Міжнародна ТТН (CMR) не належить до бланків суворої звітності, тому облік бланків CMR ведеться за загальними правилами. Як правило, бланки документів, як і інші канцтовари, обліковуються на субрахунку 209 «Інші матеріали».
Списання бланків CMR без продажу
Невикористані бланки списуються на підставі акта списання до складу інших операційних витрат: Дт 949 Кт 209. Акт списання невикористаних бланків оформлюється аналогічно, як і акт списання бланків, що були використані за призначенням, але в цьому акті слід вказати причину списання, наприклад, «у зв’язку з припиненням діяльності з міжнародних перевезень».
Така причина списання бланків свідчить про те, що вони використані не в господарській діяльності підприємства – платника ПДВ. Якщо при придбанні таких бланків підприємство визнало податковий кредит з ПДВ, то при списанні потрібно нарахувати податкові зобов’язання на підставі пп. «г» пп. 198.5 ПКУ.
База оподаткування в даному випадку – це ціна придбання бланків CMR (див. пп. 189.1 ПКУ).
Як скласти податкову накладну в даному випадку, ми писали тут. Там же наведено і зразок такої ПН. Тип причини відповідно до п. 8 Порядку №1307 в цьому випадку буде 13 — Складена у зв'язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.
Ця ПН відображається у додатку 5 до декларації з ПДВ, у рядку «6000000000000 (рядок 4.1 декларації)» таблиці 1 цього додатку. Потім значення цього рядка переноситься до рядка 4.1 декларації з ПДВ, тим самим збільшуючи суму податкових зобов’язань у рядку 9 декларації.
В бухобліку нарахована сума ПДВ теж списується до складу інших операційних витрат: Дт 949 Кт 641.
Продаж бланків CMR
Також можливо продати бланки, якщо на них є покупець. Зокрема, можна продати їх підзвітній особі із зарахуванням заборгованості перед такою особою за авансовими звітами.
Наприклад, вартість бланків CMR, за якою вони обліковуються на субрахунку 209, становить 100 грн. Підприємство продає їх за цією ж вартістю, нарахувавши ПДВ:
- Дт 361 Кт 712 – 120 грн – дохід від продажу бланків з ПДВ;
- Дт 712 Кт 641 – 20 грн – нарахування податкових зобов’язань з ПДВ на загальних підставах;
- Дт 943 Кт 209 – 100 грн – списання вартості проданих бланків;
- Дт 372 Кт 361 – 120 грн – зарахування заборгованості підзвітної особи за продані бланки та заборгованості підприємства за авансовими звітами перед підзвітною особою.
Зауважимо, що підприємства – платники єдиного податку не можуть робити таке зарахування (це забороняє пп. 291.6 ПКУ). Їм доведеться всі розрахунки провести у грошовій формі.
Також можна продати бланки будь-якій іншій особі – за грошові кошти або в рахунок погашення заборгованості.
Податкова накладна у разі продажу бланків складається за загальними правилами.
У разі продажу бланків вони будуть використані в оподатковуваній операції, адже на вартість їх продажу буде нараховано ПДВ на загальних підставах. Тому донарахування ПДВ за пп. 198.5 ПКУ в даному випадку не потрібно.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити