• Посилання скопійовано

Як вести бухоблік виробничих та загальновиробничих витрат у сфері надання послуг?

Підприємство надає послуги у сфері інжинірингу, геології та геодезії. Як вести облік собівартості таких послуг? Як застосовувати рахунки: 23 та 91?

Для обліку витрат на надання послуг застосовується рахунок 23 – це його пряме призначення. Відповідно до Інструкції № 291, Рахунок 23 "Виробництво" призначений для узагальнення інформації про витрати на виробництво продукції (робіт, послуг).

Зокрема, цей рахунок використовується для обліку на окремих субрахунках витрат підрядних, геологічних та проектних організацій на виконання будівельно-монтажних, геологорозвідувальних та проектно-вишукувальних робіт; науково-дослідних підприємств на виконання науково-дослідних і конструкторських робіт тощо. 

За дебетом рахунку 23 "Виробництво" відображаються:

1) прямі матеріальні, трудові та інші прямі витрати, тобто витрати, які можна прямо і однозначно у повній сумі віднести до надання тієї чи іншої окремої послуги. Принцип прямих витрат – «одна витрата – одна послуга»;

2) розподілені загальновиробничі витрати і втрати від браку продукції (робіт, послуг) з технологічних причин. Розподілені витрати – це ті витрати, які призначаються для декількох послуг. Принцип розподілених витрат – «одна витрата – декілька послуг».

За кредитом рахунку 23 "Виробництво" відображається вартість виконаних робіт і послуг (у дебет рахунку 90).

Аналітичний облік за рахунком 23 "Виробництво" в даному випадку можна організувати за сферами послуг та видами послуг. Також аналітичний облік витрат може вестися за підрозділами підприємства та центрами витрат і відповідальності.

На рахунку 91 "Загальновиробничі витрати" ведеться облік виробничих накладних витрат на організацію виробництва та управління дільницями, відділеннями, бригадами та іншими підрозділами виробництва, а також витрати на утримання та експлуатацію виробничих ОЗ, зокрема машин і устаткування. 

За дебетом рахунку 91 "Загальновиробничі витрати" відображається сума визнаних витрат, за кредитом - щомісячне, за відповідним розподілом, списання на рахунки 23 "Виробництво" та 90 "Собівартість реалізації".

Приклад. Підприємство надає три види послуг: А, Б, В. Для надання цих послуг створено три відділи, кожний з яких має свої ОЗ, групу працівників та потребує матеріальних витрат, які можна однозначно ідентифікувати з кожним відділом. Також підприємство несе загальні витрати на всі три відділи: витрати на оренду та утримання приміщення, загальне управління  виробничими відділами. 

Протягом місяця прямі виробничі витрати накопичуються на рахунку 23, а загальновиробничі – на рах. 91. Це відображається записами: Дт 23 або Дт 91 і Кт 13, 20, 22, 63, 65, 66.

У кінці місяця всі статті загальновиробничих витрат розподіляються між трьома послугами (базу розподілу кожної статті витрат слід обрати з таким розрахунком, щоб вона найкращим чином відповідала реальній ситуації, обрана база розподілу загальновиробничих витрат фіксується в наказі про облікову політику або в окремому наказі керівника), наприклад:

  • витрати на оренду та утримання приміщення розподіляються в залежності від площі приміщення, що займає кожний відділ (чим більша площа приміщень відділу, тим більші витрати на утримання приміщень відносяться до кожного відділу);
  • всі інші загальновиробничі витрати у даному прикладі (в реальності для кожної статті може бути своя база розподілу) розподіляються в залежності від суми прямих виробничих витрат на кожну послугу – тобто чим більше потребує певна послуга виробничих витрат, тим більше на неї списується і загальновиробничих витрат.

Розподіл загальновиробничих витрат в кінці місяця відображається записом Дт 23 Кт 91 на суми:

  • на послугу А - 89096,66 грн,
  • на послугу Б - 157996,25 грн,
  • на послугу В - 135807,09 грн.

Після цього на рах. 23 сформована виробнича собіварість всіх трьох послуг, а рах. 91 закривається в нуль. Надалі формується собівартість реалізованих послуг у поточному місяці: Дт 903 Кт 23. Якщо всі послуги реалізовано і на кінець місяця немає незавершених процесів, то рах. 23 теж закривається в нуль.

Розподіл і облік витрат подано у таблиці (див. окремий  файл).

Тему виробничого обліку не можна висвітлити в одній консультації. Тому пропонуємо ознайомитися з іншими нашими матеріалами (у частині бухобліку вони актуальні) туттут та тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.202410
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024273
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202429
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202452