• Посилання скопійовано

Банк списав комісію за перерахування валютних коштів та продав валюту: що в обліку?

Підприємство перерахувало аванс іноземному постачальнику в сумі 5000 євро. Рахунок постачальника виявився закритим, тож кошти повернулися в сумі 4950 євро, а на наступний день вони були продані за гривні. Як відобразити це в обліку?

Фактично в даному випадку мають місце дві різні операції:

  • Зняття банком комісії за перерахування коштів;
  • Продаж банком валюти, що отримана внаслідок повернення коштів.

Комісія банку за перерахування коштів списується до складу адміністративних витрат за курсом НБУ на дату списання. Такою датою буде дата повернення коштів у меншій сумі, ніж було сплачено, а різниця в сумі 50 євро визнається витратами на сплату комісій банку.

Нагадаємо, що обов’язковий продаж валюти скасовано 19 червня 2019 року (про це читайте тут).

Про бухоблік валютних надходжень після скасування обов’язкового продажу валюти ми писали тут.

За Інструкцією №291, для обліку коштів в іноземній валюті, що підлягають розподілу або додатковому попередньому контролю, у т. ч. сум коштів в іноземній валюті, що підлягають обов’язковому продажу відповідно до законодавства, призначено субрахунок 316 «Спеціальні рахунки в іноземній валюті».

Поки цей рахунок не скасовано, вважаємо, його слід використовувати для обліку надходжень у валюті.

За умовами запитання банк продав валюту на наступний день після її повернення. Через це виникає курсова різниця внаслідок того, що курси валют на дату надходження валюти та на дату її продажу будуть різними.

Відповідно до п. 8 П(С)БО 21 визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті проводиться на дату балансу, а також на дату здійснення госпоперації в її межах або за всією статтею (відповідно до облікової політики). Курсові різниці від перерахунку грошових коштів в іноземній валюті та інших монетарних статей про операційну діяльність відображаються у складі інших операційних доходів (витрат).

Операції в іноземній валюті під час первісного визнання відображаються гривні шляхом перерахунку суми в іноземній валюті із застосуванням валютного курсу на початок дня дати здійснення операції.

В абз. 1 п. 6 П(С)БО 21 зазначено, що сума авансу (попередньої оплати) в іноземній валюті, надана іншим особам у рахунок платежів для придбання немонетарних активів (запасів, основних засобів, нематеріальних активів тощо) і отримання робіт, і послуг при включенні до вартості цих активів (робіт, послуг) перераховується у валюту звітності із застосуванням валютного курсу на початок дня дати сплати авансу.

У бухобліку операції з повернення та продажу іноземної валюти відображаються так – див. таблицю.

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума

Дебет

Кредит

Раніше сплачена попередня оплата постачальнику-нерезиденту за товар (курс НБУ 30,1 грн/євро)

632

312

5000 EUR

150500,00 UAH

На дату повернення коштів:

 

 

 

Повернулись кошти на розподільчий рахунок (курс НБУ 29,9 грн/євро)

316

632

4950 EUR

148005,00 UAH

Списано комісію банку за повернення коштів на дату повернення (5000 – 4950 = 50 євро, курс 29,9 грн/євро)

377

92

632

377

50 EUR

1495,00 UAH

Продаж валюти наступного дня:

 

 

 

Списано валюту для продажу (курс НБУ 30,2 грн/євро)

334

316

4950 EUR

149490,00 UAH

Відображено курсову різницю через різницю між курсами 29,9 грн/євро на дату повернення коштів та 30,2 грн/євро на день продажу

316

714

1485,00 UAH

Відображено  надходження гривень від продажу валюти та списано продану валюту (курс НБУ 30,2 грн/євро)

311

334

4950 EUR

149490,00 UAH

Відображено дохід від продажу валюти як позитивна різниця між коштами, що фактично надійшли від продажу валюти за курсом продажу на міжбанку 30,3 грн/євро (149985,00 грн) та її балансовою вартістю за курсом НБУ 30,2 грн/євро (149490,00 грн)

311

711

495,00 UAH

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202537
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202549
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025248
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554