• Посилання скопійовано

Підприємство зупинило виробництво: як списати ОЗ та незавершене виробництво?

Підприємство вже 10 років не випускає продукцію. Є основні засоби, які потрібно списати. Чи нараховувати ПДВ при такому списанні? Як списати дебетовий залишок незавершеного виробництва на рахунку 23?

Відповідно до пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування ПДВ розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. другий п. 189.1 ПКУ).

 

Що нам говорять ці норми?

По-перше, у загальному випадку при списанні (ліквідації) ОЗ потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ на вартість таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. За умовами запитання, ОЗ не використовуються вже 10 років, а отже, вони можуть бути застарілими та для них може уже не бути активного ринку, на якому можна дізнатися про звичайну ціну на такі вживані ОЗ (з урахуванням року їх випуску, фактичного стану тощо). Тож скоріш за все, ПЗ в даному випадку логічно нарахувати виходячи з балансової вартості на момент ліквідації.

По-друге, можна скористатися нормою абз. другого пп. 189.1 ПКУ, яка дозволяє не нараховувати ПЗ з ПДВ, якщо буде документально підтверджений факт того, що ці ОЗ знищені чи розібрані і не будуть використовуватися за призначенням. Тобто акт списання старих ОЗ слід скласти таким чином, щоб в цьому акті був засвідчений факт розбирання або знищення ОЗ. Наприклад, старі меблі можуть бути розібраними та перетвореними на відходи, або ОЗ розібрані на металеві деталі та передані спеціалізованому підприємству на утилізацію тощо. 

Документ про знищення ОЗ не потрібно додавати до декларації з ПДВ, достатньо того, щоб він був у наявності і його можна було б надати контролерам під час перевірки тощо.

Зокрема, якщо списується автомобіль, то до нього теж можна застосувати процедуру знищення. Більш докладно про списання автомобіля читайте у цій консультації.

Отже, все залежатиме від того, чи будуть старі ОЗ фізично знищені, чи вони залишаються цілими і ще можуть бути продані чи передані іншій особі. Якщо ОЗ перестають існувати  – то ПДВ не нараховується, якщо не перестають – нараховується.

Щодо закриття рах. 23, то він не може бути в обліку незакритим протягом багатьох років. Залишок незавершеного виробництва повинен щороку підтверджуватися даними інвентаризації – докладніше про це тут. І якщо виробництво давно зупинене, то залишок на рах. 23 потрібно було списати у тому році, коли він перестав відповідати визначенню актива. Проте цю помилку можна виправити – для цього потрібно провести актуальну інвентаризацію незавершеного виробництва та на дату інвентаризації списати залишок витрат, що обліковуються на рах. 23. При цьому запис може бути таким: Дт 949 Кт 23.

При списанні дебетового залишку на рах. 23 податківці можуть наполягати на нарахуванні ПДВ на  такий залишок в частині фактично отриманого вхідного ПДВ при придбанні матеріалів, робіт та послуг, вартість яких накопичена на Дт 23 – див. тут  та тут. І це незважаючи на те, що такі придбання здійснювалися багато років тому.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202520
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202533
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202590
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025923
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.2025455