• Посилання скопійовано

Бухоблік автомобіля, придбаного в кредит

Підприємство придбало автомобіль в кредит на три роки вартістю 1 200 000 грн, сплативши перший внесок 240 000 грн, комісію за оформлення кредиту - 30 000 грн, внесок до ПФУ - 50 000 грн, КАСКО - 78 000 грн, плату за реєстрацію в МВС - 500 грн. Банк перерахував кредит - 960 000 грн на рахунок автосалону. Який бухоблік?

Відповідно до п. 8 П(С)БО 7, первісна вартість об'єкта ОЗ складається з таких витрат:

  • суми, що сплачують постачальникам активів (без непрямих податків);
  • реєстраційні  збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт ОЗ;
  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються підприємству); 
  • витрати зі страхування ризиків доставки ОЗ;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження
    ОЗ; 
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.

З наведеного випливає, що первісна вартість автомобіля включатиме вартість автомобіля без урахування ПДВ (1 000 000 грн), внесок до ПФУ 50 000 грн і плату за реєстрацію в МВС 500 грн.

Комісія за оформлення кредиту (послуги банків) включається до адміністративних витрат (див. п. 18 П(С)БО 16).

Щодо витрат на страхування (КАСКО)

Особливістю обліку вартості страхового поліса є те, що він придбавається на кілька місяців, тож страховий платіж здійснюється за кілька місяців наперед. Згідно з принципом нарахування та відповідності доходів і витрат (ст. 4 Закону про бухоблік) витрати на сплату страхового платежу потрібно розподілити між тими звітними періодами, за які він був здійснений. Те саме сказано і в п. 8 П(С)БО 16. Для цього використовують рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів» у кореспонденції з субрахунком 655 «Розрахунки за страхуванням майна». Сплату страхового платежу відображають проведенням Д-т 655 К-т 311 «Поточні рахунки в національній валюті», а віднесення його до витрат майбутніх періодів — проведенням Д-т 39 К-т 655. Далі щомісяця витрати на страхування списують у дебет рахунків 23 «Виробництво», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут» або 94 «Інші витрати операційної діяльності» залежно від того, в якій сфері діяльності підприємства використовується застрахований автомобіль. Детальніше про страхування тут.

Відсотки за користування кредитом списують на субрахунок 951 «Відсотки за кредит» (нарахування: Дт 951 Кт 685; оплата: Дт 685 Кт 311).

Бухгалтерські записи за даними прикладу:

№пор.

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума

Дт

Кт

1

Перераховано перший внесок за автомобіль

631

311

240 000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ (на підставі зареєстрованої в ЄРПН ПН від автосалону)

641

644

40 000

3

Перераховано банком кошти кредиту за автомобіль на рахунок автосалону

631

501

960 000

4

Відображено податковий кредит з ПДВ (на підставі зареєстрованої в ЄРПН ПН від автосалону)

641

644

160 000

5

Отримано автомобіль

152

631

1 000 000

6

Сплачено внесок до ПФУ

651

311

50 000

7

Вартість внеску віднесена на первісну вартість автомобіля

152

651

50 000

8

Сплачено за реєстрацію в МВС

377

311

500

9

Вартість реєстрації віднесена на первісну вартість автомобіля

152

377

500

10

Сплачено КАСКО

655

311

78 000

11

Витрати КАСКО включено до витрат майбутніх періодів

39

655

78 000

12

Оплата банку комісії

92

311

30 000

13

Зараховано автомобіль на баланс (1 000 000 + 50 000 + 500)

105

152

1 050 500

Записи щодо погашення кредиту:

  • Дт 501 Кт 611 – відображена поточна заборгованість за кредитом (та, яка погаситься протягом року);
  • Дт 611 Кт 311 – погашення кредиту.

 

Чи потрібно дисконтувати заборгованість за кредитом?

Так, потрібно. Про особливості дисконтування - наша консультація тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Оплата за нейтральність балансування: облік та оподаткування
    Отримали оплату від Оператора ГТС (газотранспортної системи) за нейтральність балансування. Як цю оплату відобразити в бухобліку? Щодо ПДВ, начебто ця оплата не є об’єктом оподаткування? А як щодо податку на прибуток?
    Сьогодні 11:11
  • Зміна строку та методу амортизації нежитлової нерухомості для малого підприємства
    Чи може ТОВ на загальній системі (платник ПДВ), яке є малим підприємством і прийняло рішення про незастосування коригувань фінрезультату, зменшити через зміни до облікової політики строки амортизації нежитлових приміщень, що здаються в оренду? Чи можна застосовувати прискорену амортизацію?
    Сьогодні 09:5751
  • Переведення боргу за поворотною фінансовою допомогою: як облікувати?
    Підприємство "Б" отримало поворотну фінансову допомогу від підприємства "А" і планує перевести цей борг на підприємство "В". Яким чином підприємствам "Б" та "В" слід відобразити цю операцію в бухобліку? Чи буде заборгованість, що виникла у підприємства "В", вважатися поворотною фіндопомогою, чи іншою кредиторською заборгованістю?
    Сьогодні 09:0816
  • Безоплатне отримання та продаж землі: облік та оподаткування
    Юрособа на загальній системі оподаткування безоплатно отримала земельні ділянки, які планує продати фізособі. Які особливості бухгалтерського обліку та які податкові наслідки виникають з податку на прибуток та ПДВ?
    01.08.202517
  • Облік гранту на компенсацію витрат: визнання доходу
    У якому податковому (звітному) періоді ТОВ має визнавати дохід у вигляді компенсації витрат, отриманої від грантодавця (USAID), якщо витрати були понесені у квітні-червні, а кошти отримані у липні? Чи потрібно витрати, що компенсуються, акумулювати на рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів»?
    01.08.2025214