 15 передбачено, що цільове фінансування не визнається доходом доти, доки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування. Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв'язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування.

Тобто, однією з умов виникнення доходу є можливість його достовірно оцінити, а до моменту настання страхового випадку – моменту, коли можна буде визначити суму, що компенсується страховою – це зробити неможливо. У даному випадку підприємство отримує кошти від страхової на покриття збитків, які можуть виникнути у майбутньому, а це означає, що такі страхові випадку можуть і не настати (або настати у розмірі меншому за ремонтний фонд) і отримані від страхової кошти будуть повернуті підприємством. Тому при отриманні такого ремонтного фонду від страхової дохід у підприємства не виникатиме. Він виникне лише після того як настане страховий випадок і документально буде підтверджено вартість ремонт, яка оплачується коштом страхової компанії.

Для обліку отриманої від страхової компанії суми можуть використовуватись такі рахунки бухгалтерського обліку (дохід при всіх варіантах буде виникати при укладанні первинного документу про компенсацію страхового випадку):

  • рахунок 69 – облік отриманого фонду як доходи майбутніх періодів. Тут ми виходимо з того, що отримані кошти все ж таки є доходом, однак через неможливість достовірно визначити його розмір, така сума визнається доходом у майбутніх періодах. В такому випадку отримання коштів обліковується записом Дт 311 Кт 69, а після настання страхового випадку і узгодження із страховою суми компенсації підприємство визнає дохід записом Дт 69 Кт 746;
  • рахунок 48 – облік отриманого фонду як цільове фінансування. На рахунку 48 ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога). Отримані від страхової кошти мають конкретну мету для їх витрачання – тобто відповідають визначенню цільового фінансування. Тому також доречно обліковувати отримані кошти і на рахунку 48. В такому випадку їх отримання обліковується записом Дт 311 Кт 48, а настання страхового випадку, що оплачується з рахунок таки коштів – Дт 48 Кт 746. Повернення залишку невикористаного фонду відображається записом Дт 48 Кт 311;
  • крім того такі кошти можуть відображатись і просто як кредиторська заборгованість перед підприємством за кредитом субрахунку 685. При настанні страхового випадку, що оплачується за рахунок коштів страхової в обліку підприємства відображаються наступні записи: Дт 377 Кт 746 та Дт 685 Кт 377.

На думку автора, найбільш доцільним варіантом є облік таких сум саме як цільове фінансування (однак обрання підприємством іншого варіанту не призведе до негативних податкових наслідків), оскільки такий шлях обліку одночасно показує, що кошти отримано під конкретні цілі, а також те, що частина цих коштів може бути в майбутньому визнана доходом, за умови понесення відповідних витрат.

У будь-якому разі страхувальник за погодженим актом (сертифікатом) від страхової компанії на дату складання документа про затвердження переліку витрат, що компенсуються, визнає дохід. Це інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов'язані з операційною діяльністю підприємства. Такий специфічний дохід відобразиться на субрахунку 746 «Iнші доходи».

 

ПДВ

Згідно з пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю).

Перерахування страховою компанією підприємству ремонтного фонду не передбачає постачання товарів або послуг. Таким чином, при його отриманні у підприємства зобов’язань з ПДВ не виникає. При цьому, в подальшому, оскільки підприємство самостійно буде сплачувати за ремонт (хоч і коштами отриманими від страхової компанії), сума ПДВ у вартості такого ремонту включається до складу ПК підприємства, за умови реєстрації постачальником податкової накладної, та в подальшому коригуванню шляхом нарахування ПЗ з ПДВ не підлягає (на відміну від випадку, коли страхова компанія оплачує вартість ремонту напряму – про це тут).

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Коригування фінрезультату, що пов’язані з отриманням та використанням коштів цільового фінансування (в даному випадку - це ремонтний фонд), ПКУ не передбачено.

Тому, як у "високодохідників", так і у "малодохідників", що не застосовують коригування фінрезультату, описана у запитанні операція відображається лише за наведеними вище правилами бухгалтерського обліку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449