ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Як ТОВ може списати дебіторську заборгованість ФОПа за поставлені йому товари

ФОП на ІІ групі ЄП не може оплатити борг за товар перед ТОВ в сумі 1000000 грн. Чи може ТОВ за домовленістю списати таку заборгованість? Які податкові наслідки для обох сторін?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Наслідки для ФОП – платника єдиного податку

Якщо кредиторська заборгованість ФОПа буде прощена кредитором до спливу строку позовної давності, то податківці її розглядають як безоплатно надані товари (роботи, послуги), і теж включають до доходу  ФОП- «єдинника» («ЗІР», підкатегорія 107.0.03, запитання: «Чи вважаються безоплатно отриманими товари (роботи, послуги) та чи включається їх вартість до доходу ФОП платника ЄП, якщо за домовленістю сторін кредиторська заборгованість за придбані, але не оплачені товари (роботи, послуги), списана до закінчення терміну позовної давності?»). 

Податківці пишуть:

  • Якщо за домовленістю сторін кредиторська заборгованість за придбані, але не оплачені товари (роботи, послуги), списана до закінчення терміну позовної давності, то товари (роботи, послуги) є безоплатно отриманими, оскільки особа, яка передала їх не вимагає компенсації їх вартості;
  • Вартість таких товарів (робіт, послуг) включається до доходу платника єдиного податку у звітному періоді, в якому досягнуто домовленість щодо прощення заборгованості.

Про те, що доходом ФОП-«єдинника» є вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів (робіт, послуг), говорить пп. 292.3 ПКУ. Як оподаткувати такі доходи та відобразити їх у Книзі обліку доходів, ми консультували тут.

Таким чином, ФОП-«єдинник», якому прощено заборгованість, має включити вартість неоплачених товарів до складу доходу у тому періоді, в якому буде оформлено прощення заборгованості. При цьому слід звернути увагу на те, чи не буде перевищено річний ліміт доходу для ФОП на ЄП другої групи (ліміт встановлено пп. 291.4 ПКУ).

Якщо ж не оформляти прощення заборгованості ФОП, а дочекатися спливу строку позовної давності, то формально така заборгованість не включена до складу доходів ФОП-«єдинників» – неплатників ПДВ (до яких належать і всі ФОП на ЄП ІІ групи) – див. пп. 292.3 ПКУ. Такий дохід передбачений лише для  ФОП-«єдинників» ІІІ групи за ставкою 3% ЄП.  

Але податківці все одно мають фіскальну думку з цього питання, яку ми коментували тут. Не виключено, що вони будуть наполягати і на тому, что сума кредиторської заборгованості ФОПа ІІ групи за раніше отриманий товар, за якою сплив строк позовної давності, перетворюється на вартість безоплатно отриманого товару, яку слід включити до доходу і оподаткувати. На нашу думку, прострочений борг не підпадає під поняття безоплатно отриманих товарів, оскільки між сторонами було укладено договір купівлі-продажу, а не договір дарування. Але є ймовірність, що ФОПу доведеться обговорювати це з податківцями в суді. 

 

Наслідки для ТОВ - кредитора

Оскільки в даному випадку ТОВ має справу із самозайнятою особою, яка самостійно повинна сплатити податок з суми прощеної заборгованості, то таке ТОВ не є податковим агентом для ФОП в частині утримання ПДФО та військового збору з суми прощеної заборгованості.

Але ТОВ має відобразити суму прощеної заборгованості у формі №1ДФ з ознакою «157» - так пишуть податківці у листі від 14.12.2016 р. №26228/10/26-15-13-01-12: «юридична особа суму списаної заборгованості на користь фізичної особи – підприємця у податковому розрахунок за ф. №1ДФ відображає під ознакою доходу «157». Відбувається це у тому періоді, в якому оформлено прощення заборгованості ФОП.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Електронні сертифікати у 2026 році: бухгалтерський облік та ПДВ (аудіоверсія)
    Підприємство продає електронні сертифікати. Юрособа придбаває сертифікати, наприклад номіналом 1 000 грн, для подальшого продажу кінцевим споживачам, які використовують їх для оплати товарів у підприємства-емітента. Якими бухгалтерськими проведеннями відображати продаж сертифіката юрособі та його подальше погашення кінцевим споживачем? Чи допускається часткове використання номіналу сертифіката?
    Сьогодні 12:13311
  • Економічна пов'язаність у контрольованих операціях у 2026 році: наказ №312 змінив лише форму звіту (аудіоверсія)
    Чи вважається імпорт товару з Німеччини (понад 10 млн грн при загальному доході понад 150 млн грн) контрольованою операцією через критерій економічної пов'язаності (наказ Мінфіну №312), якщо контрагент відсутній у низькоподаткових переліках КМУ №1045 та №480, і які обліково-податкові наслідки це має?
    05.10.202632
  • Повернення 1200 грн лікарняних ПФУ у 2026 році: проводки та алгоритм коригування податків (аудіоверсія)
    Підприємство завищило лікарняні за рахунок ПФУ. Працівник повернув 1200 грн на рахунок підприємства, кошти перераховано до ПФУ, подано коригуючу заяву-розрахунок. Чи правильні запропоновані проведення Дт 313 - Кт 663 сторно 1200 грн і Дт 378 - Кт 313 на 1200 грн? Якими проводками відобразити повернення коштів, їх перерахування до ПФУ та коригування ПДФО, військового збору і ЄСВ?
    02.10.2026473
  • Облік комплектації товарів у 2026 році через рахунок 231 (аудіоверсія)
    Підприємство-замовник передає підряднику комплектуючі за актом приймання-передачі для комплектації готових товарів (наборів). Після виконання робіт підрядник повертає готові набори за актом приймання-передачі готових виробів. Якими бухгалтерськими проведеннями відобразити передачу комплектуючих, послуги підрядника та оприбуткування готових наборів? Чи доцільно використовувати субрахунок 231?
    01.10.202645
  • Заміна шин автонавантажувача у 2026 році: облік нових і демонтованих шин та ПДВ (аудіоверсія)
    ТОВ на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, придбало автонавантажувач. Його шини зносилися: підприємство придбало нові, а старі демонтувало. Чи вважається заміна шин ремонтом? Як облікувати нові та демонтовані шини і чи виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
    30.09.202664