• Посилання скопійовано

Особливості обліку давальницької сировини у сторін договору

Підприємство планує зайнятися переробкою фруктів на соки на давальницьких умовах. Які особливості обліку, документування таких операцій?

Юридичні підстави, особливості обліку, документування операцій переробки давальницької сировини детально розглянуті в цій консультації.

Наведемо тут тезисно.

 

Юридичні підстави

Між підрядником і замовником укладається договір підряду, особливості якого наведено в ст. 837ст. 864 ЦКУ. Причому право власності на сировину, яка переробляється і передається замовником підряднику (фрукти), а також право власності на отриману продукцію (соки) належить замовнику (див. ст. 332).

Серед іншого, в договорі підряду має бути передбачено (див. ст. 840 та інші ЦКУ):

  • особливості передачі матеріалу на переробку (фруктів). Тобто, яким документом оформити (накладна, акт тощо);
  • що право власності на матеріал не переходить від замовника до підрядника;
  • про обов’язок підрядника надати замовникові звіт про використання матеріалу та повернути його залишок;
  • про норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків;
  • ціну переробки (може встановлюватися на одиницю виробленої продукції, на всю партію виробленої продукції тощо). Ціна може визначатися у кошторисі, який фактично є додатком до договору підряду. Особливості кошторису наведені в ст. 844 ЦКУ;
  • строки виконання роботи тощо.

 

Документування

Про документування можна почитати нашу консультацію: Якими документами оформлюється переробка давальницької сировини?

Далі тезисно.

1. Договір підряду (див. вище).

2. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою матеріали (фрукти) передаються від замовника підряднику.

В такому документі доречно написати, що за ним передаються матеріали на переробку відповідно до такого-то договору, без передачі права власності.

3. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою виготовлена з давальницької сировини (фруктів) продукція (соки) передається від підрядника до замовника.

В цих документах також доцільно написати про те, що продукція передається в рамках договору підряду, вона є власністю замовника і за документами право власності на неї окремо не передається.

4. Звіт про використання матеріалів замовника.

Складає такий звіт підрядник. В ньому наводиться кількість отриманої за звітний період сировини від замовника, залишки сировини на початок періоду, скільки сировини використано за звітний період, скільки продукції отримано і передано замовнику.

Залишки сировини. Якщо залишки повертаються замовнику протягом звітного періоду, про це окремо зазначається. У Звіті наводяться також всі первинні документи по руху сировини і готової продукції. Форма Звіту нормативними документами не встановлена, тому погоджується сторонами.

5. Накладна, ТТН, акт чи інший подібний документ, за якою залишки сировини поверталися замовнику.

6. Акт виконаних робіт.

За цим Актом передаються результати виконаних робіт з переробки сировини. Форма його нормативними документами не встановлена, тому погоджується сторонами.

7. Податкові накладні, які складаються на послуги переробки. За умови, що підрядник є платником ПДВ.

 

Бухгалтерський облік замовника

Інформацію щодо обліку дивимося в описі субрахунку 206 в Інструкції № 291. Передана на переробку сировина відображається замовником на субрахунку 206: Дт 206 Кт 27 тощо. Отримана з переробки готова продукція: Дт 26 Кт 206.

Отримані послуги з переробки:

  • Дт 26 Кт 631 (на суму без ПДВ);
  • Дт 641 Кт 631 (ПДВ).

Таким чином, в обліку замовника собівартість отриманої від переробки продукції (соків) матиме дві складові:

1. вартість сировини (фруктів);

2. вартість їх переробки.

Оплата послуг переробки: Дт 631 Кт 311.

 

Бухгалтерський облік підрядника

Отримана в переробку сировина відображається на позабалансовому субрахунку 022 «Матеріали, прийняті для переробки».

Всі витрати, які підрядник несе на переробку (зарплата з нарахуваннями працівників, додаткові матеріали, амортизація обладнання, послуги сторонніх організацій, загальновиробничі витрати) обліковуються на рахунку 23. Фактично на цьому рахунку накопичуються витрати виробничої собівартості робіт з переробки.

Використана на виробництво сировина списується з позабалансового субрахунку 022. Оприбуткована готова продукція відображається на субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні». При передачі замовнику здійснюється списання з цього субрахунку.

Передані замовнику результати виконаних робіт з переробки за актом:

  • Дт 361 Кт 703 – на суму з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховане податкове зобов’язання з ПДВ;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – виробнича собівартість витрат на переробку списана на собівартість реалізації;
  • Дт 791 Кт 903 - собівартість реалізації віднесена на фінансові результати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата за виконані роботи.

Якщо замовнику повертаються залишки сировини, вони списуються з субрахунку 022.

 

Податок на прибуток

На об’єкт оподаткування податком на прибуток впливає тільки фінансовий результат за даними фінансового обліку і податкові різниці (див. пп. 134.1.1 ПКУ).

З огляду на бухгалтерський облік операцій переробки рух сировини від замовника до підрядника і назад, а також рух готової продукції від підрядника до замовника на фінансові результати не впливає.

На фінрезультат підрядника впливає тільки дохід від виконаних робіт з переробки і собівартість цих робіт.

У замовника в обліку формується собівартість соків. При продажу таких соків дохід від продажу збільшить фінрезультат, а собівартість зменшить. Податкових різниць за наведеними операціями немає.

 

ПДВ

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів — це передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Але давальницька сировина є власністю замовника і при передачі її для переробки підряднику право власності на неї не переходить. Те саме стосується готової продукції, яка є власністю замовника вже за фактом її виготовлення підрядником. Тому при передачі продукції від підрядника до замовника також немає переходу права власності.

Поряд з цим об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів (пп. «а» пп. 185.1 ПКУ).

Отже, за операцією з передачі давальницької сировини підряднику, а також при отриманні замовником готової продукції податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, тому що відсутній об’єкт оподаткування.

Разом з тим до операцій постачання послуг належить виконання робіт з переробки (див. пп. 14.1.185 ПКУ). А тому такі операції оподатковуються в загальному порядку.

Детальніше про ПДВ у нашій консультації: ПДВ у давальницьких операціях: як нараховується?

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202460
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442