• Посилання скопійовано

Як списати програмний продукт OEM Microsoft Windows?

Компанією було прийнято рішення про списання нематеріальних активів (програмного продукту OEM Microsoft Windows) внаслідок неможливості отримання вигід від його використання. Як списати програмний продукт OEM Microsoft Windows? Що потрібно робити з цим продуктом після списання (зокрема, з "коробочками")?

Запитання:

Кілька років тому компанія – платник податку на прибуток на загальних підставах, не платник ПДВ. Придбало певну кількість програмного продукту OEM Microsoft Windows. Цей вид ліцензії отримано у вигляді невеликої коробочки з установчим диском та ліцензійною наклейкою. Нещодавно компанією було прийнято рішення про списання цих нематеріальних активів внаслідок неможливості отримання підприємством надалі економічних вигод від їх використання. 1. Як списати програмний продукт OEM Microsoft Windows? 2. Що потрібно робити з програмним продуктом ОЕМ Microsoft Windows після списання (зокрема, з "коробочками")?

 

Відповідь:

Нормами п. 1.6 Методичних рекомендацій №1327 передбачено, що на кожний об'єкт нематеріальних активів (далі – НА) бухгалтерською службою підприємства, за даними акту введення його в господарський оборот, відкривається інвентарна картка обліку об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів .

В одній інвентарній картці також допускається ведення аналітичного обліку групи однотипних за призначенням та умовами використання об'єктів, що вводяться (надійшли) у господарський оборот в одному календарному місяці та закріплюються за однією відповідальною за їх використання особою.

Списання (ліквідація) об'єкта НА оформлюється комісією актом вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (у двох примірниках) на кожний окремий об'єкт НА (п. 1.7 Методичних рекомендацій №1327).

Типові форми первинного обліку об'єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів, затверджені наказом Мінфіну від 22.11.2004 р. №732 (далі – Наказ №732).

Відповідно до п. 3.1 Наказу №732 акт вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма №НА-3) застосовується для оформлення вибуття таких об'єктів при їх списанні (ліквідації). 

Акт складається у двох примірниках комісією, призначеною наказом (розпорядженням) власника або уповноваженого органу (посадової особи), який здійснює керівництво підприємством, підписується головою та членами комісії, особою, що була відповідальною за використання об'єкта права інтелектуальної власності, затверджується керівником підприємства чи особою, на те уповноваженою.

За даними бухгалтерського обліку на останнє число місяця вибуття НА визначається його залишкова вартість як різниця між первісною вартістю і сумою нарахованої амортизації за період корисного використання. Залишкова вартість наводиться у графі 13 акту вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності (п. 3.2 Наказу №732).

В акті також передбачено зазначення:

  • правових умов вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності з господарського обороту;
  • місця вибуття (ліквідації) об'єкта права інтелектуальної власності;
  • причин придатності/непридатності для реалізації та причин ліквідації об'єкта права інтелектуальної власності.

Зазначення способу знищення матеріальних носіїв (коробочок, ключів, флешок, дисків тощо) об'єкта права інтелектуальної власності типова форма №НА-3 не передбачає.  

З урахуванням норм п. 30 П(С)БО 8 та абз. 2 п. 5.8 Методичних рекомендацій №1327 нарахування амортизації об'єкта НА припиняється, починаючи з місяця, що настає за місяцем вибуття цього об'єкта. Тому у місяці, в якому НА списується, необхідно спочатку нарахувати його амортизацію, а потім в акті на списання зазначити залишкову вартість.

Відповідно до п. 34 П(С)БО 8 та пунктів 6.1 та 6.2 Методичних рекомендацій №1327 об'єкт НА списується з балансу в разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або неможливості отримання підприємством надалі економічних вигод від його використання.

Фінансовий результат від вибуття об'єктів НА визначається як різниця між доходом від вибуття (за вирахуванням непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям) та їх залишковою вартістю.

Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Фінансовий результат до оподаткування:

  • збільшується на суму залишкової вартості окремого об'єкта НА, визначену відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі його ліквідації (п. 138.1 ПКУ):
  • зменшується на суму залишкової вартості окремого об'єкта НА, визначену з урахуванням положень ст. 138 ПКУ, у разі його ліквідації (п. 138.2 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202510
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202573
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025160
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202533
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025250