• Посилання скопійовано

Підприємство зупинило виробництво: як списати ОЗ та незавершене виробництво?

Підприємство вже 10 років не випускає продукцію. Є основні засоби, які потрібно списати. Чи нараховувати ПДВ при такому списанні? Як списати дебетовий залишок незавершеного виробництва на рахунку 23?

Відповідно до пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування ПДВ розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. другий п. 189.1 ПКУ).

 

Що нам говорять ці норми?

По-перше, у загальному випадку при списанні (ліквідації) ОЗ потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ на вартість таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. За умовами запитання, ОЗ не використовуються вже 10 років, а отже, вони можуть бути застарілими та для них може уже не бути активного ринку, на якому можна дізнатися про звичайну ціну на такі вживані ОЗ (з урахуванням року їх випуску, фактичного стану тощо). Тож скоріш за все, ПЗ в даному випадку логічно нарахувати виходячи з балансової вартості на момент ліквідації.

По-друге, можна скористатися нормою абз. другого пп. 189.1 ПКУ, яка дозволяє не нараховувати ПЗ з ПДВ, якщо буде документально підтверджений факт того, що ці ОЗ знищені чи розібрані і не будуть використовуватися за призначенням. Тобто акт списання старих ОЗ слід скласти таким чином, щоб в цьому акті був засвідчений факт розбирання або знищення ОЗ. Наприклад, старі меблі можуть бути розібраними та перетвореними на відходи, або ОЗ розібрані на металеві деталі та передані спеціалізованому підприємству на утилізацію тощо. 

Документ про знищення ОЗ не потрібно додавати до декларації з ПДВ, достатньо того, щоб він був у наявності і його можна було б надати контролерам під час перевірки тощо.

Зокрема, якщо списується автомобіль, то до нього теж можна застосувати процедуру знищення. Більш докладно про списання автомобіля читайте у цій консультації.

Отже, все залежатиме від того, чи будуть старі ОЗ фізично знищені, чи вони залишаються цілими і ще можуть бути продані чи передані іншій особі. Якщо ОЗ перестають існувати  – то ПДВ не нараховується, якщо не перестають – нараховується.

Щодо закриття рах. 23, то він не може бути в обліку незакритим протягом багатьох років. Залишок незавершеного виробництва повинен щороку підтверджуватися даними інвентаризації – докладніше про це тут. І якщо виробництво давно зупинене, то залишок на рах. 23 потрібно було списати у тому році, коли він перестав відповідати визначенню актива. Проте цю помилку можна виправити – для цього потрібно провести актуальну інвентаризацію незавершеного виробництва та на дату інвентаризації списати залишок витрат, що обліковуються на рах. 23. При цьому запис може бути таким: Дт 949 Кт 23.

При списанні дебетового залишку на рах. 23 податківці можуть наполягати на нарахуванні ПДВ на  такий залишок в частині фактично отриманого вхідного ПДВ при придбанні матеріалів, робіт та послуг, вартість яких накопичена на Дт 23 – див. тут  та тут. І це незважаючи на те, що такі придбання здійснювалися багато років тому.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Отримали аркуш коригування до МД: як відобразити в обліку?
    ТОВ отримало аркуш коригування до МД, на збільшення ПДВ. Як відобразити таку операцію в обліку?
    Сьогодні 12:126
  • Чи можна визнати податковий кредит з ПДВ у першому кварталі, а відповідні витрати в бухобліку – в четвертому?
    Щоб не показувати збитки у 1 кварталі 2024 р., акти виконаних робіт березня підприємтво перенесло на 39 рахунок. Податкові накладні за цими актами були відображені в декларації з ПДВ згідно з датою актів у березні 2024 р. Чи є ризик, що цей податковий кредит не визнають під час перевірки, якщо витрати будуть відображені у 4 кварталі 2024 р., або ці послуги не будуть відображені, як витрати, а списані на 44 рахунок (тобто за рахунок прибутку)?
    07.05.202448
  • ГО фінансує розробки, які проводить ТОВ: який бухоблік витрат та результатів такої співпраці?
    ТОВ уклало договір на виконання дослідно-конструкторських та технологічних робіт з громадською організацією (ГО). ГО передає ТОВ матеріали, інструменти та сплачує за розробку, при цьому результати роботи залишаються у виконавця. Виконавець згідно з проведеною розробкою зробив конструкторську документацію та отримав технічні умови (ТУ), які належать виконавцю. Як обліковувати ТМЦ (матеріали та інструменти) у ТОВ та результати виконаних робіт – конструкторську документацію, ТУ, дослідні моделі виробів?
    07.05.20249
  • Курсові різниці при отриманні та оплаті послуг Google
    Між ТОВ та компанією Google укладено договір з надання послуг (надання інтернет-платформи). ТОВ має корпоративну гривневу картку. Нарахування за послуги компанією Google проводяться щомісяця 1 числа у валюті USD. Списання коштів за послуги з корпоративної картки проводяться у гривні щомісяця до 5 числа. Наприклад: 01.01.2024 р. - нарахування за послуги компанією Google за січень 2024 р. – 84,29 USD, а 04.04.2024 р. – списання оплати за послуги за січень 2024 з корпоративної картки – 3245,17 грн. який бухоблік?
    07.05.202423
  • Чи дисконтувати заборгованість, яка щорічно подовжується?
    Підприємство – резидент України отримало від нерезидента в 2019 році позику на один рік, яку потім щорічно подовжували, і яку планується повернути в 2024 році. Чи вважається заборгованість за такою позикою довгостроковою і чи слід її дисконтувати?
    06.05.202471