• Посилання скопійовано

Як правильно дисконтувати процентну позику?

Товариство (платник податку на прибуток, неплатник ПДВ) веде облік за МСБО. Отримали процентну позику під 36% річних на 28 місяців із погашенням позики в кінці терміну, % нараховуються та виплачуються кожного місяця. Ринкова (ефективна) ставка - 27%. Як правильно дисконтувати цю позику та які бухгалтерські проведення слід здійснити?

Відповідно до вимог п. 5.1 МСФЗ 9 під час первісного визнання фінансові активи й зобов'язання потрібно оцінювати за справедливою вартістю[1]. При цьому, якщо справедлива вартість фінансового зобов’язання при первісному визнанні відрізняється від ціни операції, компанія має керуватися § Б5.1.2А МСФЗ 9. У такому випадку вона визнає різницю між справедливою вартістю при первісному визнанні та ціною операції як прибуток або збиток. Вважаємо, що тут ця різниця є так би мовити «фінансовою діяльністю» підприємства, а тому дисконт/премію слід відображати через такі субрахунки:

  • Кт 733 – для обліку дисконту, а його амортизацію через Дт 952;
  • Дт 952 – для обліку премії, а її амортизацію через Кт 733.

 

На замітку!

Дисконтування також можна уникнути, якщо фактична ставка відсотка за договором несуттєво відрізнятиметься від ринкової, тобто коли за професійним судженням менеджменту вплив дисконтування на показники фінансової звітності компанії можна уважати несуттєвим (§ 8 МСБО 8 «Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки»). За аналогією із П(С)БО в обліковій політиці прописують суттєвість на рівні 5%[2].

Втім, оскільки відсотки суттєво відрізняються, то цей варіант не підійде, а тому треба дисконтувати, при цьому не важливо чи позику взято під процент який більший чи менший від договірного відсотка. В будь-якому разі це вже неринковий відсоток.

 

Оскільки підприємство навпаки взяло позику під 36%, тоді як ринок пропонує 27%, то підприємство «програло», а тому різниця між номінальною й справедливою (теперішньою) вартістю спочатку визнаватиметься премією (витрати), а потім поступово амортизуватиметься ця премія (доходи).

Для погашення зобов'язання за договором позики позивач повинен сплатити позикодавцю відповідно до умов договору суму основного боргу і нараховані відсотки. Відтак, для розрахунку теперішньої вартості позики необхідно враховувати, що майбутні грошові потоки будуть включати не тільки безпосередньо погашення боргу (суму заборгованості за тілом кредиту), а й погашення відсотків за кредитом.

Оскільки відповідно до умов договору заборгованість погашається не одноразово у кінці строку, а поступово частинами, то у такому разі теперішню вартість заборгованостей слід розраховувати окремо для кожного платежу. А потім визначити суму теперішньої вартості кожного платежу. Також слід взяти до уваги й ануїтет зі сплати відсотків.

Формули дисконтування поворотної фінансової допомоги

з/п

Сфера застосування

Формула

1

У разі одноразового платежу наприкінці строку

PV = FV / (1 + i)n, де PV – поточна вартість, FV – майбутня вартість через n років, i – ставка дисконтування

2

У разі здійснення платежів за графіком

PV = FV х Kd, де Kd – коефіцієнт дисконтування (беруть із таблиць дисконтування чи розраховують у програмі MS Excel залежно від графіка)

3

У разі незмінних ануїтетних платежів із використанням можливостей MS Excel

PV = -ПС*(ставка;кпер;плт;бс;тип), де:

ставка – відсоткова ставка за період;

кпер – кількість періодів платежів;

плт – сума, яку сплачують у кожний період (є незмінною);

бс – майбутня вартість або залишок коштів після останньої виплати (0 або передбачений залишок);

тип – виплата відбувається наприкінці періоду (0) або на початку (1)

*в Excel це фінансова функція PMT, в російськомовній версії – ПЛТ.

Приклади розрахунку теперішньої вартості кредитів із ануїтетними платежами наведено у Віснику ДПС – див. тут.



[1] Своєю чергою, під справедливою вартістю розуміють ціну, яка була б отримана за продаж активу або сплачена за передання зобов'язання у звичайній операції між учасниками ринку на дату оцінки (п. 9 МСФЗ 13). Тобто мова про теперішню (дисконтовану) вартість.

[2] різниця між номінальною вартістю фінінструменту (враховується й тіло позики та його проценти) із дисконтованою вартістю становить 5% та менше.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554