Відповідно до пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування ПДВ розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.
Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. другий п. 189.1 ПКУ).
Що нам говорять ці норми?
По-перше, у загальному випадку при списанні (ліквідації) ОЗ потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ на вартість таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. За умовами запитання, ОЗ не використовуються вже 10 років, а отже, вони можуть бути застарілими та для них може уже не бути активного ринку, на якому можна дізнатися про звичайну ціну на такі вживані ОЗ (з урахуванням року їх випуску, фактичного стану тощо). Тож скоріш за все, ПЗ в даному випадку логічно нарахувати виходячи з балансової вартості на момент ліквідації.
По-друге, можна скористатися нормою абз. другого пп. 189.1 ПКУ, яка дозволяє не нараховувати ПЗ з ПДВ, якщо буде документально підтверджений факт того, що ці ОЗ знищені чи розібрані і не будуть використовуватися за призначенням. Тобто акт списання старих ОЗ слід скласти таким чином, щоб в цьому акті був засвідчений факт розбирання або знищення ОЗ. Наприклад, старі меблі можуть бути розібраними та перетвореними на відходи, або ОЗ розібрані на металеві деталі та передані спеціалізованому підприємству на утилізацію тощо.
Документ про знищення ОЗ не потрібно додавати до декларації з ПДВ, достатньо того, щоб він був у наявності і його можна було б надати контролерам під час перевірки тощо.
Зокрема, якщо списується автомобіль, то до нього теж можна застосувати процедуру знищення. Більш докладно про списання автомобіля читайте у цій консультації.
Отже, все залежатиме від того, чи будуть старі ОЗ фізично знищені, чи вони залишаються цілими і ще можуть бути продані чи передані іншій особі. Якщо ОЗ перестають існувати – то ПДВ не нараховується, якщо не перестають – нараховується.
Щодо закриття рах. 23, то він не може бути в обліку незакритим протягом багатьох років. Залишок незавершеного виробництва повинен щороку підтверджуватися даними інвентаризації – докладніше про це тут. І якщо виробництво давно зупинене, то залишок на рах. 23 потрібно було списати у тому році, коли він перестав відповідати визначенню актива. Проте цю помилку можна виправити – для цього потрібно провести актуальну інвентаризацію незавершеного виробництва та на дату інвентаризації списати залишок витрат, що обліковуються на рах. 23. При цьому запис може бути таким: Дт 949 Кт 23.
При списанні дебетового залишку на рах. 23 податківці можуть наполягати на нарахуванні ПДВ на такий залишок в частині фактично отриманого вхідного ПДВ при придбанні матеріалів, робіт та послуг, вартість яких накопичена на Дт 23 – див. тут та тут. І це незважаючи на те, що такі придбання здійснювалися багато років тому.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити