• Посилання скопійовано

Підприємство зупинило виробництво: як списати ОЗ та незавершене виробництво?

Підприємство вже 10 років не випускає продукцію. Є основні засоби, які потрібно списати. Чи нараховувати ПДВ при такому списанні? Як списати дебетовий залишок незавершеного виробництва на рахунку 23?

Відповідно до пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування ПДВ розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. другий п. 189.1 ПКУ).

 

Що нам говорять ці норми?

По-перше, у загальному випадку при списанні (ліквідації) ОЗ потрібно нарахувати ПЗ з ПДВ на вартість таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. За умовами запитання, ОЗ не використовуються вже 10 років, а отже, вони можуть бути застарілими та для них може уже не бути активного ринку, на якому можна дізнатися про звичайну ціну на такі вживані ОЗ (з урахуванням року їх випуску, фактичного стану тощо). Тож скоріш за все, ПЗ в даному випадку логічно нарахувати виходячи з балансової вартості на момент ліквідації.

По-друге, можна скористатися нормою абз. другого пп. 189.1 ПКУ, яка дозволяє не нараховувати ПЗ з ПДВ, якщо буде документально підтверджений факт того, що ці ОЗ знищені чи розібрані і не будуть використовуватися за призначенням. Тобто акт списання старих ОЗ слід скласти таким чином, щоб в цьому акті був засвідчений факт розбирання або знищення ОЗ. Наприклад, старі меблі можуть бути розібраними та перетвореними на відходи, або ОЗ розібрані на металеві деталі та передані спеціалізованому підприємству на утилізацію тощо. 

Документ про знищення ОЗ не потрібно додавати до декларації з ПДВ, достатньо того, щоб він був у наявності і його можна було б надати контролерам під час перевірки тощо.

Зокрема, якщо списується автомобіль, то до нього теж можна застосувати процедуру знищення. Більш докладно про списання автомобіля читайте у цій консультації.

Отже, все залежатиме від того, чи будуть старі ОЗ фізично знищені, чи вони залишаються цілими і ще можуть бути продані чи передані іншій особі. Якщо ОЗ перестають існувати  – то ПДВ не нараховується, якщо не перестають – нараховується.

Щодо закриття рах. 23, то він не може бути в обліку незакритим протягом багатьох років. Залишок незавершеного виробництва повинен щороку підтверджуватися даними інвентаризації – докладніше про це тут. І якщо виробництво давно зупинене, то залишок на рах. 23 потрібно було списати у тому році, коли він перестав відповідати визначенню актива. Проте цю помилку можна виправити – для цього потрібно провести актуальну інвентаризацію незавершеного виробництва та на дату інвентаризації списати залишок витрат, що обліковуються на рах. 23. При цьому запис може бути таким: Дт 949 Кт 23.

При списанні дебетового залишку на рах. 23 податківці можуть наполягати на нарахуванні ПДВ на  такий залишок в частині фактично отриманого вхідного ПДВ при придбанні матеріалів, робіт та послуг, вартість яких накопичена на Дт 23 – див. тут  та тут. І це незважаючи на те, що такі придбання здійснювалися багато років тому.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Безоплатне отримання та продаж землі: облік та оподаткування
    Юрособа на загальній системі оподаткування безоплатно отримала земельні ділянки, які планує продати фізособі. Які особливості бухгалтерського обліку та які податкові наслідки виникають з податку на прибуток та ПДВ?
    01.08.202517
  • Облік гранту на компенсацію витрат: визнання доходу
    У якому податковому (звітному) періоді ТОВ має визнавати дохід у вигляді компенсації витрат, отриманої від грантодавця (USAID), якщо витрати були понесені у квітні-червні, а кошти отримані у липні? Чи потрібно витрати, що компенсуються, акумулювати на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів»?
    01.08.2025122
  • Облік зерна: чи обов'язково переходити на кілограми?
    Підприємство оприбутковує врожай пшениці. Податкові та видаткові накладні вимагають зазначати одиницю виміру в кілограмах (кг). Чи означає це, що необхідно переводити весь бухоблік на кілограми та створювати нову номенклатуру в обліковій програмі з одиницею виміру "кг"?
    31.07.2025196
  • Придбання автомобіля юрособою у фізособи: облік та податки
    Юрособа придбає автомобіль у фізособи. Яка процедура нарахування, сплати та звітування щодо ПДФО та військового збору? Як відобразити в бухобліку? Як коректно зазначити суму в договорі купівлі-продажу (з урахуванням податків чи без)?
    31.07.202536
  • Виробництво та продаж продукції в неприбутковій організації: як відобразити в бухобліку?
    Громадська організація, що перебуває в Реєстрі неприбуткових установ та організацій, створила та планує продавати настільну гру. Отриманий прибуток буде використаний на статутні цілі. Організація подала заяву на реєстрацію авторського права. Понесено витрати на рекламу, друк, пакування та доставку на склад організації першої партії гри. Як виглядає повний цикл бухобліку цих операцій: від створення та накопичення витрат до продажу, отримання коштів та визначення фінрезультату? Яка роль рахунку 441 у цьому процесі?
    31.07.202521